Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Poduzeća

Vujnović: Porobeton je materijal budućnosti, nadam se gradnji tvornice u Hrvatskoj

U građevinskom sektoru nikada nije dosadno. Borba protiv recesije, novi niskoenergetski propisi i moderni materijali s novim karakteristikama. O prednostima gradnje porastim betonom, budućnosti proizvodnih pogona u Hrvatskoj i stanju na tržištu razgovarali smo s direktorom Xellaporobetona Robertom Vujnovićem.

U građevinskom sektoru nikada nije dosadno. Borba protiv recesije, novi niskoenergetski propisi i moderni materijali s novim karakteristikama. O prednostima gradnje porastim betonom, budućnosti proizvodnih pogona u Hrvatskoj i stanju na tržištu razgovarali smo s direktorom Xellaporobetona Robertom Vujnovićem.

Niskoenergetska gradnja od egzotike zahvaljujući propisima i zakonima sve će više postajati pravilo u građevini. Što u kontekstu niskoenergetske gradnje znači porobeton?

Porasti beton robne marke Ytong vrhunski je građevinski materijal za zidane konstrukcije u kontekstu niskoenergetske gradnje odnosno materijal s najboljim termoizolacijskim svojstvima (s koeficijentom toplinske provodljivosti 0,09 W/mK, koji daje izvrsne “U” vrijednosti Ytong vanjskih zidova). Gradnja zidova Ytong termoblokovima od 30 cm ne zahtijeva primjenu dodatne skupe toplinske izolacije već jednoslojni Ytong zid zadovoljava kriterije energetski učinkovite gradnje, a Ytong termoblokovi od 40 ili čak 50 cm omogućuju gradnju prema standardima niskoenergetske i pasivne gradnje.

Hoće li se u Hrvatskoj u skorijoj budućnosti cijene doista formirati (osim po kvaliteti gradnje i lokaciji objekta) i prema energetskoj razini zgrade? Koliko su uopće krajnji korisnici osviješteni o potencijalnim uštedama koje mogu ostvariti živeći u ovakvim objektima?

Smatram da je to vrijeme već stiglo. Primjećujemo to i inače, ali posebno kod prodaje Ytong-a za gradnju obiteljskih kuća, jer kupci naš materijal odavno odabiru baš zbog spoznaje o njegovoj energetskoj učinkovitosti. Većina zainteresiranih kupaca, posebice mladih ljudi, informira se detaljno o ponudi na tržištu i uvelike su osviješteni o pojmovima energetski učinkovite, niskoenergetske ili pasivne gradnje svjesni potrebe za osobnom štednjom sve skuplje energije. I to ne samo iz vlastitih financijskih, nego i opće društvenih, ekoloških razloga, zbog održive gradnje. Svakako da će se ubrzo i cijene nekretnina na tržištu diverzificirati prema mogućnosti ishodovanja energetskih iskaznica istih.

Zašto nemate proizvodne pogone u Hrvatskoj?

To, nažalost ne ovisi o našim željama. Procjena vlasnika korporacije je da je za sada naše tržište pokriveno proizvodnim kapacitetima tvornica iz bližeg okruženja (Austrija, Slovenija, BiH) u koje su investirana velika sredstva za modernizaciju proizvodnih pogona. Ukoliko naše tržište, kao i do nedavno, pokaže znakove rasta, za što definitivno postoji potencijal, moguće je da će se razmatrati i opcija gradnje tvornice u Hrvatskoj. Uostalom, zemljište smo već kupili.

Građevinski sektor je prema većini pokazatelja pretrpio najveći pad pa zatim stagnaciju u recesiji. Koji je po vašem mišljenju model za izlazak domaćih građevinara iz ove nezavidne pozicije?

Izlazak mogu tražiti građevinari, ali teško da će ga sami naći. Vlada je ta koja mora odgovoriti što učiniti s velikim fondom neprodanih stanova na tržištu, a ona već dugo nije povukla potez koji bi značajnije pokrenuo prodaju već izgrađenih stanova. Kao gospodarstvenici imamo pravo očekivati da država u dogovoru s bankama liberalizira kamatu i pokrene masovne projekte gradnje socijalnih stanova, kao i da stvori ekonomsko – političke predispozicije za nastavak investiranja u kapitalne projekte, ali i za strane investicije. To nije samo problem građevinara, to je problem cijele privrede u Hrvatskoj. U privatnom sektoru, koji je za nas iznimno važan i za koji smo osmislili cijeli niz vrijednih usluga, također postoji strah od investiranja i ulaska u dugogodišnje kreditno zaduživanje radi ostvarenja životnog sna – kupnje kuće ili stana. Mladi ljudi su bez posla ili sa slabim primanjima što znači da nemaju adekvatne uvjete za podizanje kredita pa je realizacija želje za posjedovanjem stana i dalje „na čekanju“, na štetu svih građevinara. I tako u krug.

Što je to „Obiteljska Ytong kuća“?

To je obiteljska kuća, zakon kaže do maksimalno 400 m2 bruto površine, u kojoj može biti jedan ili više stanova, a koja je građena odnosno zidana Ytong sustavom gradnje. Sustavom koji sadrži sve elemente (termoblokove za vanjske zidove, protupotresne elemente za vertikalne i horizontalne serklaže, zidne ploče za pregradne zidove, bijeli strop i bijeli krov, te tankoslojni mort za zidanje) s kojima se može izgraditi obiteljska kuća od temelja (ili podruma) do krova. Sustav je krajnje jednostavan, a gradnja suha i vrlo brza i ono što je najvažnije od svega – to je dom po ljeti ugodno hladan i bez klima uređaja, a zimi iznimno topao, s ugodnom mikro klimom i znatno nižim troškovima za energiju. U našoj ponudi nalazi se i velik broj gotovih projekata, arhitektonski prilagođenih svim regijama u Hrvatskoj, te također s prvim niskoenergetskim projektom za gradnju obiteljske kuće u Hrvatskoj. Te su kuće projektirane s vanjskim zidovima od Ytong termoblokova debljine 30 ili 40 cm što im garantira energetsku učinkovitost.

Predodžba arhitekata jest da ste specijalizirani za usku nišu niskobudžetnih kuća? Kako to komentirate?

Nisam siguran da nas arhitekti tako doživljavaju. Radije bih istaknuo da nisu dovoljno upoznati s karakteristikama koje posjeduje Ytong i s konačnim kalkulacijama pa često iskazuju mišljenja koja ne odgovaraju činjenicama, a unaprijed su utemeljena na krivim pretpostavkama odnosno ne proizlaze iz iskustvenih situacija već „priča iz prošlosti“. S druge strane moram napomenuti da naš proizvod baš obrnuto, i arhitekti i investitori na početku smatraju izuzetno skupim po m3 u odnosu na konkurenciju, a ne uzimaju u obzir konačnu kalkulaciju cijene gotovog zida po m2 koji ne zahtijeva puno skupih i kompliciranih završnih obrada, puno se brže i jednostavnije gradi, a za vrijeme korištenja objekta donosi velike uštede odnosno smanjenje potrošnje energije. Tako da je pretpostavka o Ytong kućama kao niskobudžetnim na samom početku kontradiktorna.

Ovdje treba pojasniti i to da je svaka konstrukcija kuće relativno jeftina u odnosu na ukupnu cijenu gotove gradnje. Ona se kreće oko 25% investicije. Konstrukcija kuće od Ytonga-a slične je cijene kao ista takva građena klasičnim materijalima, ili možda malo skuplja, ali u konačnici kad se pribroje troškovi fasade i ostalog, gradnja Ytong sustavom često je jeftinija od standardne gradnje. Rekao bih stoga da su naše Ytong kuće „niskobudžetne“ samo ako govorimo u buđetu za godišnju potrošnju energije za grijanje odnosno hlađenje, što je za svakog investitora velika prednost. Moguće je da zbog jednostavnosti i brzine gradnje mnogi imaju predodžbu o Ytongu kao montažnoj gradnji, time i niskobudžetnoj, no Ytong sustav podrazumijeva masivnu, zidanu gradnju s vrhunskim termoizolacijskim svojstima. Dodatno, Ytong je građevinski materijal koji omogućuje arhitektima puno veću kreativnost u projektiranju u odnosu na klasične građevinske materijale i s njim mogu bez problema projektirati kuće prema bilo kakvom individualnom kupčevom zahtjevu.

Koliko je uvođenje Ytonga na tradicionalno opekarsko tržište kakvo je Hrvatska borba s vjetrenjačama? Ili vjerujete da su porobetoni građevinski materijal budućnosti?

Borba s vjetrenjačama je možda preteška formulacija jer se obično s takvim spoznajama odustaje na samom početku, a naši rezultati na tržištu govore u prilog stabilnom dugogodišnjem rastu, odnosno preuzimanju jednog dijela tržišta; naš udio u tržištu materijala za zidanje prije nekoliko godina bio je svega 2 – 3%, a danas smo dosegli oko 8%, što definitivno nije jednostavno u zemlji s opekarskom tradicijom i konzervativnim pogledima na mnoge stvari pa tako i na gradnju. Svjesni smo da je to dugotrajan proces, ali isto tako vjerujemo u ogroman potencijal za Ytong sustav gradnje i njegovu dobru pozicioniranost. Naši su kupci iznimno zadovoljni i preporučuju nas dalje kada se uvjere u istinske kvalitete života u kućama ili stanovima građenim Ytong-om, nemamo reklamacija i to nas obvezuje da svoju ponudu konstantno nadopunjujemo s posebnim fokusom na inovacije koje prepoznaju mladi ljudi, otvoreni za novitete i neopterećeni bilo kakvim predrasudama o Ytong materijalu. Dodatno inovativnost nadopunjujemo dokazanim vrhunskim vrijednostima za investitore i graditelje kao što su protupotresnost i protupožarnost, lakoća Ytong konstrukcije te jednostavnost i brzina ugradnje što su neke od karakteristika, u kojima gotovo da nemamo konkurencije. Stoga je za nas borba protiv tradicionalnih materijala za građenje ujedno izazov za razvoj novih i još boljih proizvoda za naše kupce.

Koliki udio tržišta u Hrvatskoj uzima porobeton?

Ytong ima 8 % tržišta, pri čemu je naš brand apsolutni lider.

Kako komentirate situaciju da arhitekti prilikom projektiranja, poglavito pregradnih zidova, gotovo nikada ne predlažu korištenje porobetona? Isto tako, kako komentirate razvoj vanjskih zidova-panela kod konkurencije (knauf)?

Ta konstatacija nije točna jer mnogi arhitekti projektiraju pregradne zidove od Ytong zidnih ploča, ali što je još važnije, koriste i Ytong zidne blokove za gradnju unutarnjih nenosivih zidova, kao i termoblokove za vanjske zidove. Međutim, činjenica je da su mnogi još rezervirani u toj primjeni i to, kao što često čujemo, zbog toga što se investitor navodno boji kako će na Siporex, kako nas još uvijek nekih zovu, reagirati kupci stanova. Činjenica je, da je u prošlom vremenu bilo određenih problema sa Siporex brandom, jer se taj materijal neadekvatno ugrađivao. Zidao se običnim, produžnim mortom, prezidi se nisu dilatirali od nosive konstrukcije, itd. No, Ytong nije Siporex, to je daleko napredniji proizvod, s boljim karakteristikama, i ukoliko se poštuje njegova tehnologija ugradnje, rezultati na terenu su izvrsni. U konstrukcijama poslovnih građevina odnosno uredima imaju više prednosti od konkurencije jer su ti zidovi vrhunski toplinski izolatori, čvrsti i sigurni za sva „vješanja“ i ne zvuče „prazno“ već masivno.

Protupotresna svojstva Ytong zidanih konstrukcija, kao i ona protupožarna, razlog su njegove primjene u brojnim objektima u Hrvatskoj poput Muzeja suvremene umjetnosti, WTC centra u Rijeci, ugrađen je u poznatu zgradu Euroherza u Zagrebu, a trenutno se isporučuje na gradilišta objekata širokog spektra korištenja kao što je tvornica Pharmas u Popovači, bolnice Srebrnjak i Rebro u Zagrebu, višestambeni objekt „Crvene kuće“ u Zadru, Vindijine projekte za poljoprivrednu proizvodnju i brojne druge građevine diljem Hrvatske.


Napisao

Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Ljudski resursi

Uvijek imajte na umu da vam je cilj postići dogovor. Svakako ne pristajte na prvu ponudu, no pazite a vaše ne u konačnici ne...

Lifestyle

Svijetu ne treba još jedan loš vođa koji negativno utječe na zaposlenike, njihovo zdravlje, klijente i tvrtku.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.