Već smo se naviknuli na sve i svašta kada je u pitanju privatizacija na hrvatski način, ali uvjeravaju nas da barem posljednji veliki privatizacijski slučajevi teku prema uobičajenim međunarodnim standardima i pravilima. Da je sve transparentno, kako to vlasti vole tvrditi.
Pravila prema kojima će se privatizirati brodogradilišta mjesecima su se dogovarala s Europskom komisijom. Hrvatski fond za privatizaciju objavio je javne pozive za prikupljanje ponuda, s rokom za podnošenje ponuda do 30. rujna u 14 sati.
Končar važan Vladi
– S obzirom na situaciju na globalnom tržištu i nužnost restrukturiranja brodogradnje privatizacijom, Končar mi je izuzetno važan i dat ću mu svu moguću potporu i logistiku kako bismo zajednički uspješno restrukturirali našu brodogradnju – izjavio je ministar Polančec Novom listu mjesec i pol prije isteka tog roka, gotovo na početku prikupljanja ponuda.
Potpredsjednik Vlade već je dakle odlučio tko će postati novi vlasnik brodogradilišta, i ne libi se to javno reći. Kazao je također da se ideja o mogućnosti Končarova ulaska u vlasničku strukturu nekog brodogradilišta pojavila u svibnju 2008. i od tada je, da ga opet citiramo, “zajednički razvijamo”.
Mutna prošlost milijunaša
Eh sad, možemo se pitati koliko su Polančec i njegova ekipa uložili truda i energije u pregovore u Bruxellesu da bi očuvali interese domaćeg gospodarstva i brodograđevne industrije, a koliko je tu interesa Danka Končara i onih koji su ideju njegova ulaska u vlasničku strukturu brodogradilišta zajednički razvijali, eto, dulje od godinu dana. Zasad je sve to špekulacija, ali nekoliko je činjenica na koje se nikako ne smije zažmiriti.
Potpredsjednik Vlade favorizira jednog od potencijalnih investitora i to nakon niza novinskih tekstova koji kazuju da je Danko Končar 1977. bio osuđen na 12 godina zatvora zbog “privrednoga kriminala i pljačke društvene imovine”. Za Polančeca u tome nema ništa sporno jer se Končar, kaže on, svojim kasnijim djelovanjem potpuno rehabilitirao. Kojim, Polančec nije objasnio.
Još mnogo nepoznanica
Nadalje, potpredsjednik Vlade izjavljuje da je “Končar spreman u hrvatsku brodogradnju uložiti daleko više novca nego što su ukupno u hrvatskoj privatizaciji vlastitih financijskih sredstava uložili svi oni koji su u njoj dosad sudjelovali”. Potpredsjednik Vlade domaćoj javnosti još nije rekao koliko će je stajati taj krug sanacije brodogradilišta niti koji je njezin cilj, vizija vezana uz domaću brodogradnju.