5. Suparništvo među postojećim konkurentima
Peta je sila suparnička sila među konkurentima koja iziskuje dodatna sredstva za marketing ili pak snižavanje cijena u odnosu na cijene konkurencije. Intenzivnost suparništva ovisit će o broju konkurenata u industriji, sličnosti u veličini konkurenata, sveukupnoj stopi rasta industrije, stupnju diferencijacije proizvoda te o izlaznim troškovima iz industrije.
Konkurencija može imati pozitivne, ali i negativne efekte na tržište. Ako je posljedica povećanja konkurencije stvaranje inovacija, to će pozitivno djelovati na širenje industrije. S druge strane, povećana konkurencija umanjit će mogućnosti ostvarivanja većeg profita sudionicima na tržištu.
Coca Cola ili Pepsi, Dukat ili Vindija
Vječna priča o tržišnim konkurentima može se primijeniti na lokalne i globalne konkurente. Na globalnoj razini možemo navesti primjer Coca Cole i Pepsi Cole. Ta dva konkurenta u globalnoj utakmici primjenjuju sve alate za borbu, od inovativnosti proizvoda preko cijena marketinga do diversifikacije poslovne djelatnosti (ulazak u druge kategorije). Rezultat njihove tržišne utakmice uglavnom je 50:50%.
Na lokalnoj razini primjer su Dukat i Vindija. Taj primjer konkurencije možemo smatrati pozitivnim jer je doveo do velike inovativnosti u proizvodnom asortimanu, a nije bitno narušio profitabilnost ni u jednoj kompaniji. Konkurencija je zdrava pri formiranju i razvoju tržišta.
Analiza okruženja
Jednom kad se definiraju sile potrebno je donijeti odluku koja je sila najznačajnija. Svrha identifikacije tržišne strukture i njome uzrokovanog izvora konkurentskih prednosti jest izvođenje strategija koje će biti u skladu s okolinom. Potrebno je razmatrati navedenih pet sila u okvirima vlastitog poduzeća, ali i u okviru cijele industrije. Na taj način analiza će pomoći poduzeću u stvaranju strategije kojom će se modificirati konkurentske snage u vlastitu korist bez pružanja mogućnosti ostalim sudionicima u industriji da steknu slične koristi i povlastice.
Drugim riječima, Porterova analiza sila sugerira da tvrtka uspješnom analizom okruženja te pozicioniranjem u odnosu na spomenute sile kreira pretpostavke za ostvarivanje iznadprosječne dobiti.