SWOT analiza svjetski je poznata metoda koju rabe kompanije bez obzira na veličinu, tip industrije, broj zaposlenih itd. Popularnost SWOT analize leži u njezinoj jednostavnosti. U nekoliko jednostavnih koraka pokušat ćemo vam pomoći u temeljitoj procjeni tržišne pozicije.
SWOT (engl. Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats) sastoji se od četiriju tablica: snage, slabosti, prilike i prijetnje.
Snaga
Snagu kompanije predstavlja sve u čemu ste jaki: vrijedna imovina i strojevi, stručna znanja zaposlenika, dobra geografska pozicija, lojalni kupci i dobra usluga ili vrijedno partnerstvo predstavljaju vaše komparativne prednosti nad konkurencijom. Čuvajte ih, budite ponosni na njih i razvijajte ih i dalje – te komponente vaš su jamac uspjeha.
Slabosti
Svaka kompanija, bez obzira na to koliko jaka i uspješna bila, ima prostora za napredak. Slabosti, ako su vrlo izražene, mogu biti i razlog gubitka dijela tržišta. Slabosti su, primjerice, loš imidž proizvoda, nestručan ili nemotiviran kadar, menadžerski ili radnički, loša bilanca, zastarjeli pogoni. Analizi slabosti treba prići ozbiljno i objektivno. Slabosti nikako ne biste smjeli imati više od snaga!
Prilike
Prilike su vaši prozori u bolje poslovanje. Rizik je da skočite kroz prozor i onda shvatite da ste bili u neboderu. Nije svaka prilika u vašoj industriji nužno i prilika za vaše poduzeće. S druge strane, da bi se ostalo konkurentnim, potrebno je stalno unaprjeđivati segmente poslovanja – usluge, prodaju distribucijske kanale itd. Ovdje ključnu ulogu igra menadžment tvrtke, jer prilike koje se iskoriste, a dobro su usklađene s financijskim kapacitetima tvrtke, donose najbolje rezultate.
Prijetnje
Konkurencija je otvaranjem europskih granica već na vratima. Naravno, treba se boriti za tržište i s domaćim dečkima. Prijetnje su vašoj kompaniji sve promjene na koje ne možete utjecati – smanjivanje tržišta zbog krize ili promjene preferencija, pojava novih i jeftinijih tehnologija, dolazak konkurentskih kompanija u Hrvatsku itd. Prijetnje su neizbježne, a na vama je da procijenite kako treba reagirati na koju.
Napraviti popis vaših prednosti i nedostataka tek je osnova. Bitni su zaključci i strategije koje razvijete temeljem tih zaključaka. Menadžeri rabe tu metodu da sagledaju kompanije iz novog, objektivnijega kuta. Možda pomogne i vama da poslovanje učinite još boljim i profitabilnijim.
