Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Komunikacija

Donosimo vam par savjeta kako bolje slušati druge

Pokušajte vježbati slušanje s razumijevanjem i probajte koliko možete poboljšati vještine komuniciranja i u svom osobnom životu.

Sjedim na sastanku i iako sam uvjeren da sam koncentriran i pazim što se događa, misli mi ponekad odlutaju i nakon sastanka nisam siguran jesam li dobro „pohvatao“ o čemu se na  njemu govorilo. Osobito ako je riječ o sastanku koji nije bio dobro organiziran niti sam se za njega imao priliku pripremiti. Istovremeno, možda sam dobio neku poruku ili poziv na mobitel ili je vanjska buka bila takva da mi je odnijela svu pažnju.

U svijetu u kojem živimo, u kojem se promjene brzo odvijaju, teško nam je isključiti smetnje koju izazivaju buka i elektronički uređaji, a i misli i reakcije nas često odvedu od razgovora. Često se pitamo mogu li bolje slušati, jer slušanje je možda najvažnija vještina za dobro komuniciranje.

Kada slušamo pažljivo i koncentrirano, možemo biti svjesni tih prepreka i smetnji te dalje ostati otvoreni za ideje i poruke govornika.  Dobro je što postoje načini kako tu svoju pažnju možemo pojačati i dobro je usmjeriti.

Često obavljamo aktivnosti i komuniciramo s ljudima bez razmišljanja, kao što nesvjesno, odnosno, automatski dišemo ili hodamo. Pomno slušanje je ono koje nas budi iz te nesvjesnosti.

Budi prisutan

Kada pažljivo slušamo, fokus nam treba biti na osobi koju slušamo i dobro je riješiti se svih stvari koje nas ometaju.

Kada sam na važnom poslovnom sastanku, a osobito kad sam na privatnom sastanku pokušavam maknuti telefon iz vidokruga jer nam je on najveće smetalo za koncentraciju. Za koncentraciju je dobro i svoj radni prostor učiniti urednim i isključiti zvukove svih uređaja. Prije samog razgovora ili sastanka dobro je razbistriti misli. Vježbe disanja ili opuštanja mišića u tim trenucima uvijek dobro dođu. Još bi efikasnija bila meditacija kao vježba za jačanje svjesnosti koja može pomoći u fokusiranju na trenutak. Korisna može biti i kratka šetnja. Pet do deset minuta dnevnog opuštanja koji nam odgovara, može pomoći u jačanju koncentracije.

Budi empatičan

Svi smo mi subjektivna bića i sve oko sebe gledamo na temelju vlastitih iskustava, svoje osobnosti i svojih uvjerenja. Ako nismo empatični, nećemo moći vidjeti i uživjeti se u ono što vidi netko drugi. S drugima se ne moramo slagati, no moramo im dati za pravo da imaju svoje mišljenje koje je drugačije od našeg.

Prepoznaj vlastite reakcije

Naše tijelo reagira na ono što se oko nas događa. Sve oko nas izaziva naše osjećaje, potiče naše reakcije ili stvara naše misli. One se manifestiraju kada smo ljuti, tjeskobni, ali i kada smo sretni i zadovoljni. Naše misli i tjelesne reakcije su takve da nam mogu blokirati ideje i poglede koji nam nisu ugodni. Kada pažljivo slušamo možemo prepoznati te znakove i omogućiti sami sebi da nam oni komunikaciju ne blokiraju.

Ne smišljaj odgovore

Dok slušaš drugoga, slušaj ga pažljivo i s pozornošću. Nemojte tijekom slušanja smišljati odgovor na ono što netko priča ili čekati prvi udah da prekinete govornika kako bi i ispucao svoje ideje. Takvo slušanje postaje zauzimanje pozicija za bitku i s prvom izrečenom riječi to postaje verbalni rat.

Pažljivo slušanje nije samo aktivno slušanje u kojem se prati sve što govornik govori, nego i praćenje vlastitih misli, osjećaja i reakcija koje bi mogle utjecati na ono što čujete. Kada postanete svjesni distrakcija možete se usredotočiti i svjesno slušati.

Pažljivo slušanje nadilazi aktivno slušanje, koje pruža kontrolni popis radnji koje treba slijediti, ali vas kao slušatelja ne navodi nužno da pratite misli, osjećaje ili reakcije koje bi mogle utjecati na ono što čujete. Umjesto toga, pažljivo slušanje može vam pomoći da postanete svjesni distrakcija kako biste se mogli ponovno usredotočiti i svjesno slušati.

Zašto pažljivo slušati?

Kada pažljivo slušamo u stanju smo zadržati više informacija. U dijalogu koji slijedi nakon slušanja dobro je zastati i razmisliti o riječima koje ćemo izgovoriti i razmisliti o njihovom učinku na one koji će ih čuti. Pažljivo slušanje nam omogućava i dulju mogućnost pozornosti na ono što slušamo. I na kraju, ne manje važno, povećavamo si tako i vlastito samopoštovanje.

Smetnje su oko nas

Suvremeni život pun je smetnji, oko nas je često stalno uključena elektronika –  TV, radio, slušamo buku prometa, zvone naši i tuđi telefoni, čujemo razgovore, u krilima su nam prijenosna računala i zbog toga je teško slušati s punom pažnjom.

Naše slušanje je često na autopilotu, klimamo glavom i slažemo se s izrečenome, a ne čujemo i ne shvatimo što nam riječi govore. S druge strane, često prekidamo govor drugih ljudi, dominiramo razgovorom i smišljamo što ćemo sljedeće reći dok druga osoba govori. Također, možemo brzo osuđivati, kritizirati i proturječiti ljudima ako se njihova mišljenja ne podudaraju s našima.

Naši interesi drže naše misli i potrebe ispred svega ostalog i sprječavaju nas da čujemo govornika. Naše predrasude, iskustva koja smo proživjeli, naš osobni motivi ili negativan govor fokusira nas na sebe same. I psihološke barijere mogu spriječiti komunikaciju. Možemo donositi pogrešne pretpostavke, davati savjete ili analize koje nitko ne želi ili nijekati da se nešto dogodilo. Jednako tako u komunikaciji nas sprječava strah, apatija, ljubomora ili obrambeni mehanizam.

Bez osuđivanja, kritike ili prekidanja

Temelj pažljiva slušanja je stav koji neće osuđivati, kritizirati ili prekidati onoga tko govori. Treba tada biti svjestan svojih unutarnjih misli i reakcija koje mogu stati na put učinkovitoj komunikaciji. Kada pažljivo slušate, potpuno ste prisutni u trenutku, što znači da možete upiti cijelu poruku govornika, a on može osjetiti da ga se čulo, a time i da ga se poštuje.

Prisutnošću, njegovanjem empatije i slušanjem vlastitih znakova, možete se naučiti osloboditi reakcija i drugih smetnji koje vam blokiraju razumijevanje, tako da ostanete otvoreni, možete prihvatiti ideje drugih ljudi.

Pokušajte vježbati slušanje s razumijevanjem i probajte koliko možete poboljšati vještine komuniciranja i u svom osobnom životu. Pokušajte, na primjer, u sljedeća tri razgovora s članovima obitelji koristiti ove ideje.


Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Ljudski resursi

Uvijek imajte na umu da vam je cilj postići dogovor. Svakako ne pristajte na prvu ponudu, no pazite a vaše ne u konačnici ne...

Lifestyle

Svijetu ne treba još jedan loš vođa koji negativno utječe na zaposlenike, njihovo zdravlje, klijente i tvrtku.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.