Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Ekonomija

Za razvoj poduzetništva važnija društvena od institucionalne podrške

U najnovijem broju Radnih materijala EIZ-a „Poduzetničke namjere u odabranim zemljama jugoistočne Europe“, znanstvenici Ekonomskog instituta, Zagreb Edo Rajh i Jelena Budak u suradnji sa znanstvenicima iz Bosne i Hercegovine, Makedonije i Srbije (Jovo Ateljević, Ljupčo Davčev, Tamara Jovanov i Kosovka Ognjenović) analiziraju determinante poduzetničkih namjera u zemljama regije.

Poduzetničke namjere se pri tome definiraju kao namjere osoba da se upuste u poduzetnički pothvat. Budući da je namjera najbolji pojedinačni indikator i prediktor ponašanja osobe, proučavanje poduzetničkih namjera izrazito je važno za analizu trendova u poduzetničkoj aktivnosti. Stoga je u tu svrhu provedeno anketno ispitivanje 1.200 studenata ekonomije i poslovne ekonomije u četiri zemlje jugoistočne Europe: Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj, Makedoniji i Srbiji.

Rezultati ankete otkrivaju iznenađujuće razlike među zemljama regije.

  • Gotovo 77 posto ispitanika u Hrvatskoj se tako slaže s tvrdnjom kako zakonska regulacija otežava poslovanje poduzeća u zemlji.
  • U preostale tri zemlje omjer ispitanika koji se u potpunosti slažu s tom tvrdnjom manji je za jednu trećinu, što upućuje na zaključak kako se u Hrvatskoj poduzetnička aktivnost učestalije povezuje s opterećenjima koja izviru iz raznovrsnih regulatornih prepreka.
  • Istovremeno, u usporedbi sa studentima iz zemalja regije, ispitanici u Hrvatskoj detektiraju i iskazuju znatno negativniji društveni stav prema poduzetništvu.
  • Čak 35 posto njih se tako ne slaže s tvrdnjom kako poduzetnici imaju pozitivan imidž u društvu. U Bosni i Hercegovini, Makedoniji i Srbiji omjer ispitanika koji se ne slažu s navedenom tvrdnjom manji je za gotovo jednu trećinu u odnosu na Hrvatsku.

Statistička analiza provedena na podacima dobivenima iz ankete sugerira kako ispitanici iz Hrvatske, Makedonije i Srbije izražavaju nešto nižu razinu poduzetničkih namjera u odnosu na studente iz Bosne i Hercegovine.

Istraživanje je utvrdilo kako važnu ulogu prilikom formiranja poduzetničkih namjera imaju percepcije ispitanih osoba o lakoći bavljenja poduzetništvom. Što je percepcija ispitanika o tome kako je lagano postati poduzetnikom i baviti se poduzetništvom dominantnija, to su poduzetničke namjere ispitanika izraženije.

Uz osobnu percepciju lakoće postajanja poduzetnikom, za postojanje poduzetničkih namjera kod ispitanika važnom su se odrednicom pokazale i društvene norme, koje se materijaliziraju kao percipirani društveni pritisak da se postane poduzetnik. To drugim riječima znači da u zemljama regije mišljenje prijatelja i obitelji može imati veći utjecaj na formiranje poduzetničkih namjera od institucionalne podrške poduzetništvu od strane države i sklonosti ispitanika preuzimanju rizika. Uz percepciju lakoće postajanja poduzetnikom i društvenog pritiska, na formiranje poduzetničkih namjera utjecaj ima još i opći stav ispitanika o poduzetništvu. Što je percepcija o poduzetništvu bolja, to su poduzetničke namjere ispitanika učestalije.

Na osnovi provedenog istraživanja možemo stoga zaključiti kako je za formiranje poduzetničkih namjera kod mladih ljudi ključna društvena percepcija poduzetništva koja je dio opće poduzetničke klime u zemlji.

Ukoliko je ta percepcija pozitivna te postoji odgovarajući društveni pritisak koji mlade ljude motivira na ulazak u poduzetničke pothvate, za očekivati je da će se poduzetničke namjere mladih ljudi manifestirati u vidu pokretanja novih poslova i osnivanja poduzeća.

Ukoliko je ta percepcija negativna, istraživanje pokazuje da čak ni relativna lakoća osnivanja poduzeća te drugi vidovi institucionalne podrške poduzetništvu neće potaknuti formiranje poduzetničkih namjera kod mladih ljudi. S obzirom da rezultati istraživanja za Hrvatsku pokazuju kako je društvena percepcija poduzetništva izrazilo negativna, osim rada na institucionalnim faktorima, koji promoviraju poduzetništvo i poslovnu klimu, u Hrvatskoj bi bilo potrebno kreirati i posebne mjere javnih politika koje bi bile usmjerene na smanjenje negativne percepcije o poduzetništvu i poduzetnicima.

Cjelokupno istraživanje dostupno je ovdje.

 


Pročitajte još:

Marketing i prodaja

Kod vođenja prodajnih razgovora dobro obučen prodavač ne prelazi odmah na stvar tj. ne počinje prodavati odmah jer zna da je za uspješnu prodaju...

Komentari

S eksplozijom e-trgovine raste i broj skladišta diljem svijeta. Naime, s procijenjenih 151.000 skladišta u 2020. očekuje se rast na 180.000 skladišta do 2025....

Ljudski resursi

U prilogu donosimo 7 koraka pomoću kojih ćete djelovati uvjerljivo, te se prezentirati i pokazati kako ste osoba koja posjeduje integritet.

Komentari

'Recite nam nešto o sebi' je pitanje koje nećete moći izbjeći ni na jednom intervjuu za posao.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.