Iako postoje brojna porezna rješenja koja se mogu promatrati kroz prizmu poticanja ulaganja, dokument ukazuje na dva zasebna područja, a radi se o nemogućnosti poreznog obveznika da se osloni na obvezujuća porezna mišljenja te zakašnjenje u isplati povrata PDV-a. Problem u poslovanju na hrvatskom tržištu predstavljaju porezne obveze koje nisu jasno riješene zakonom, a za koje različita porezna tijela primjenjuju različita tumačenja (neki put ovisno i o promatranom vremenskom razdoblju!), čime se smanjuje predvidivost i stvara dodatni administrativni teret za porezne obveznike. Primjer toga je primjena PDV-a na usluge pružene stranim kupcima gdje hrvatska tvrtka prima račun za usluge upravljanja od strane tvrtke sa sjedištem u drugoj jurisdikciji.
– Kada bi jedno Središnje porezno tijelo moglo izdati obvezujuće mišljenje, ova nedosljednost i nedostatak predvidivosti bi se mogli ublažiti te bi poreznim obveznicima pružilo mogućnost veće sigurnosti investicija – izjavila je Andrea Doko Jelušić, izvršna direktorica Američke gospodarske komore u Hrvatskoj te dodala kako je krajnji cilj pribavljanje obvezujućeg poreznog mišljenja primjenjivog samo na određeni predmet ili na određenog podnositelja zahtjeva.
Nadalje, sljedeća prepreka poslovanju i stimuliranju hrvatskog tržišta je povrat PDV-a koji se, suprotno zakonu, isplaćuje sa značajnim zakašnjenjem pri čemu su porezni obveznici izloženi znatnom stresu u obliku inspekcija u slučaju kada traže povrat. Ovakvo rješenje, malim ili poduzetnicima na početku poslovanja predstavlja značajnu prepreku jer kao porezni obveznici nemaju financijske mogućnosti podnijeti ozbiljnije prekide novčanih tokova.
S nepravovremenim osiguravanjem povrata PDV-a, izvoznici su diskriminirani
Bez odgovarajućeg povrata PDV-a jedini praktični način za povrat ulaznog PDV-a jest prebijanje izlaznim PDV-om, što može naškoditi poduzetniku i tako prouzročiti njegov trajni neuspjeh. S druge strane, poduzetnici s velikim kapitalnim ulaganjima imaju za posljedicu velike iznose ulaznog PDV-a koji se mora platiti u relativno kratkom vremenskom razdoblju. Samim time, moraju se brinuti ne samo o financiranju projekta širenja, već i o financiranju troškova PDV-a tijekom projekta. Zbog ovakve situacije, potencijalni investitori su prisiljeni potražiti druga područja za ulaganja svojih investicijskih sredstava. Također, budući da izvozna roba ne uključuje PDV na prodaju, izvoznici su stalno u situaciji u kojoj je njihov ulazni PDV veći od izlaznog PDV-a. S nepravovremenim osiguravanjem povrata PDV-a, izvoznici su diskriminirani kao ekonomski stimulatori, umjesto da im se pruža podrška i ohrabrenje.
– Nije razborito prisiljavati poreznog obveznika da čeka dovršetak poreznog nadzora kako bi ostvario povrat PDV-a. Povrat se može izvršiti na temelju propisno ispunjene porezne prijave, a porezna uprava može vršiti nadzor kao o tome neovisan proces. Samo zato što je povrat dodijeljen ne znači da će porezna uprava izgubiti svoje pravo na reviziju. Jedno ne smije ovisiti o drugome – zaključila je Doko Jelušić.
Dokument s prijedlozima u cijelosti možete preuzeti na stranicama Američke gospodarske komore na sljedećem linku.