Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Novosti

Z generacija voli točnost, a život bez mobitela ne mogu zamisliti

Istraživanje je rađeno za potrebe analize Z generacije koja se sprema na studiranje, ali i tržište rada u cijeloj regiji.

Najnovije istraživanje koje sam ja provodila u Hrvatskoj na uzorku od 66 ispitanika generacije Z, u periodu od 15.11. do 15.12.2019. godine pokazuje da oni vole točnost i da im je život bez mobitela nemoguće zamisliti. Ono što smo ovim istraživanjem htjeli saznati jesu ponašanje, navike i potrebe Z generacije u odnosu na korištenje medija, ponašanja u kupovini, odnosa prema slobodnom vremenu i poslu. Istraživanje je rađeno za potrebe analize Z generacije koja se sprema na studiranje, ali i tržište rada u cijeloj regiji.

I dok se tržište rada prilagođava i iščuđava milenijskoj generaciji te jedva ide u korak s njima, na redu je Z generacija.

Današnje tržište rada, koje uglavnom vode oni rođeni nakon Drugog svjetskog rata (Baby boomers i Generacija X), sve se teže prilagođava novijim generacijama odraslima na tehnologijama i s drugačijim pogledima na svijet.

Generacija Y

Milenijci ili “generacija Y” – rođeni između 1980. i 1996. godine (negdje se uzima i razdoblje do 2000. godine), obilježeni su događajima poput terorističkog napada na SAD 11. rujna 2001., koji je donio jednu novu sliku svijeta u kojoj dominira nesigurnost. Milenijci su generacija koja je tijekom svog odrastanja “gumi gumi” zamijenila virtualnim svijetom i životom na društvenim mrežama. Oni su pioniri interneta, Facebooka, pametnih telefona i Netflixa.

No, ono što je važno pokazati ovim istraživanjem jesu novi “klinci” koji dolaze na tržište rada i čije želje, motive i poglede na život treba prihvatiti, uvažiti i prilagoditi im se jer oni čine buduću radnu snagu.

Generacija Z

Generacija Z je rasla u vrijeme velike recesije (2008.) koja je dosadašnju nesigurnost još više istaknula pa su se spremili na borbu. Oni pametnije troše i više štede, odnosno financijski su oprezniji. Ova generacija ne poznaje drugačiji svijet od onoga informatičkoga pa je oduzimanje mobitela “teško emotivno iskustvo”. Računala, mobiteli i društvene mreže se podrazumijevaju kao neizostavan dio svakodnevnoga života.

U ovom istraživanju smo se koncentrirali na mlade između 15 i 25 godina, a najviše odgovora je došlo upravo u rasponu od 15 do 18 godina (69,7 %) te su to mahom srednjoškolci.

Društvene mreže kao dio svakodnevice

Kao što smo i pretpostavili većinu informacija dobivaju putem društvenih mreža (83,3%) Googlea i web stranica (83,3 posto) te s televizije (60,6 %).

Ono bez čega ova generacija nikako ne bi mogla zamisliti svoj život je mobilni telefon (93,3 posto). Njih 65,2 % posto druge osobe upoznaje upravo kroz društvene mreže.

Od društvenih mreža najviše koriste Facebook (65,2%) , Instagram (92,4 %) i YouTube (86,4 %) dok ostale društvene mreže poput Pinteresta, Tik-Toka i LinkedIna koriste značajnije manje.

U komunikaciju s prijateljima najčešće koriste What´s up (71,2 %), Instagram (68,2 %) a gotovo podjednako koriste direktan poziv (57,6 %) i Messenger (60,6 %).

Njih ukupno 89,4 posto smatra da se putem društvenih mreža postaje popularan, a informacije o novim osobama saznaju putem Instagrama (86,4 %) YouTubea (62,1)i nešto manje putem Facebooka (36,4 %)

Podjednako vole gledati fotografije i video.

Važnost obrazovanja

33,3 % ove generacije smatra da je obrazovanje jako važno, ali čak 48,5 % smatra da su fakulteti i obrazovanje važni, ali ne i presudni. Čak 15,2 % smatra da se obrazovanje može steći i izvan fakulteta.

I dalje najčešće uče iz knjiga (48,5%) a navode kako je učenje bolje uz praksu (48,5%). Zanimljivo je da su im interaktivna predavanja na trećem mjestu sa 25,8 posto.

50 % ispitanika idealnim radnim odnosom smatra stalni radni odnos, a 40,9 % njih bi osnovalo svoju tvrtku i radili bi kao poduzetnici.

Unatoč iseljavanju u Hrvatskoj bi ostalo 69,7 posto ispitanika, dok bi svoju sreću u inozemstvu potražilo njih 30,3 posto.

Životne navike

Mladi sve više čitaju i vole tiskana izdanja (88,7 % tiskana naspram online izdanja (11,3 %)), prate TV te ga navode kao izvor točnih informacija (75,4 %). Njih 84,4 posto kaže da ovisi o reklami vjeruju li joj ili ne.

U kupovini vole odlučiti na licu mjesta (50%), ali vole čitati recenzije proizvoda (15,2 %) ili se savjetovati s prodavačem (12,1 %).

Većina ispitanika, njih 69,7 % voli kupovati na tradicionalan način, najmanje isključivo online, a 28,8 % ih koristi i online i tradicionalnu kupovinu. Kupovinu kombiniraju pa ih preko 90 % kupuje u kombinaciji planiranja i impulzivne kupovine.

Najčešće izlaze u kafiće (47,7 %) i u kino (20 %), a manje odlaze u kazalište i u restorane. Radije će otići u barove i kafiće ili u klubove (12,3 %) nego u šetnju ili na festivale.

Što se tiče životnih navika, njih preko 60 % se bavi sportom ili nekim oblikom vježbanja, a na ishranu njih 78,8 % ne pazi odnosno ne opterećuju se time što jedu.

Igrice igra njih 32,3 posto, a povremeno njih 35,4 posto.

Mladi u generaciji Z nemaju neku preferiranu glazbu koju vole te njih 71,9 posto ocjenjuje da slušaju ono što im se svidi. U stilskim pravcima prednjači folk i pop sa 20-ak posto.

Omiljene brendove većina nema, a ono što navode jesu Nike i Baranjski kulen.

Ako negdje idu najčešće idu pješice ili koriste gradski prijevoz, a neki su i vozači.

Idoli i uzori te njihov utjecaj

Mladi generacije Z najčešće imaju od jednog do tri prijatelja (51,5 %) ili od 3 do 5 (21,2 %).
Ono što kod drugih ljudi najviše cijene je iskrenost, a osobe koje smatraju da najviše utječu na današnje društvo su influenceri, no nemaju idola svoje generacije, a kao uzore navode roditelje dok se i dalje većina izjašnjava kao “ne znam ili nemam”.

Motivacija i fokus

Većina ispitanika nema problema s motivacijom, motivirani su ili imaju kraće faze nemotiviranosti, a 20 posto ih se izjasnilo da je potpuno nemotivirano.

Ako govorimo o fokusu, prilično su fokusirani, posebno na ono što ih zanima. No, ako ih nešto ne zanima brzo izgube fokus. Njih 18,5 posto je ocijenilo da imaju problema s fokusiranjem. 86,9 posto voli planirati svoje aktivnosti i obveze jer voli točnost, dok njih 23,1 posto voli spontanost pri kreiranju aktivnosti i obveza.

Nema razlika u stavovima mladih u regiji

U ovom zanimljivom istraživanju smo došli do kratkog pregleda najnovije generacije koja dolazi na tržište rada i koja svoj život ne može zamisliti bez virtualnog svijeta, društvenih mreža i mobitela. No, iznenađuje to što smatraju da su influenceri najutjecajnije osobe u društvu dok istovremeno nemaju uzora. U kontekstu ponašanja potrošača očekivali bismo da se više koriste online trgovinom no tradicionalan oblik odlaženja u trgovine je i dalje omiljeni oblik kupovine. Slično je i s čitanjem jer i dalje više vole tiskane knjige od online izdanja.

Unatoč „pokretima zdrave hrane i zdravog življenja“ nije im važno što jedu niti na to obraćaju pozornost, ali zato vole vježbati.

Ono što iznenađuje je postotak mladih koji bi voljeli biti stalno zaposleni, ali i onih koji bi krenuli u vlastiti poduzetnički pothvat. Generacija Z se veže za mjesto odakle su pa bi njih 70 posto ostalo u Hrvatskoj dok bi tek njih 30 posto pokušalo izgraditi svoj život u inozemstvu.

Utjecaj društvenih mreža i korištenja mobitela je izuzetno veliko no s tom pretpostavkom smo i krenuli u istraživanje te dobili potvrdu da im je život bez mobitela jednostavno nezamisliv.

Istraživanje provedeno u regiji na različitom broju ispitanika u periodu od 15.11 do 15.12.2019.godine nije pokazalo značajnije razlike u ponašanju mladih Z generacije u Hrvatskoj i regiji.

Autor teksta i istraživač: Ivana Radić


Napisao

Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Lifestyle

Blog Lifehack tvrdi da su ljudi koji piju kavu uspješniji.

Lifestyle

Uspješni ljudi znaju iskoristiti svoje vrijeme i ustaju rano. Ne zato što to rade svi uspješni ljudi, nego zato što je to mudro.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.