Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Ekonomija

Rad od kuće

Sve veći je broj radnika koji će narednih dana svoje zadatke morati izvršavati od kuće, kako bi se smanjila mogućnost širenja koronavirusa

Sve veći je broj radnika koji će narednih dana svoje zadatke morati izvršavati od kuće, kako bi se smanjila mogućnost širenja koronavirusa. Istovremeno, postoji i dio radnika koji smatraju da posao mogu obavljati doma, u sigurnom okruženju, no poslodavac im ne omogućava rad od kuće, bez obzira što se radi o, primjerice, uredskom poslu na računalu. Što učiniti u ovim novonastalim situacijama?

Primarno, može se očekivati porast sukoba s poslodavcima. Ljudi u stanju neizvjesnosti, širenja lažnih vijesti putem društvenih mreža, ali i gledajući provedbu mjera zaštite u drugim tvrtkama i organizacijama, postaju skloni ući u sukob ako smatraju da im je ugroženo zdravlje ili da im se ne poštuju prava. Člankom 69. Zakona o radu propisano je da radnik ima pravo odbiti raditi i napustiti mjesto rada ako mu izravno prijeti rizik za život i zdravlje, sve dok poslodavac ne poduzme korektivne mjere. Ako imate saznanja da je netko od radnika u kontaktu sa zaraženom osobom ili i sam krši obvezu samoizolacije, osim što ste dužni prijaviti nadležnim (epidemiološkim) službama i poslodavcu takvo postupanje, vaše je pravo tražiti poslodavca da vam omogući sigurne uvjete rada na radnom mjestu. Postoje različite izvanredne okolnosti zbog kojih bi moglo doći ili dolazi do ometanja ili onemogućavanja rada, a što bi moglo imati utjecaja na isplatu plaće, odnosno naknade plaće. Takve okolnosti zbog kojih radnik nije mogao doći na radno mjesto ili je bio ili jest onemogućen obavljati obveze iz ugovora o radu, kao što su npr. od strane nadležnih institucija ili pak svjetskih organizacija utvrđena stanja epidemije i/ili pandemije (tzv. okolnosti više sile), predviđaju donošenje promišljenih poslovnih odluka. S druge strane, ako želite raditi od kuće, jer vas je strah zaraze u javnom prijevozu, zgradi ili u kontaktu s klijentima, a ako država i lokalna samouprava nisu obvezale vašeg poslodavca na obustavu poslovanja, ne možete rad jednostavno uvjetovati ostankom kod kuće.

Vještine medijacije u tom slučaju mogu dovesti do pronalaska rješenja koje će biti zadovoljavajuće za obje strane. Uzmite u obzir da se poslodavac zasigurno boji gubitka prihoda i klijenata, u situaciji je da će nekome morati dati otkaz, a možda i zatvoriti tvrtku, posebno ako se radi o sektoru na koji je koronavirus već uvelike utjecao, kao što je turizam. Nažalost, nemaju svi poslodavci planove za krizne situacije, ni empatiju da bi samostalno radniku predložili rad od kuće za vrijeme dok se djeca školuju od kuće. Pristupite poslodavcu s razumijevanjem i obostrano saslušajte argumente za i protiv rada od kuće. Najgore što možete napraviti je uvrijeđeno prekinuti komunikaciju, jer tada sigurno nećete dobiti priliku ostvariti svoj trenutačni cilj, a narušava se i mogućnost daljnje suradnje. Pri donošenju s time povezanih odluka uvelike mogu pomoć pružiti i za to specijalizirane osobe, odnosno društva kao što su npr. odvjetnici/odvjetnička društva koja svojim praktičnim i teorijskim znanjem, kao i poznavanjem konkretne problematike, podršku pružaju u segmentu donošenja u datom trenutku nužnih odluka i provođenja istih.

Ako pretpostavimo pozitivan scenarij, činjenicu da ste uspjeli dobiti mogućnost rada od kuće i ako vam je to bio cilj, odgovorno bi bilo i samostalno se organizirati i pripremiti za kvalitetno obavljanje zadataka.

Naravno, svakom je situacija kod kuće drugačija i prepreke koncentriranom radu mogu biti raznolike. Općenito govoreći, provjerite sljedeće:

  • Imate li sva potrebna sredstva za rad – elektroničke uređaje s pripadajućim punjačima i drugom nužnom opremom, fizičke dokumente ili bilježnice koje inače koristite, sve lozinke koje su možda zapisane negdje u uredu
  • Imate li dovoljno pripremljene hrane na raspolaganju, kako ne biste propustili važan poziv na putu do dućana ili drugačije riskirali da niste dostupni za vrijeme radnog vremena
  • Jeste li usklađeni s kolegama oko izvršavanja zadataka – ako postoje obaveze za koje niste jedini zaduženi, provjerite tko će što odraditi, e-mailom ili pomoću neke od aplikacija za organizaciju rada (Slack, Teamwork, Asana…)
  • Radite li redovito evidenciju utrošenih sati i obavljenih zadataka (postoje i programi pomoću kojih možete pratiti rad na računalu)

Kristina Bajsić Bogović uspješno plovi odvjetničkim vodama osam godina. Neovisnost u obavljanju posla, dinamičnost, u određenom dijelu i kreativnost te potreba za stalnim usavršavanjem presudile su u odabiru studija prava koji će odrediti njezin profesionalni put. Redovito pohađa i organizira edukacije, a posebno se u zadnje vrijeme posvećuje edukaciji mladih o vršnjačkome nasilju. Članica je Hrvatske udruge za mirenje i Hrvatske gospodarske komore te registrirani izmiritelj kod Hrvatske udruge za mirenje.


Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Lifestyle

Blog Lifehack tvrdi da su ljudi koji piju kavu uspješniji.

Lifestyle

Uspješni ljudi znaju iskoristiti svoje vrijeme i ustaju rano. Ne zato što to rade svi uspješni ljudi, nego zato što je to mudro.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.