Pokazalo je to istraživanje koje je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) poduzela u sklopu projekta IPA 2007 “CRO Compete – Jačanje politika tržišnog natjecanja i državnih potpora u Hrvatskoj”.
Smanjiti subvencije brodogradnji?
Istraživanje je provela agencija Puls u razdoblju od ožujka do lipnja na 333 poslovna subjekta i 1.600 ispitanika – predstavnika građanstva, lokalne uprave te studenata prava i ekonomije u Zagrebu, Splitu, Rijeci, Osijeku i Zadru.
Kada je riječ o subvencijama predstavnici lokalne samouprave također misle da treba povećati subvencije prerađivačkoj industriji i turizmu, a smanjiti brodogradnji i trgovini.
Građanstvo smatra kako bi trebalo povećati potpore u poljoprivredi, prerađivačkoj industriji i turizmu, dok je studentska populacija koja je obuhvatila 590 ispitanika mišljenja kako treba povećati potpore u poljoprivredi, turizmu ali i brodogradnji.
HEP najveći monopolist
Kao najčešći primjer držanja monopolističke pozicije na hrvatskom tržištu, 44 posto ispitanih iz poslovnog sektora navelo je HEP, 10 posto HT, a 9 posto Ina-u. I lokalna uprava, građanstvo i studenti su kao najvećeg monopolista također naveli HEP.
Na pitanje treba li država spašavati privatna poduzeća pred stečajem, većina ispitanika poslovne zajednice i lokalne uprave smatra da ne treba, a s tim se slaže 40 posto ispitanika građanstva, dok čak 55 posto studenata smatra da država treba pomoći takvim tvrtkama.
Rezultati su nadalje pokazali da je 47 posto ispitanika iz poslovnog sektora uočilo velike i značajne nepravilnosti na tržištu, dok njih 53 posto navodi kako u funkcioniranju tržišta postoje tek manje nepravilnosti.
Kad je o prijavi nepravilnosti riječ, pet posto ispitanika predalo je žalbu, osam posto kontaktiralo je Agenciju i sudjelovalo kao stranka u postupku, a devet posto kao zainteresirana strana.
Ispitanici žele pravo tržišno natjecanje
Komentirajući rezultate istraživanja predsjednica AZTN-a Olgica Spevec je istaknula kako je vidljivo da svi očekuju povećanje tržišnog natjecanja ili konkurencije ulaskom u EU.
Što se tiče rezultata koji se odnose na potpore kaže da je vidljivo da poslovna zajednica na potpore gleda negativno, ili kao instrument narušavanja tržišnog natjecanja ili kao instrument poreznog pritiska, za razliku od studenata i građana koji to tako ne percipiraju.
Spevec je istaknula kako su svjesni da Agencija mora više biti prisutna u javnosti, ali i na tržištu te da sa razvojem tržišta i tržišne utakmice i odluke Agencije moraju biti bolje usmjerena i strože.
Prošlo je vrijeme edukacije preko odluka, sada dolazi vrijeme kada će Agencija moći kažnjavati i kada će se učinci odluka Agencije i te kako osjećati kod onih koji krše propise, kazala je.
