U anketi koju je Hendal proveo u suradnji s tjednikom Lider ispitani su sektori proizvodnje, graditeljstva, trgovine, turizma i prijevoza/usluga. Svi sektori bilježe pad poslovnog optimizma, počevši od posljednjeg kvartala prošle godine. Visok indeks poslovnog optimizma u siječnju 2008. godine, koji je iznosio 114, početkom ove godine pao je na 94 poena.
Indeks optimizma
– Iako je hLipo-indeks porastao za tri postotna poena, u usporedbi s prosincem prošle godine ostaje činjenica da je poslovni optimizam u negativnoj zoni. Najveći je pad indeksa u sektorima proizvodnje, prijevoza i usluge – objašnjava Hendalova direktorica Nevenka Hendrih.
Iako se najveće građevinske kompanije bore s padom vrijednosti dionica, neuspjelim dokapitalizacijama i nelikvidnošću cijelog sektora, indeks se u tom sektoru drži u laganom plusu, ponajprije zbog čvrsta stava Vlade da se od krupnih infrastrukturalnih projekata u sljedećoj godini neće odustajati. Na početnom je indeksu od 100 i turizam, koji raste zbog dobrog bookinga predsezone.
Ionako endemski, sektor hrvatske proizvodnje najpesimističniji je u prognozama sljedeća dva tromjesečja, a neke grane industrije poput drvne, tekstilne i brodogradnje u ozbiljnim su problemima.
Kriza je stigla
– Za poslovni pesimizam samo se donekle odgovornima može smatrati medije i političare, ponajprije u prvim mjesecima krize. Već u veljači osjetila se stagnacija u realnom sektoru, što znači da je recesija zahvatila hrvatsko gospodarstvo – drži gospođa Hendrih.