Toga dana u uredu je vladala totalna strka. U posjet su došli „country manageri“ iz cijele regije i sa sobom poveli distributere. Organizirani su posjeti tržištu, prodajnim mjestima, distributeru iz Hrvatske i brojni sastanci. Nervoza se mogla rezati nožem.
Za Dariju to nije bilo ništa novo. Ona je u poduzeću zaposlena već dvije i pol godine. Na samom početku, u uredu je radilo samo četvero ljudi, uz povremene studente koji su dolazili obavljati određeni jednostavni administrativni posao. Tada su ovakve situacije bile puno češće nego što neki kolege koji su došli kasnije misle. Danas ured ima dvostruko više ljudi, osmero, tako da više nema potrebe da svi sudjeluju u trenucima kada količina posla doseže svoj vrhunac.
Ipak, danas se ponovio takav dan. Darija je imala osjećaj da je u tijeku kazališna predstava, koja pred publikom izgleda savršeno uhodano i uvježbano, dok se iza scene događaju ogromne, publici nevidljive, turbulencije. No, dok je barem izvana sve izgledalo dobro, nije bilo mjesta za nezadovoljstvo. Iako ju je na stolu čekala hrpa posla, Darija nije niti na trenutak pomislila na cjedilu ostaviti svoje kolegice koje su se trudile koordinirati sve detalje i prionula je u pomoć.
Dnevni red se približavao jednoj od ključnih točaka – gablecu. Dogovoreno je da se iz obližnjeg dućana kupe gotovi sendviči i da se lijepo serviraju. Upravo taj zadatak pripao je Dariji. „Super“, pomislila je, „važan zadatak uz gotovo nula odgovornosti.“
Spustila se u malu uredsku kuhinjicu. U kuhinji je sjedio vlasnik distributerske kuće jedne od zemalja regije. Vrlo markantan gospodin, grubih crta lica, vrlo ozbiljan i uredan, vrhunski odjeven sa usklađenim detaljima (vrijednosti vjerojatno nekoliko prosječnih hrvatskih plaća) pijuckao je kavicu i pušio cigaru, s obzirom da je pušenje bilo dozvoljeno isključivo u toj prostoriji. S njim je sjedio kolega iz prodaje i vodio laganu konverzaciju o tržištima, kakvi su kupci i slično. U jednom trenutku iz sobe za sastanke, koja je od kuhinjice bila odijeljena samo jednim vratima, provirio je direktor i obavijestio cijenjenog gosta da se sastanak nastavlja. U istom trenutku, paralelno jedna s drugom, u svega 2-3 sekunde, dogodile su se dvije stvari…
Darija, čuvši direktorove riječi pomisli kako bi bilo u redu da cijenjenom gostu kavicu i čašu vode, koju je konzumirao, premjesti u sobu za sastanke. Čim je pomislila, krenula je prema stolu, uzela šalicu i čašu i unijela ih dvoranu. Uglađeni gospodin, vlasnik distributerske tvrtke, vrlo uredan, naizgled uglađen u istom tom trenutku pogleda Dariju i promrmlja „Deder, mala, premjesti me odavde!“
Tek kada je za sobom zatvorila vrata, iza kojih se u međuvremenu nalazio cijenjeni poslovni partner, Darija je shvatila što se zapravo dogodilo. Kolega iz prodaje, koji je i dalje bio u kuhinjici gledao ju je bez riječi. Darija je njega gledala bez riječi, pokušavajući shvatiti da se to zaista dogodilo, da njihova uglađena multinacionalka surađuje i s ovakvim ljudima i da je upravo ovako nešto doživjela u ovim prostorijama. Nakon nekoliko sekundi obostrane šutnje, prvi je progovorio kolega iz prodaje: „Čovječe, kad sam čuo šta ti je rekao, mislio sam da ćeš ga zaliti s tom kavom.“ Darija mu odgovori: „Da sam očekivala da bi mi uopće to netko mogao i reći, tada bi na vrijeme shvatila što mi je rekao, a onda bi se vjerojatno dogodilo upravo to što si spomenuo.“
Mr. sc. Nataša Trojak i Mr. sc. Elvira Mlivić Budeš u poslovnom priručniku Vražja posla dale su povratnu informaciju i odgovor na ovaj istiniti događaj u formi semafora. Dakle, poslovni semafor signalizira:
Crveno
Agresivno i burno reagirati na neprimjerene komentare isto je kao i doliti ulje na vatru. U ovakvim situacijama se ne smijete pokolebati. Važna je odlučnost i asertivan pristup. Ne postoje „mudri“ odgovori na namjerne provokacije, jer je ponekad sugovorniku i cilj da vas uzdrma i izazove ljutnju ili negativnu reakciju. Budite lukavi, zauzmite se za sebe na pristojan način i ne činite nešto zbog čega će vam biti neugodno u budućnosti. Neprimjereno ponašanje nadređenog ili člana tima ne smije vas pokolebati niti dovesti u situaciju da razmišljate da ste vi krivi ili da ste naveli osobu na određeno ponašanje. Svi znamo što je poslovni bonton i koja su pravila lijepog ponašanja pa je svatko odgovoran za svoje postupke. Bilo bi dobro da uz ovakve suradnike dolazi i precizan vodič za snalaženje u njihovom društvo, no takvo nešto ne postoji baš zbog toga što su ti pojedinci jako kreativni u svojim nastupima i teško ih je kategorizirati u tipične profile.
Žuto
Komunikacija s teškim ljudima skoro je naša svakodnevnica. Kao i u ovim pričama, često smo u dilemi kako reagirati na nečije ponašanje, komentare, uvrede ili naredbe zbog kojih se osjećamo neugodno ili loše.
S teškim suradnicima svi se susrećemo. Postoje različiti tipovi teških suradnika, a česti su i napadači koji govore drugima negativne stvari. Često susrećemo i sveznalice koji uvijek imaju svoj komentar i odgovor na svaku situaciju, dok se egocentrici uvijek hvale i pričaju o sebi ili se prezentiraju na željeni način ne razmišljajući o drugima. Uz dosadnjakoviće na poslu koji beskrajno pričaju o stvarima koje nikoga ne zanimaju sigurno se nećete osjećati ugroženo, ali vam mogu ukrasti dragocjeno vrijeme koje možete provesti korisnije. Neugodni su i oni koji uvijek traže krivca u drugima, dok istovremeno smatraju da sami nikada nisu uzrok problema. Bez obzira s kojim od ovih tipova teških osoba se susrećete ili svakodnevno radite na poslu, uvijek uzmite u obzir da i vas zbog nekih osobina poneka osoba smatra teškim suradnikom.
Zeleno
Ako se nađete u situaciji da vas osoba napada ili osobno vrijeđa, najbolje je biti brz u komunikaciji i ostati miran. Nikako si ne smijete dozvoliti ljutnju zbog izrečenog, jer ćete se tako uvući u sukob ili komunikaciju koja će i vas pretvoriti u neugodnu ili tešku osobu. Ukoliko sugovornik nastavi s neprimjerenim ponašanjem ili komunikacijom važno je zapisati tijek razgovora za vrijeme sukoba kako biste imali dokaz u slučaju potrebe. S arogantnim ljudima ne možete ništa učiniti, jer oni uživaju biti takvima. Ono što možete učiniti jest da odradite svoj posao najkvalitetnije što možete, naučite sve o svom poslu, poduzeću, proizvodima, uslugama i tržištu te u svim situacijama zadržite profesionalnost i pristojnost te tako vodite brigu o svom ugledu. Neprimjereno pokazivanje određenih dijelova tijela koji su u normalnim situacijama pokriveni odjećom možda je primjer za neku drugu knjigu, no to samo govori o tome da moramo biti spremni suočiti se s različitim profilima osoba i na radnom mjestu. Lako je biti nasmiješen kada je sve u redu i kada nemate problema, ali samo hrabri ostanu pozitivni kada stvari krenu u lošem smjeru.