Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Ekonomija

Poslovni rizici i prilike u srednjoj i istočnoj Europi

potez, igra
pixabay.com

Od stabilnog gospodarskog oporavka srednje i istočne Europe mogle bi profitirati i zemlje na jugoistoku kontinenta, uključujući i Hrvatsku. Podaci upravo objavljenog istraživanja Grupacije TMF pokazuju da klaster od devet zemalja na najbolji mogući način koristi situaciju sa slabim eurom i nižim cijenama nafte.

Rezultati istraživanja pod nazivom Business risks and opportunities in Central and Eastern Europe (Poslovni rizici i prilike u srednjoj i istočnoj Europi), koje je naručila Grupacija TMF, a objavila kompanija The Economist Intelligence Unit (EIU), ukazuju na jačanje poslovnog okruženja za malo i srednje poduzetništvo u nekoliko zemalja srednje i istočne Europe, posebice u Češkoj, Mađarskoj, Poljskoj i Slovačkoj. Unatoč tome, još uvijek postoje određeni administrativni, regulatorni i porezni izazovi.

Malo i srednje poduzetništvo, otkrivaju rezultati, sve više će pokretati gospodarski rast u regiji – više nego u eurozoni i na širem području Europske unije. Nadalje, malo i srednje poduzetništvo će iskoristiti poticajne mjere za ulagačke projekte, bolje prilike za financiranje i porezna izuzeća.

Nakon nekoliko teških godina, regija srednje i istočne Europe (uz iznimku Poljske) pokazuje pozitivne trendove za međunarodne kompanije. Međutim, zbog složenih poreznih sustava i sustava izvješćivanja, kao i lako promjenjivog zakonodavstva i nesigurne poslovne transparentnosti, put do snažnog oporavka je dug. I dok zemlje srednje Europe te Rumunjska bilježe pozitivne rezultate, jugoistočna Europa još uvijek zaostaje za drugima u rastu i veličini, no nudi veće mogućnosti uz klaster zemalja jugoistočne Europe“, istaknuo je Juraj Gerzeni, direktor u Grupaciji TMF zadužen za regiju EMEA.

U srednjoj i istočnoj Europi sve je prisutniji tzv. nearshoring (prijenos poslovanja u obližnje zemlje, za razliku od tzv. offshoringa ili premještanja poslovanja u udaljene zemlje) proizvodnih i servisnih linija, posebice u Poljskoj, ističe se u istraživanju. Nadalje, zemlje kao što su Slovačka i Poljska bilježe sve veći zamah tehnoloških startupova, dok rast centara za zajedničke usluge i dalje nudi najviše mogućnosti u zemljama kao što su Mađarska i Poljska.

U navedenim okolnostima jugoistočna Europa, koja je dosad zaostajala u oporavku, čini se svakako zanimljiva za razmatranje prilikom traženja prilika kompanija za rastom na globalnoj razini.

Kompanije koje šire svoje poslovanje na srednju i istočnu Europu očekuju kako će iskoristiti uglavnom stabilan gospodarski rast i poreze na trgovačka društva koji su niži nego u većini zapadnoeuropskih zemalja. U zemljama jugoistočne Europe (Bugarskoj, Hrvatskoj, Sloveniji i Srbiji) živi ukupno oko 20 milijuna ljudi, a međunarodne kompanije su u potrazi za lokacijama koje nude nove potencijale rasta.

Nakon ubrzanog rasta u svojim prvim godinama poslovanja, TMF Croatia je 2009. godine doživjela nagli zastoj, kao uostalom i većina zemalaj srednje i istočne Europe. Međutim, ulaskom u Europsku uniju, poslovni rast u Hrvatskoj polako hvata korak te smo sigurni da će EU fondovi, turizam i novi Zakon o strateškim investicijama pomoći u razvoju zemlje. Mnogo je administrativnih prepreka uklonjeno za prekogranično poslovanje što uvelike pomaže poduzetnicima iz drugih država Europske unije da svoje poslovanje prošire i na hrvatsko područje i prilagode se zahtjevima lokalnih zakona.“ istaknula je Silvia Cancedda, generalna direktorica društva TMF Hrvatska

Jugoistočna Europa nastavlja pružati prilike za rast, ali i biti izvor poslovnih rizika. Potencijalni ulagači i međunarodne kompanije moraju biti iznimno dobro pripremljeni kako bi se nosili s rizicima te osigurati podršku lokalnih stručnjaka koji imaju golemo iskustvo s promjenjivim zakonodavnim i regulativnim okruženjem. Osim toga, još uvijek postoje rizici od usporavanja/deflacije u eurozoni te pogoršavanja krize u Rusiji i Ukrajini.

Regija srednje i istočne Europe i dalje nudi cijeli niz različitih poslovnih prilika i rizika. Potencijalni ulagači ne mogu ignorirati interakciju tih rizika i prilika. Primjerice, sve veća važnost malog i srednjeg poduzetništva oblikovat će poslovno okruženje u regiji.“, istaknuo je Martin Koehring, urednik EIU-a.

Daniel Thorniley, CEEMEA Business Group, izjavio je sljedeće: I dok su većina svjetskih tržišta te veliki dio Europe u razdoblju između 2013. i 2015. godine zabilježili slabije rezultate od onih očekivanih, regija srednje i istočne Europe ostvarila je značajan napredak. Osim toga, zahvaljujući mini-pregrupiranju u eurozoni i proširenju emisija bankovnih kredita, potrošači su počeli trošiti više nego prije. Relativni rast ekonomskih brojki u posljednjih je nekoliko mjeseci pao, uz uravnoteženje ciklusa rasta. No budući da su kompanije u potrazi za rastom kako bi kompenzirale općenito slaba tržišta, regija srednje i istočne Europe ponudila je ‘zgodan mali klaster tržišta’; stavite li glavna tržišta srednje i istočne Europe zajedno, dobijete značajnu populaciju te niz različitih vrsta tržišta i potrošačkih segmenata na koje se možete proširiti. Govoreći općenito, te se dobre vijesti nisu na isti način odrazile i na jugoistočnu Europu, osim u Rumunjskoj. No čak i u toj regiji sada možemo vidjeti zadovoljavajuće početne rezultate i ‘džepove’ poslovnog rasta.“


Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Lifestyle

Blog Lifehack tvrdi da su ljudi koji piju kavu uspješniji.

Lifestyle

Uspješni ljudi znaju iskoristiti svoje vrijeme i ustaju rano. Ne zato što to rade svi uspješni ljudi, nego zato što je to mudro.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.