Stalno govorimo o startupima poput Voxija, Shoutema, ManageWP-a, Nordeusa i Spotieja, a da nismo riješili neka osnovna pitanja. Netokracija donosi odgovore na najčešća pitanja…
1. Što je startup?
U najširem mogućem značenju startup je tvrtka koja traži svoj poslovni model odnosno način da radi što svaka tvrtka u konačnici mora raditi: profitirati.
Startup je dakako američki pojam i uključuje bilo koju vrstu tvrtke, iako se i u SAD-u povezuje s visokotehnološkim projektima. Razlog tomu je jednostavan i vezan za samo ime: tehnološki projekti po svojoj prirodi imaju najveći potencijal za rast. Njihova odnosno vaša roba je u većini slučajeva softver koji se može prilično jeftino producirati i reproducirati.
U trenutku kad cvilite koliko bi vam novca trebalo za dobar dizajn vašeg startupa, razmislite koliko bi vam trebalo za pokretanje restorana ili pak tvornice. Držimo se stoga tehnoloških startupa.
2. Što je tehnološki startup na “Balkanu”?
Osim što je lud? Tehnološki startupi u regiji postoje već godinama, a krenuli su kao tvrtke koje su se bavile izradom softvera za desktop računala te s vremenom taj proizvod “produktizirala”.
Danas su to tvrtke poput Shoutema, Nordeusa ili Voxija koje se ne ograničavaju na regiju i razvijaju svoja rješenja za svijet, jer je vanjsko tržište jednostavno veće. Razvijati tehnološki startup za nekoliko desetaka milijuna stanovnika regije ograničava vam tržište i budući rast. Znate li engleski? Eto.
3. Je li vaša agencija “startup”?
Softverska, web dizajnerska… Ne, jer njen model nije skalabilan. Ukoliko sutra dobijete još 200 klijenata, trebat će vam još nekoliko desetaka ljudi, čime će vam troškovi drastično narasti s obzirom da svakom klijentu morate prilagoditi svoj proizvod ili ga pak raditi od nule. Čak i ukoliko se odlučite koristiti open source sustave, kao što Inchoo koristi Magento ili Blagonići WordPress, vaš rast ne može biti “startupovski”.
Odnosno, vi trebate standardiziran proizvod. Pekara vam ne prilagođava svaki burek, a vi ne morate svoj proizvod prilagođavati klijentu ili korisniku. Spotie svojom aplikacijom cilja krajnje korisnike koji dobivaju vrlo slično iskustvo, dok Mange WP razvija rješenje za vlasnike WordPress web stranica koje svi koriste na isti način. Razvijate jedno rješenje za više kupaca. Ukoliko sutra dobijete još 200 korisnika, trošak će vam se suptilno povećati za cijenu dodatnog hosting prostora i podrške.
4. Trebate li odličnu ideju za startup?
Objasnite mi prvo što mislite pod odličnom idejom. Nešto što je zanimljivo vama ili vašim kupcima tj. korisnicima? S obzirom da za zaradu bilo na oglašavanju ili plaćenim uslugama trebate interes kupca, bilo tvrtke ili pojedinca, vaša ideja ne vrijedi ništa dok je ne testirate. Stoga stavite sve te silne, genijalne ideje na papir i odaberite jednu. Siguran sam da ne mislite da su osnivači Facebooka ili Googlea očekivati da će ovih dana razvijati Timeline odnosno Android. Vremena se mijenjaju, a vaša ideja se razvija kroz proizvod.
5. Treba li vam investitor?
Ukoliko imate novca, pameti i mogućnosti da sami pokrenete i održavate tvrtku – ne. Previše startupa misli da po svojoj prirodi moraju što prije naći investitora. Nordeus je nakon 2 godine profitabilan s 50 zaposlenika bez ikakve investicije.
U početku biste trebali uložiti svoj novac ili pak rad. Da, morat ćete pokušati – zaraditi! Ukoliko ne možete zaraditi, jer vam startup jednostavno u početku treba kapital za plaćanje dodatnih developera – nađite investitora koji bi vam morao uložiti i znanje te kontakte, a ne samo kapital. Odvjetnik koji ništa ne zna o tehnološkom svijetu mogao bi vas više koštati nego što će vam koristiti.
6. Koliko dati investitorima?
Niti biste investitorima trebali dati prevelik postotak u tvrtki, niti će vas pravi investitori pitati za 40, 50 ili ne daj bože 60 posto tvrtke. Zašto? Jer ukoliko vi imate manje od 50 posto tvrtke, to više nije vaša tvrtka, nego tvrtka vašeg investitora.
Niti imate kontrolu niti ste potaknuti da razvijate tvrtku, tako da će vam velik postotak probati uzeti isključivo investitori koji žele iskoristiti situaciju, uvjeravajući vas da se “to tako radi”.
Startupi nemaju kapital, ali imaju upravo taj udio. Svaki promil i postotak zamislite kao svoje blago koje ne biste trebali olako dijeliti. Uostalom, ukoliko velik dio udjela date prvom investitoru, kako ćete dati promil tvrtke voditelju prodaje kojeg ćete tako pridobiti umjesto plaćom, a što ćete ponuditi sljedećem investitoru?
7. Anđeli, akceleratori ili VC fondovi?
Za hrvatske, srpske, slovenske i ostale startupe u regiji izbor investitora je prilično ograničen. Ukoliko odmaknemo budale s mnogo novca, a malo pameti – ostaju vam 3 prave mogućnosti:
– Prva su poslovni anđeli, koji sad već postoje u nekoliko udruga u regiji. I oni tek uče te poput vas tek razvijaju svoje veze prema vanjskom tržištu stoga ispitajte i vi njih koliko će oni vas – na obostrano zadovoljstvo i sigurnost.
– Vrlo popularan izbor domaćih startupa su startup akceleratori, a trend je pokrenula Zemanta ulaskom u Seedcamp. Akceleratori su zamišljeni kao natjecanja te iako ćete dobiti manju investiciju za manji postotak, upoznati ćete njihove mentore te od njih preuzeti znanja ili iskustva koja će vam kasnije značajno olakšati posao. Na Mini Seedcampovima u Zagrebu i Ljubljani vam je primjerice GoHomeov Hrvoje Bujas mogao savjetovati o prodaji, a mene ste mogli pitati o tome kako pristupiti tehnološkim blogerima. To su već vrijedni savjeti, a mi smo male ribe naspram izuzetno iskusnih mentora iz cijele Europe.
– Treća sreća bit će vam VC fondovi odnosno fondovi rizičnog kapitala, od kojih je jedini ozbiljan igrač u regiji slovenski RSG Capital. S obzirom da ulažu malo veće količine novca, jer računaju na malo veću zaradu, nemojte im dolaziti samo s idejom.
8. Kako će investitor zaraditi na vama?
Tako da se vaša tvrtka proda nekome, izađe na burzu ili su pak zadovoljni isplatom dobiti na kraju godine. S obzirom da će većina tehnoloških tvrtki dobit reinvestirati u daljnji razvoj, a burza baš i nije realna za većinu domaćih startupa – prodaja vam je u sudbini.
9. Trebate li vlastitu tehnologiju?
Grešku koju najčešće viđam kod domaćih startupa jest nerazumijevanje važnosti tehnologije. Znaju da trebaju kvalitetno rješenje pa odu agenciji i dobe sustav za upravljanje sadržajem odnosno CMS po mjeri.
Odlično, sad ovisite o toj agenciji – o njenom kapacitetu za rast, rad i ispunjavanje vaših želja. Da ne govorim o tome da ćete s vremenom još više o njima ovisiti. Zašto mislite da su većinu uspješnih tehnoloških startupa osnovali developeri? Bi li se Google i Facebook razvili do današnje veličine, da im je softver radila kreativna agencija iz New Yorka?
Ne. Koštati će vas novaca, ovisit ćete o nekome dugoročno, a ukoliko slučajno iz bilo kojeg razloga propadnu – nećete moći ništa s komadom softvera koji nije vaš. Tko vam kriv, kad ste odlučili temeljiti svoj restoran na receptima cateringa koji je upravo povisio cijene. Imate restoran – nabavite kuhara, a ne catering.
Svoje rješenje možete temeljiti na open sourceu, ali ne smijete potpuno ovisiti o vanjskim partnerima. Osim toga, već spomenuti investitori nikad neće uložiti u tvrtku koja ovisi o nekome izvana.
10. Što ukoliko ne mogu platiti developera?
Ukoliko niste te sreće da znate razvijati web ili mobilne aplikacije, nađite si partnera kojem ćete dati postotak u tvrtki. Podijelit ćete postotak ovisno o tome koliko vi donosite u tvrtku, a koliko developer.
Ne mora biti 50-50, ali to će ovisiti o vašoj situaciji i ulogu kojeg donosite u tvrtku. Netehnološki suosnivač itekako je bitan ukoliko osim ideje donosi i svoju mrežu relevantnih kontakata, umijeće u prodaji i dodatni kapital.
11. Mogu li početi zarađivati za godinu dana?
Naravno, a dotad ćete cviliti kako ništa ne stižete i ima li sve to smisla. Budimo realni. Investitora u regiji nema dovoljno, a u akcelerator možda nećete upasti. Strani investitori će pak tražiti da se preselite blizu njih ili barem otvorite ured u Londonu ili Berlinu.
Ukoliko prvo želite razviti svoju aplikaciju i trebat će vam vremena, trebat će vam i kapital odnosno investitor – u potragu stoga poput Voxija. S druge strane, u početku možete početi i pokušati zarađivati poput Farmerona ili ManageWP-a, ili se pak baviti uslugama kako biste pokrili troškove razvoja startupa poput Pet minuta u slučaju Shoutema.
12. Trebate li dati otkaz već danas?
Ne, ali startup biste svakako barem u glavi trebali pokrenuti sutra.
13. Mora li se startup baviti isključivo web aplikacijama?
Ne, dapače. Mobilne aplikacije, druge primjene softvera pa čak i hardver itekako su u igri!
Više pročitajte na Netokraciji