Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Novosti

Smijem li se hvaliti?

Ne strši, ne hvali se i ne pravi se pametan. Velika većina nas odgajana je od malih nogu upravo s tim riječima.

Ne strši, ne hvali se i ne pravi se pametan. Velika većina nas odgajana je od malih nogu upravo s tim riječima. Posebice mi rođeni u prošlom stoljeću nosimo taj teret o koji se još uvijek spotičemo. Sumnjamo u sebe i smanjujemo si njome svaku ambiciju. Ona nas je već puno puta zaustavila u potrazi za primjerenijom plaćom, novim poslom i možda svojim vlastitim poduzetničkim pothvatom.

I dok istovremeno kapitalistički svijet, osobito onaj u Americi odgaja generacije, kako bismo mi, drugačije odgojeni, komentirali – s kompleksom više vrijednosti, mi često i dalje ostajemo samozatajni u očekivanju da netko primijeti našu kvalitetu. Zbog toga su nam predstavljanje sebe i svojih postignuća u kratkim ali samouvjerenim rečenicama veliki izazov.

Zašto se sramimo?

Još uvijek nisam sreo klijenta koji mi je na pitanje tko si ti, čime se baviš, što ti je strast i što te pokreće dao siguran i jasan odgovor. Svi mi tada počinjemo brljati, gledamo u pod ili daljinu, crvenimo se i sramimo i ne znamo što bi rekli iako imamo godine iskustva, i mnoge sjajne projekte iza nas. Tek nakon dobrih nekoliko mjeseci vježbe naučio sam kako to reći za sebe, da bude dobro, sigurno i uvjerljivo, iako se i sada znam zacrvenjeti, i osjetiti kako mi grašci znoja natapaju vrat.
Razgovor na kojem se nađemo kod zapošljavanja primjer je kada to svima nama treba. Često dobijemo pitanja iz nekog obrasca koja je dobro uvježbati i predstaviti se u najboljem svjetlu. Ako me pitaš kako se spremiti na to, pa evo par kratkih ideja kako to možeš izvesti.

Dojam je bitan

Ono što je sigurno najvažnije je ostaviti dobar dojam. Stoga treba biti svjestan kako sam početak razgovora izaziva i najveći stres. Vjerojatno tek tada upoznaješ ispitivača i pitaš se što te čeka. Razmišljaj o govoru svog tijela. Udobno se smjesti, nemoj utonuti u stolac, ne vrpolji se i gledaj sugovornike u oči. Ruke neka budu u krilu ali i slobodne. Razbij tremu pozitivnom rečenicom ili dvije o lijepom uredu, ugodnoj atmosferi ili lijepoj slici na zidu.

Pripremi se

Prije razgovora progooglajte tvrtku u koju dolaziš. Istakni njihove prednosti i daj osobni pogled na njih i to kako ih doživljavaš – da osjećaš pozitivnu atmosferu i vjeruješ da im možeš biti koristan kao i oni tebi.

Na pitanje o sebi, iskustvu i poslovima ne pričaj o svome rodnom mjestu niti anegdote s posla nego istakni najvažnije detalje iz poslovne biografije te vještine koje si razvio koje su važne za novi posao.

O razlozima zašto želiš novi posao govori pozitivno bez žuči o prethodnom poslodavcu ma koliko loš on bio. Dobivanje otkaza na prethodnom poslu uvijek je prilika za novi izazov i iskorak u onome što radiš.

Ako te pitaju za to gdje si do sada tražio posao, to rade zato što žele vidjeti u kojem se smjeru želiš razvijati. Pametan odgovor na to je prešutjeti prijave na nižu razinu od vaših kvalifikacija i na slična radna mjesta kod konkurencije, jer ako kod njih nisi zadovoljio vjerojatno nećeš niti ovdje.

Dobro je istaknuti kako imaš želju za edukacijom i napredovanjem, i dati dobre razloge zašto to na prethodnom poslu nisi činio.

Misli pozitivno

Na pitanje o odnosima na prethodnom radnom mjestu odgovori kroz pozitivnu prizmu. Niste se tamo uvijek slagali oko ideja koje su se nalazile na stolu no konstruktivni razgovori dovodili su u velikoj većini do dobrih rješenja. Nitko ne voli svađalice i nemoj se predstaviti kao takav novom mogućem poslodavcu. I s kolegama na prethodnom poslu dobro je ostati u dobrim odnosima. Dobar motiv za promjenu može biti rutina kao i predugi boravak na istom mjestu bez mogućnosti napredovanja.

Iako je preživljavanje u lošem radnom okruženju svakome zapravo njegov najveći uspjeh, bolje je pričati o projektima ili vašem utjecanju na bolji rad u prethodnoj tvrtki.

Pitanja o obitelji i planovima i dalje su mnogima kamen spoticanja. Iako to ne bi trebalo biti pitanje koje eliminira razumno je očekivati saznati i privatne okolnosti nekoga koga zapošljavate što bi moglo utjecati na posao. Pravi odgovor na to nije „ne smijete me to pitati“, nego “imam obitelj i troje djece, ali smo dobro organizirani i moj posao nikada ne trpi zbog toga”.

I timski igrač i vođa

Na pitanja o tome igraš li za tim ili se voliš nadmetati dobar odgovor je da voliš znati koji dio posla je tvoja odgovornost, no poticajna atmosfera je ona u kojoj možeš učiti od kolega. Nešto natjecateljskog duha u timu uvijek može biti poticajno jer se tada svi trude dati najbolje od sebe.

Pritisak rokova i brze promjene, ako ti izazivaju stres, dobro je odmah priznati. No to je i prilika da dodaš kako je važna dobra priprema za kvalitetan posao, kao i to da si spreman na posao doći i nešto ranije ili posao odnijeti kući.

Trik pitanje koje je često na razgovorima za posao je i ono oko toga s kime možeš, a s kime ne možeš raditi u timu. Iako se čini logičnim odgovoriti kako lijenčinama i bezobraznicima u timu nije mjesto pametnije je reći kako svaki član tima ima svoju vrijednost i svatko prema svojim sposobnostima može dati puno ako je suradnja i komunikacija u timu dobra. Jednako tako o problemima s bivšim kolegama, šefom ili klijentima treba govoriti realno i bez pretjerivanja. Neugodnosti su u svakom poslu prisutne, no na svakome od nas je da ih pokušamo olakšati.

Iz pitanja o vlastitim manama i prednostima treba se izvući kroz pozitivno interpretiranje svojih mana, a na pitanje o zadovoljstvu na poslu ili novcu treba reći kako niža plaća treba uvijek nuditi priliku za učenje i napredak.

O plaći – realno

Pitanja o plaći su mnogima teška jer se time procjenjuje vaša realnost ali i poslodavac dobiva priliku vidjeti koliko vas malo može platiti. Prije razgovora dobro je znati kolika je realna plaća u toj tvrtki za taj posao i predloži ono sa što bi te zadovoljilo .

Liderske vještine se prepoznaju po poštivanju i uvažavanju rada. I ako te to pitaju dobro je istaknuti kako je važno ravnopravno razgovarati na svim razinama o detaljima posla uz otvorenost o idejama ali i jasan okvir o odgovornostima koje će osigurati da posao bude dobro napravljen.

Pripremi se na stres

Razgovor o poslu može proći i s puno više stresa i dobro je biti svjestan toga. Ako ne znaš odgovor na neko pitanje trebaš to priznati ali i ponuditi rješenje i reći kako si spreman to naučiti. U slučaju blokade ispričaj se i pokušaj naći ispravan odgovor. Ako te pitaju nešto što smatraš da te ne smiju pitati odgovori onoliko koliko si spreman reći, a ako inzistiraju na odgovorima na takva pitanja pitaj ih pojašnjenje zašto je važan odgovor na to pitanje.

Kašnjenje na razgovor dobro je unaprijed javiti telefonom i ispričati se s ponudom da dodatno pričekaš koliko je potrebno nakon što ispitivač obavi svoje hitne i važne poslove. Zvonjava tvog telefona može biti problem, ali ako očekuješ neki jako važan pozivi ili ti je netko blizak u bolnici, to će svatko razumjeti.

Ponovi sve i dobro zapakiraj

Razgovor je dobro zaključiti podsjećanjem na tvoje najjače osobine, obrazovanje iskustvo i dodatne vrijednosti. I dobro je povezati to s vrijednostima tvrtke u kojoj želiš raditi. Jednako tako dobro je biti spreman odmah ili u najkraćem roku biti na raspolaganju za posao. A ako te pitaju o tome gdje se vidiš za pet godina, dobro je odgovoriti kako želite napredovati i ostvariti nove i zanimljive projekte. Veća plaća i mjesto šefa nije baš najsretniji odgovor na to pitanje.

Ovi savjeti neće ti pomoći ako nemaš potrebne kvalifikacije za posao, ili je posao već obećan nekome drugome, no dat će ti priliku da pokažeš što si i tko si i to na način koji će svakom poslodavcu dati do znanja da pred sobom ima čovjeka koji je vrijedan postati članom ili voditeljem njegova tima.


Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Lifestyle

Blog Lifehack tvrdi da su ljudi koji piju kavu uspješniji.

Lifestyle

Uspješni ljudi znaju iskoristiti svoje vrijeme i ustaju rano. Ne zato što to rade svi uspješni ljudi, nego zato što je to mudro.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.