Profit aviokompanije važniji od sigurnosti putnika?

Je li ušteda ili zarada u zračnom prijevozu umanjila sigurnost putnika i posade? Je li profit aviokompanije važniji od sigurnosti putnika? Tržišna borba i u Europi je, a ne samo u Aziji dovela do ogorčene bitke cijenama. Jeftinijim letovima se želi osvojiti tržišne udjele i nove putnike. Već odavno postoje i sumnje da se pritom štedi na sigurnosti. Znakovitih događaja nije manjkalo.

Tako, piše DW, poziv u pomoć (mayday) u samo nekoliko mjeseci uputila su čak tri pilota irske low-cost-kompanije Ryanair. Zbog nevremena su morali skrenuti s uobičajene rute, no zbog toga su ostali bez goriva. Srećom, posljedica nije bilo a šef zrakoplovne kompanije Michael O’Leary demantirao je glasine o uštedi nauštrb sigurnosti.

Još jedan problem je što su piloti neka vrsta honorarnih djelatnika. „Mnogi piloti uopće nisu zaposleni u Ryanairu, oni su neka vrsta posuđene radne snage. Ako im se nešto ne sviđa ili ako nešto ne smatraju sigurnim, onda nemaju šanse da se brane protiv toga”, poručuje Jörg Handwerg iz njemačkog sindikata pilota “Cockpit”. Oko 50 posto pilota Ryanaira nema stalni ugovor o radu, njih se zapošljava po potrebi. Ryanair je s oko 80 milijuna putnika i prometom od pet milijardi eura najveći takozvani “Low-Cost-Carrier” u Europi. Daleko iza Iraca su Easyjet, Vueling, Wizz i Germanwings.

Suradnici Saveznog ureda za zračni promet u Njemačkoj redovito provode kontrole osoblja avio-linija, i to bez najave. Kontrolira se i cjelokupnu tehniku, stanje u kojoj je kabina, a provodi i stroga kontrola sigurnosnih računala u cockpitu. U zaključku stoji da se “ne može reći da tamo ima više zamjerki nego kod drugih zrakoplova”. Sličnu ocjenu dala je i međunarodno priznata institucija JACDEC koja od 1989. godine vodi globalnu statistiku o nepravilnostima i nesrećama u komercijalnom zračnom prometu – Ne možemo zaključiti da kod jeftinih ponuđača postoji povišena stopa nesreća. Zabrinula je činjenica da i kod velikih, renomiranih avio-kompanija uvijek iznova dođe do kritičnih situacija. Radi se, na primjer, o otrovnim tvarima koje iz motora dospiju u kabinu. Putnici i piloti u više su se navrata požalili na intenzivnu mučninu koja je odjednom nastupila. Savezni ured za nesreće u zračnom prometu u studenom i prosincu prošle godine je javio o učestalim slučajevima “Loss-of-Controle-situacija.” Radi se o situaciji u fazi dok se zrakoplov penje u zrak i kada instrumenti za mjerenje brzine ne pokazuju iste podatke kao i računalo u cockpitu.

Šesnaestog siječnja 2015. njemački magazin za Aero International zajedno s JACDEC-om namjerava objaviti listu 60 najsigurnijih zračnih kompanija u svijetu. Već sad se zna kako je slavodobitnik Cathay Pacific Airways iz Hong Konga. Na drugom je Emirates, Ujedinjeni Arapski Emirati, a trećem Eva Air iz Tajvana.

Podijeli

Odgovori

Top