Više od 50 % ispitanika vlasnika privatnih tvrtki očekuje pad prihoda u nadolazećim mjesecima

Vipnet lani ostvario 70 posto manju operativnu dobit

Privatne tvrtke suočavaju se sa značajnim posljedicama pandemije COVID-19. Samo 9 % ispitanika anketiranih u veljači i ožujku 2020. očekivalo je pad prihoda; u lipnju 2020. taj je broj skočio na 51 %. Ali neke privatne tvrtke bolje su prebrodile oluju. Novo istraživanje PwC-a pokazuje da agilnost za posljedicu ima poboljšanu učinkovitost.

Najnovije istraživanje o tvrtkama u privatnom vlasništvu u regiji EMEA, koje pokriva 53 zemlje, pokazuje da se neke privatne tvrtke izdvajaju i bolje rade pod pritiskom. Istraživanje je identificiralo tvrtke koje kombiniraju brojne osobine – one koji su usredotočene na kupca, orijentirane na ljude, tehnološki opremljene i fleksibilne – kao „predvodnici agilnosti“. Ovi zagovornici agilnosti zauzimaju strateški pristup otpornosti i donose teške odluke glede radne snage i smanjenja troškova, a pritom nastavljaju ulagati u ključna područja koja će zadržati njihovu konkurentnost, uključujući obuku i usavršavanje te nove tehnologije.

Priprema radne snage za budućnost

S obzirom na utjecaj upute za ostanak kod kuće u nekim regijama i potrebu zaštite osoblja od rizika zaraze, mnoge tvrtke su se okrenule modelima rada od kuće gdje je to moguće – više od 60 % ispitanika iz privatnih poduzeća izjavilo je da omogućavaju rad na daljinu. To vrijedi i za predvodnike agilnosti i manje agilne tvrtke. No, predvodnici agilnosti istodobno čine više kako bi pripremili svoju radnu snagu za budućnost – 57 % tvrtki koje su predvodnici u agilnosti kaže da obučavaju i usavršavaju radnike u usporedbi sa samo 40 % tvrtki koje to nisu.

Peter Englisch, globalni lider za usluge obiteljskim tvrtkama i usluge poduzetnicima i vlasnicima privatnih poduzeća u regiji EMEA iz PwC-a Njemačka, napomenuo je: „Veća otvorenost prema modelima rada od kuće potvrđuje se kao jedan od pozitivnih trendova posljednjih mjeseci. Kako bi ova promjena uspjela, važno je „humanizirati“ rad na daljinu kako bi se zaposlenici osjećali ugodno u novom okruženju. Obučavanje i usavršavanje mogu u tome igrati ključnu ulogu.

Usavršavanje će u budućnosti također biti od presudne važnosti za osiguravanje konkurentnosti, a pokazuje da se tvrtke aktivno traže rješenje za nedostatak vještina koji smo vidjeli u prošlogodišnjem istraživanju. ”

Privatne tvrtke također favoriziraju opcije koje zadržavaju osoblje umjesto smanjenja broja zaposlenih – ukupno 64 % ispitanika iz privatnih tvrtki zahtjeva korištenje godišnjih odmora ili plaćenih prekovremenih sati kao način upravljanja utjecajem pandemije naspram 34 % onih koji kažu da smanjuju radnu snagu otpuštanjem. Zadržavanjem zaposlenika kad god je to moguće, privatne tvrtke moći će izaći iz pandemije COVID-19 jače.

Povećanje profita bez ugrožavanja konkurentnosti

U 2020. godini održavanje likvidnosti postaje sve važnije. Predvodnici agilnosti vještiji su u poduzimanju koraka u svrhu poboljšanja svoje novčane pozicije. Dvije trećine (66 %) predvodnika agilnosti kažu da poboljšavaju upravljanje obrtnim kapitalom, kao dio svoje reakcije na nedavnu krizu, u usporedbi sa samo 45 % onih koji to nisu.

S većim zahtjevima za povećanje prihoda, privatne tvrtke također traže druge načine povećanja profita. Predvodnici agilnosti, ali i oni koji to nisu, kažu kako koriste mjere smanjenja troškova, poput smanjenja marketinških budžeta ili otkazivanja usluga koje nisu ključne, kao načina upravljanja utjecajem pandemije. Ali važno je napraviti smanjenja na način koji ne šteti poslovanju i preusmjeriti troškove na područja koja su ključna za rast. Kako bi to postigle, kompanije bi trebale revidirati strateške prioritete i prilikom smanjenja razumjeti kritične točke u svom vrijednosnom lancu.

Predvodnici agilnosti predvode na ovom putu. Na primjer, iako se može doći u napast smanjiti ulaganja u tehnologiju kao brz način smanjenja troškova, većina predvodnika agilnosti (58 % u odnosu na 41 % onih koji to nisu) zapravo povećava svoju upotrebu novih tehnologija. Iako se opskrbni lanac često smatra isključivo operativnim, istinska izvrsnost opskrbnog lanca može biti i jak razlikovni čimbenik. Više od polovice predvodnika agilnosti (52 %) uvodi promjene u svoje strategije opskrbnog lanca kao način na koji se nose s pandemijom.

Fleksibilne strategije, vođene snažnim fokusom na kupca i suradničkim pristupom

Jedan od ključeva uspjeha u izazovnom okruženju jest razumijevanje cjelokupnog tržišnog krajolika. Anketa pokazuje da predvodnici agilnosti žele razumjeti svoja tržišta i segmente kupaca koji im služe kao način pozicioniranja svojih tvrtki i jačanja položaja. Većina predvodnika agilnosti smatra širenje na nova tržišta ili segmente klijenata (58%) kao i napuštanje tržišta koja se pokažu neprofitabilnima (57 %), presudnim za uspjeh u budućnosti. Neki će koristiti pripajanja i stjecanja kao način poticanja rasta, a 39 % predvodnika agilnosti kaže da će to biti ključno.

Peter Englisch vidi obećavajuće mogućnosti: „Za privatne tvrtke koje su uspjele održati likvidnost i pristup kapitalu, možda je sada izrazito dobro vrijeme razmisliti o akvizicijama koje mogu pružiti sjajne mogućnosti za stjecanje ključnih talenta i znanja, izgradnju tehnoloških mogućnosti ili proširenje tržišnog dosega.“

Ispitanici iz privatnih poduzeća također uvode nove proizvode i usluge dizajnirane  za zadovoljenje potreba kupaca. Gotovo tri petine predvodnika agilnosti (57 %) to smatra kritičnim, daleko više od onih koji to nisu. Isti broj, 57 %, također vjeruje da će promjena ili prilagođavanje njihovog poslovnog modela biti od vitalnog značaja za budući uspjeh.

Prema Peteru Englischu: „Pandemija COVID-19 ubrzala je potrebu kompanija da zaista transformiraju svoje poslovanje. Tvrtke na nov način gledaju na sve, od operativnog poslovanja, preko digitalizacije do portfelja proizvoda, a pritom vodeći računa o održivosti. Kako se tržišna okruženja brzo mijenjaju, novi poslovni modeli kao dodatak osnovnoj djelatnosti, mogu biti od vitalne važnosti. Oni pružaju osnovu za promjenu i usmjeravanje kada okolnosti prisiljavaju tvrtke na to, a osnovno poslovanje iz bilo kojeg razloga ne može se nastaviti ili više nije profitabilno.”

Najagilnije tvrtke su isto tako svjesne da će teško samostalno postići uspjeh. Predvodnici agilnosti će vjerojatnije smatrati ključnom suradnju s partnerima na postizanju svojih ciljeva, bilo putem strateških saveza (58 % prema 39 % ostalih) ili suradnjom sa start-up tvrtkama (29 % naspram 20 % ostalih).

Sadašnje uključivanje budućih lidera

U trenutku prilagodbe poslovnog modela, liderima je važno pokrenuti promjene i otvoreno ih podržati. Rezultati ankete sugeriraju da kod predvodnika agilnosti takva podrška dolazi i od lidera nasljednika (Next Gen), bilo da su to članovi obitelji ili mladi menadžeri koji se formiraju. Polovina predvodnika agilnosti vjeruje da će veće uključivanje NextGena u odlučivanje i upravljanje biti presudno za budućnost, u usporedbi s oko trećinom onih među ostalima (34 %).

Lideri nasljednici često sa sobom nose snažnu predanost ekološkim i socijalnim pitanjima, iako ova razina svijesti nije karakteristična samo za novu generaciju. Predvodnici agilnosti gledaju dugoročno i ne namjeravaju transformirati svoje organizacije na štetu okoliša ili zajednice. Predvodnici agilnosti održivu poslovnu praksu stavili su na više mjesto nego bilo koji drugi pristup nužan za budući uspjeh, pri čemu ih 81 % smatra ključnim (u usporedbi sa 69 % ostalih). To stavlja održivost čak i iznad tehnologije kao preduvjeta za izgradnju snažnog temelja budućeg rasta. Otprilike tri petine ispitanika iz privatnog poduzetništva također vjeruje da poslovanje ima ulogu u postizanju društvenih ciljeva poput raznolikosti i jednakosti.

Peter Englisch kaže da: „Širom svijeta vidimo ljude – kupce, dionike, pa čak i osoblje – koji kompanije pitaju o svojoj održivosti, DOP-u i referencama u očuvanju okoliša. Klimatske promjene privukle su veliku pažnju tijekom prošle godine, potaknute pokretom „Fridays for Future“. Vlade proučavaju kako mogu smanjiti emisije istovremeno osiguravajući održivi rast, u čemu im je zeleni sporazum EU-a glavni primjer. Tvrtke također povećavaju svoj fokus na lokalnu nabavu i održivost međunarodnih lanaca vrijednosti. To će se samo povećati, a najagilnije tvrtke već odavno u uključivanju ovih pitanja u svoje planiranje.”

Podijeli

Odgovori

Top