Razlika između pretpostavke i činjenice

Razlika između pretpostavke i činjenice

Ovu priču sam ispričala bezbroj puta na svojim radionicama i treninzima. Pričam je i na individualnom coachingu kad uvidim koliko klijent ima ograničavajućih uvjerenja koja ga sprječavaju da ostvari ono što želi. Čula sam je na jednom seminaru u Kölnu.

Zamislite jedan otok u oceanu. Otok je potpuno neistražen, ne zna se ima li života na njemu. Vrijeme je kolonija i jedna ekspedicija dobije zadatak da istraži otok i provjeri postoji li mogućnost naseliti ga i sagraditi grad. Vođa ekspedicije šalje četri broda s posadom da istraže otok svaki s jedne strane. Kreće prvi brod. Ubrzo kapetan broda javlja vođi ekspedicije da je nemoguće pristati na otok zbog visokih i velikih stijena. Vratili su se u bazu neobavljena posla. Kreće drugi brod. Uspjeli su se približiti otoku s te strane, međutim, nisu uspjeli pristati zbog močvarnog tla. Zaključili su kako nema šanse da tu sagrade naselje i vratili su se natrag u bazu. Zatim ide treći brod. Pristali su na obalu otoka i uspjeli se iskrcati. Područje je bilo prekriveno velikom gustom šumom nalik džungli. Nije im se svidjelo što su vidjeli te su se i oni vratili u bazu zaključivši kako je vrlo teško naseliti takav otok. I na kraju, krenuo je i četvrti brod prema zadnjoj, neistraženoj strani otoka. Čim su se približili otoku bili su oduševljeni, jer ništa ljepše u životu nisu vidjeli. Dočekali su ih prekrasna oaza, pješčana plaža, raj na zemlji, te su počeli planirati kako će tu graditi naselje.

I pitanje glasi: „Tko govori istinu?“ Svi, naravno. I onda se pitamo što je zapravo istina? Istina je u oku promatrača. Ovisi o našoj percepciji, kako mi doživljavamo stvarnost oko sebe. Svatko od nas ima svoju istinu, koju vidi, čuje i osjeća, međutim, na drugoj strani ona nije takva. I upravo tu dolazi do problema, jer mi pretpostavljamo da ono što mi vidimo i kako to vidimo vide i drugi. A oni imaju svoju istinu. Zbog toga je većina odluka i zaključaka koje donosimo uglavnom pogrešna, jer ih uzimamo samo na temelju naših pretpostavki i onoga kako mi doživljavamo stvarnost koju vidimo, a zapravo nemamo cijelu sliku, potpune informacije i činjenice koje bi nam pomogle da donesemo ispravniju i bolju odluku.

I zato je najvažnija lekcija u svijetu poduzetništva, ali i u životu općenito, poznavanje razlike između pretpostavke i činjenice. Moramo jasno poznavati tu razliku želimo li biti uspješni. Moramo znati je li to zaista tako ili mi samo mislimo da jest. Pitanje koje vam može pomoći u raspoznavanju razlike između jednog i drugog glasi: „Kako to znam?“

Ako donosite odluke na temelju pretpostavki u startu gubite, jer nemate sve činjenice ili ih ne poznajete. Što imate širu sliku to bolje za vas, jer samo tako možete donositi ispravne odluke. Koliko puta vam se dogodilo da ste govorili nešto jako važno, primjerice, klijentu, zaposleniku, poslovnim partnerima, kolegama, uvjereni da su vas razumjeli, a na kraju se pokazalo da su oni shvatili nešto sasvim drugo? Ili koliko vremena gubite razmišljajući što drugi ljudi misle i namjeravaju učiniti? Ili koliko puta ste zaključili da ništa od posla, dogovora ili suradnje jer vam se činilo da druga strana nije dovoljno zainteresirana?

Posljedica toga je da gubite dragocjeno vrijeme, živce, novac, resurse. To se događa jer pretpostavljate stvari umjesto da jednostavno upitate, provjerite, tražite objašnjenje. Smišljate pretpostavke, obično protiv sebe, a zatim donosite odluke na temelju tih pretpostavki. Pretpostavljate činjenice koje možda ne postoje, a zatim gradite predrasude oko tih činjenica.

Koliko bi situacija bila drukčija kada biste poznavali sve činjenice, ali stvarne činjenice u vezi s nekom situacijom, osobom, problemom ili prilikom. Tada možete donositi zaključke, odluke i djelovati na temelju onoga što je stvarno, a ne onoga što ste zapravo izmislili. To možete saznati vrlo jednostavo tako da pitate, pitate, pitate i budete znatiželjni. Zatim, slušate, slušate, slušate što vam druga strana govori te na temelju njihovih odgovora dobijete njihovu sliku stvarnosti kako je oni vide, čuju i osjećaju. Tada imate daleko više informacija koje će vam pomoći da sagledate situaciju u cjelini te tako poduzmete daljnje korake kako biste riješili situaciju ili donijeli prave odluke.

Provjeravanje pretpostavki poboljšava vam komunikaciju, odnose, kvalitetu života te produktivnost na poslu.

Podijeli

Odgovori

Top