Svaki proizvod ili usluga moraju imati jasno određen položaj na tržištu. Položaj u mislima potrošača predstavlja složeni skup percepcija, dojmova i osjećaja po kojima se jedan proizvod razlikuje od drugoga.
“Tko je moj kupac?”
Poduzeća se trude pozicioniranje ne prepustiti slučaju, već kreiraju marketinške strategije koje njihovim proizvodima ili uslugama daju najveću prednost na odabranom ciljnome tržištu. Strategija pozicioniranja kreira naklonost potrošača prema proizvodu i potrošačima olakšava izbor proizvoda. Upravo iz tog razloga, svako poduzeće si treba postaviti pitanje: «Zašto ciljna skupina potrošača kupuje ili ne kupuje proizvod ili uslugu?». Poduzeća moraju odabrati načine po kojima će se razlikovati i isticati od konkurencije.
Svaka razlika mora zadovoljiti sljedeće kriterije:
1. važnost (visokovrijedna pogodnost)
2. isticanje (nudi proizvod na bolji ili drugačiji način)
3. superiornost
4. komunikativnost
5. nemogućnost jednostavnog kopiranja
6. moguća priuštivost
7. profitabilnost
Strategija pozicioniranja slijedi nakon što poduzeće utvrdi na kojem ciljnom tržištu želi djelovati. Nakon toga određuje poziciju koju želi ostvariti na tom tržištu. Ponuda poduzeća sastoji se od kombinacije elemenata marketinškog miksa kojom nastoji zadovoljiti želje i potrebe na tržištu. Svaki proizvod teži konkurentskom pozicioniranju.
Kako biti prepoznatljiv?
Potrošači najlakše pamte proizvode ili usluge koji su prvi na rang listi, odnosno one koje nazivamo «broj jedan». Poduzeća trebaju odlučiti koliko i koje osobine proizvoda će promovirati: najbolju kvalitetu, najnižu cijenu, najveću vrijednost, najmoderniju tehnologiju i slično.
Ukoliko na tržištu već postoji «broj jedan» u djelatnosti, poduzeća mogu odlučiti odabrati dva ili više atributa koja žele povezati sa svojim proizvodom u mislima potrošača. Na primjer, u tom slučaju tonik za lice možemo pozicionirati na osnovi tri koristi koje nudi potrošačima: temeljito čišćenje, hidratacija lica i osvježenje kože.