Većina startupova danas nije revolucionarna poput Zuckerbergovog Facebooka pa je za uspjeh potrebno mnogo više. Prikupili smo nekoliko savjeta kojima svakako treba pridati veliku važnost prilikom razvoja internetskog projekta.
1. Dobar programer zlata vrijedi
Ukoliko imate dobru startup ideju, a niste vješti u programiranju prilikom, odabiru ‘izvođača radova’ pridajte veliku važnost. On ne mora biti najbolji od najboljih, ali svakako treba bit solidan, programer s određenim iskustvom koji ima nekoliko projekata iza sebe. Nije dobro srljati i zbog ograničenog budžeta uzimati neprofesionalnu osobu, jer nekompetentan programer trebat će puno vremena, a njegovo učenje na vašem projektu vjerojatno će vas koštati kapitalizacije ideje, posebno ako ste prvi na tržištu. Imajte na umu da i drugi paralelno razmišljaju o sličnim idejama!
2. Pokrenite stranicu što brže
Tijekom izrade projekta dosjetit ćete se novih ideja, kojima ćete u tom trenutku pridavati krucijalnu važnost. Tada trebate dobro ‘izvagati’ isplati li se čekati s pokretanjem projekta zbog jedne stavke. Moguće je da će ona vaš startup znatno poboljšati, ali da nije jedan od stupova osnovne funkcionalnosti. U tom slučaju projekt ‘postavite online’ kako bi što prije dobili feedback od korisnika, a nove mogućnosti implementirajte dodatno. Kreativni noviteti postojeće korisnike dodatno će zainteresirati. Ukoliko prilikom pokretanja projekta već planirate dodavanje novih alata, naglasite da se radi o beta verziji.
3. Što žele vaši korisnici?
Ukoliko razvijate određeni internetski proizvod pokušajte što bolje razumjeti potrebe korisnika. Morate saznati što trebaju i koliko su spremni platiti za to! Visoka, ali i preniska cijena u početku može vam se ‘obiti o glavu’.
4. Morate ‘napasti’ dovoljan broj korisnika!
Targetiranje je svakako dobra stvar, no tu treba biti posebno oprezan. Manji i precizno targetiran broj korisnika znači i manju konkurenciju, no otvara pitanje, je li opseg korisnika dovoljno velik za kapitalizaciju projekta. Morate obuhvatiti svakog korisnika za kojeg smatrate da postoji i najmanja mogućnost da će koristiti vaš proizvod. Pri samom razvoju morate razmišljati o projektu globalno, ili barem ‘regionalno’. Ukoliko npr. razvijate startup u Hrvatskoj, susjedna tržišta Bosne i Hercegovine, Srbije i drugih zemalja također tehnološki napreduju. Ukoliko u Hrvatskoj postoji potreba za vašim proizvodom, vjerojatno postoji i u susjednim zemljama.
5. Uzmite investitorima dovoljno novca
Kada ste projekt razvili do jedne razine i dalje sami ne možete, a investitori vide potencijal u njemu tada znate da ste dobro radili. No, pregovaranje s investitorima ne smijete shvatiti olako. U prvom investicijskom ciklusu morate uzeti dovoljno novca kako bi sve zamišljene ideje mogli provesti do kraja, jer investitor će vrlo brzo pitati za rezultate. Ukoliko ih ne bude, teško će isti sudjelovati u drugom investicijskom ciklusu.
6. Udružite snage
Nije najpametnije ulaziti u razvoj internetskog projekta sam, jer je za realizaciju potrebno više vještina koje najčešće nisu objedinjene u jednom čovjeku. Ako i jeste ‘genijalac’ imajte na umu da dan traje samo 24 sata. Stručnjaci kažu – haker, dizajner i biznismen su ‘trio fantastikus’ za razvoj uspješnog startupa. Prvog ne zanima ništa osim programiranja, drugi će se pobrinuti da sve bude lijepo, a treći će unovčiti rad prve dvojice.
7. Sve il’ ništa
Prilikom razvoja startup projekta definitivno nema kalkulacija. Ako želite svaki dan popodneva samo za sebe, druženje s prijateljima i ostala uživanja – internet projekt nije za vas! Što prije to shvatite neuspjeh će manje zaboljeti.
Ovi savjeti su važni, ali ne i jedini. Molimo vas da sve vlastite prijedloge ili stečena iskustva dodate kao 8.,9.,10… savjet u komentarima ovog članka na našoj Facebook stranici. To možete učiniti OVDJE.