Croatia Airlines suočena je s gubicima od milijardu kuna, isto tolikim obvezama, štrajkovima, rezanjem flote i linija zbog pravila EU o zaštiti tržišnog natjecanja… zbog čega mnogi ne vide za nju svijetlu budućnost. No, iako se situacija u kojoj CA ide prema bankrotu i nestanku čini bezizlaznom, postoje rješenja za spas hrvatske komercijalne avijacije i njezino stavljanje na zdrave osnove. Svoj plan spašavanja hrvatske nacionalne aviokompanije ponudio je njezinim vlasnicima – državi, odnosno hrvatskoj Vladi – još prošle jeseni ekspert za zrakoplovni manadžment hrvatskog porijekla Nino Borić koji je osnivač i vlasnik američke tvrtke AviaNova LLC specijalizirane za komercijalne i financijske aspekte poslovanja zrakoplovnih kompanija.
Borić kaže da su moguća dva scenarija spašavanja CA. Jedan je da se nastavi sa spašavanjem kompanije tako da se dovede strani menadžment sposoban konsolidirati tvrtku, koju bi onda država kao vlasnik ponudila na prodaju.
– Otežavajuća je okolnost za ovaj model to što EU ograničava da država kao vlasnik financijski pomaže CA i kad bi imala raspoloživa novca. To znači da moraju sami podmirivati sve preostale i buduće obaveze, uključujući otplatu zrakoplova, te uz to dodatno uštedjeti pola iznosa primljene pomoći od države – objašnjava Borić.
Dodaje da se sve to događa u okruženju nemilosrdne konkurencije uz obavezu smanjenja flote i broja linija, a time i prihoda, te je veliko pitanje može li se takav projekt uspješno završiti. Čak i da se to ostvari, privatizacija je vrlo neizgledna. Upozorava da su sve istočnoeuropske državne kompanije na prodaju, a malo je kupaca na tržištu. Usto, navodi Borić, europske kompanije mogu bez ograničenja letjeti iz svake europske zemlje u Hrvatsku, stoga nemaju razloga investirati u CA.
Istodobno neeuropski investitori ne mogu postati većinski vlasnici aviokompanija, a i CA je svim ozbiljnim stranim prijevoznicima nezanimljiva zbog veličine i ograničenog potencijala. S obzirom na to da je opstanak CA upitan, a onda je neizvjesna i budućnost hrvatske komercijalne avijacije, prema Borićevu mišljenju treba napraviti potpunu reorganizaciju CA. To je AviaNova i predložila prošle jeseni članovima Nadzornog odbora i upravi.
– Reorganizacija CA bi se provela osnivanjem hibridne aviokompanije po modelu javno-privatnog partnerstva kao mješavine poslovnih modela niskotarifnih i čarterskih zračnih prijevoznika usmjerenih na tržište Hrvatske i Mediterana tijekom cijele godine, s posebnim naglaskom na posezonu, a ne samo ljeti kad većina stranih prijevoznika nahrupi po svoj dio profita – predlaže Borić. Kao osnivače takve kompanije vidi s jedne strane poduzeća vezana uz turizam – hotelijere, turoperatore, veletrgovce hranom – dok bi s druge strane država ušla u kompaniju tako da unese zrakoplove tipa airbus.
Time bi se troškovi poslovanja značajno snizili i postali konkurentni drugim niskotarifnim prijevoznicima jer je tako, upozorava Borić, opstanak jedino moguć. Dodaje da je s umjerenim očekivanjima bez ikakve megalomanije, ali uz neograničenu mogućnost rasta, realno očekivati da će ta nova kompanija privući značajan dio tržišta potičući razvoj turizma i ekonomskih aktivnosti te tako postati inkubator hrvatskih zrakoplovnih stručnjaka; u suprotnom će i ta djelatnost odumrijeti u Hrvatskoj.
Prema njegovu mišljenju, u upravu CA trebali bi doći strani menadžeri jer ljudi potrebnih kvaliteta za te funkcije u Hrvatskoj jednostavno nema.
– Iskreno govoreći, ne znam nikoga u Hrvatskoj i okruženju tko bi imao sve ili barem većinu nužnoga za uspješno upravljanje aviokompanijom u restrukturiranju. U zrakoplovstvu jedino prolazi stručnost, podobnost mora biti na samom kraju liste, a u tome vlasnici nacionalnih kompanija najčešće griješe – ističe Borić.