Oba se razloga odnose na višak ili manjak ponude na tržištu. I dok je manjak ponude intuitivno objašnjiv, događa se i suprotna pojava – poduzetnički duh rođen gotovo iz očaja, na tržištima s viškom ponude.
Ekspanzija tržišta
Prvi razlog ulaska u poduzetničke vode višak je potražnje – pojedinac može prepoznati poslovnu priliku, nezadovoljenu nišu i odlučiti se za samostalno zadovoljavanje potreba tog segmenta potrošača. Osim „otkrivanja“ nekog specijaliziranog segmenta, može se dogoditi i značajna ekspanzija kompletnog tržišta – zbog neke značajne inovacije, povećane potražnje za specifičnom uslugom ili slično.
Takvi poduzetnici obično su samouvjereni ljudi koji vjeruju u svoje sposobnosti i smatraju kako tržištu mogu ponuditi novu vrijednost.
“Poduzetnik – očajnik”
Drugi razlog zbog kojeg se pojedinac može odlučiti za samostalnu tržišnu utrku nema tako svijetlu budućnost. Pojednostavljeno, njihovi motivi nalaze se u višku ponude – neovisno govorimo li o proizvodima ili uslugama.
Kao primjer možemo uzeti sektor marketinga koji je značajno pogođen recesijom u Hrvatskoj. Za razliku od primjerice građevinca, koji za obavljanje svoje djelatnosti treba skupe strojeve, marketinški stručnjak koji je zbog rezanja budžeta dobio otkaz u svojoj kompaniji može se odlučiti za otvaranje vlastite marketinške (ili PR agencije). „Sva poznanstva koja mi trebaju već imam“ ili „Ionako sam sve radio sam – ovako ću barem biti svoj gazda“.
Naravno da takva poduzetnička avantura nije unaprijed osuđena na propast. Ako pojedinac u kratkom ili srednjem roku ocijeni kako nema perspektivu za kvalitetno zaposlenje – pohvalno je pokušati sam stvarati dodanu vrijednost, a na posljetku možda i uspije. Pesimističniji pogled na takvo pokretanje vlastita biznisa glasi – pojedinac nikada ne bi dobio otkaz da je sektoru u kojem je bio zaposlen potrebno novih kadrova ili kompanija.