Rovinj je postao središte regije što se tiče poslovnih medija. Svatko tko je “netko” u toj branši nagurao se u glavnu dvoranu poslušati glavne urednike vodećih poslovnih novina Slovenije, Srbije i Hrvatske.
Razlog je ozbiljan – mnogi od njih neće preživjeti kombinaciju krize i konkurencije besplatnih web-portala.
Pretplata teško prolazi
– Na našim tržištima ne ostaju najbolji i najkvalitetniji nego oni koji imaju najbolji financijski “background” – izjavio je na početku moderator Željko Kardum i započeo živu raspravu.
Sudionici skupa složili su se da je čvrsta baza pretplatnika osnova za sigurnost i kvalitetu poslovanja. Glavni urednik slovenskog Financea Petar Frankl objasnio je da oni posluju profitabilno zato što je baza pretplatnika u Sloveniji nešto veća nego u Hrvatskoj, bez obzira na to što je naše tržište brojčano veće.
– U Hrvatskoj nitko nije uspio s pretplatom zbog niza razloga. To su loši sandučići u koje se tiskovine odlažu pa ih se krade, loša distribucija, kultura čitanja poslovnih novina u Hrvatskoj te financije – smatra glavna urednica Business.hr Silvana Menđušić, dodavši da zbog toga ne treba biti defetist – opstat će novine koje budu imale najviše snage, upornosti i kvalitete da prebrode krizna vremena.
Mr. sc. Igor Kanižaj, predavač na Fakultetu političkih znanosti, iznio je interesantne i pomalo poražavajuće podatke. Naime, istraživanje na 2.000 privatnika o načinu prikupljanja poslovnih informacija na dnevnoj bazi donijelo je sljedeće rezultate – privatnici prije svega čitaju Jutarnji i Večernji list, znači novine koje uopće nisu primarno poslovne. Čak 22 posto poduzetnika i obrtnika uopće se ne informira o gospodarskim aktivnostima na dnevnoj bazi.
– Takvi podaci ne začuđuju, a takvo će stanje u Hrvatskoj biti sve dok je Šimi ili Brani bitnije poznavati nekoga u ministarstvu ili gradskoj upravi te tako dobiti posao nego biti upoznat sa specifičnim menadžerskim znanjima – bio je slikovit glavni urednik tjednika Lider Miodrag Šajatović.
Mladi novinari polupismeni i nekompetentni
Kao velik problem što se kvalitete i vjerodostojnosti tiče sugovornici ističu dvije stvari – prva je konkurencija, koja – a to se pogotovo odnosi na dnevne tiskane medije – šteti kvaliteti jer je bitnije biti prvi nego biti kvalitetniji. Drugi je i dublji problem kupovanje članaka, tj. prikriveni PR kojemu vlasnici gledaju kroz prste jer im donosi novac.
– Problem kvalitete postaje još kompleksniji zbog našeg slabog obrazovnog sustava. Naši su mladi novinari nažalost polupismeni, pa tako i nekompetentni. S druge strane, mnogim su redakcijama lektori i redaktori postali svojevrstan luksuz pa je krajnji proizvod, članak, lošije kvalitete – smatra glavni urednik Poslovnog dnevnika Darko Markušić.