Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Izdvojeno

Hrvatska se priprema Kinezima ponuditi autoceste?

Ove jeseni u planu je odlazak u Kinu nekoliko iznimno važnih hrvatskih delegacija, čiji je cilj, prvi puta, sasvim konkretno raspraviti probleme s investicijama te Kinezima ponuditi i neka sasvim praktična rješenja, koja su dosad bila nepremostiva prepreka

Ove jeseni u planu je odlazak u Kinu nekoliko iznimno važnih hrvatskih delegacija, čiji je cilj, prvi puta, sasvim konkretno raspraviti probleme s investicijama te Kinezima ponuditi i neka sasvim praktična rješenja, koja su dosad bila nepremostiva prepreka

Samo bi Kinezi mogli kupiti autoceste u Hrvatskoj! Odnosno, monetizirati ih i dati priželjkivane dvije i pol do tri milijarde eura kako bi dobili pravo ubiranja prihoda i upravljanja nad gotovo 1.200 kilometara autocesta u Hrvatskoj koliko je u nadležnosti Hrvatskih autocesta i »Autoceste Rijeka-Zagreb«. Novi list piše da ovakva procjena stiže iz nekoliko anonimnih izvora, političkih i stručnih, i vrlo je zanimljiva, tim više što je Kina već odradila nekoliko sličnih investicija, a posljednju je najavila u Srbiji.

Tamo je kineska tvrtka za izgradnju mostova i cesta CRBC uputila državnom poduzeću »Koridori Srbije« ponudu vrijednu 2,5 milijardi eura za financiranje i izgradnju dionica autoceste od Beograda do granice s Crnom Gorom. Ukupno bi se gradilo oko 270 kilometara, a sve to potvrdio je prošlog tjedna ravnatelj »Koridora Srbije« Mihajlo Mišić koji je ponudu ocijenio jako atraktivnom i dodao kako je ponuda utemeljena na odluci kineske vlade o izdvajanju kredita od deset milijuna eura za projekte u jugoistočnoj Europi.

Put u Kinu

Na odgovor koliko je realan kineski interes za autoceste u Hrvatskoj trebat će pričekati još neko vrijeme, jer je Vlada tek u početnoj fazi moguće odluke o tzv. monetizaciji, odnosno tek se kreće u natječaj za izbor konzultanta, koji bi trebao dati okvir i uvjete pod kojima bi se navedeni posao mogao obaviti. Konzultant bi trebao biti izabran negdje u prvom kvartalu naredne godine nakon čega će tek uslijediti rasprava o uvjetima koncesije, ali bi se i daleko ranije trebali dogoditi izuzetno važni razgovori predstavnika Hrvatske s potencijalnim partnerima u Kini i to upravo na temu realizacije kineskih investicija u Hrvatskoj. Ove jeseni u planu je odlazak u Kinu nekoliko iznimno važnih hrvatskih delegacija, čiji je cilj, po prvi puta, sasvim konkretno raspraviti probleme sa investicijama, te Kinezima ponuditi i neka sasvim praktična rješenja, koja su dosad bila nepremostiva prepreka.

Ceste pravi test

Prije svega je riječ o modelu korištenja zemljišta sa infrastrukturom za proizvodne pogone ukoliko takav interes postoji u Kini uz korištenje niza olakšica, koje se uskoro uvode u Hrvatskoj, od umanjenja poreza sve do novčane stimulacije za svako novootvoreno radno mjesto. Pravi test kineskih namjera neće biti riječka luka ili nizinska pruga o kojima se u javnosti najviše priča, jer tu projekti nisu ni blizu visoke faze gotovosti, već autoceste i ulaganja u gospodarskim zonama. Stoga je sasvim jasno da priča o monetizaciji autocesta nikako nije isključivo ekonomske prirode, već je duboko isprepletena s geopolitičkim i strateškim interesima u odnosima Kine i Europe. Eventualnim ulaskom u monetizaciju hrvatskih autocesta Kina svakako ne bi dobila samo pravo upravljanja i naplate, već i važan utjecaj na sve odluke vezane uz autoceste u narednih 30 godina, što opet podrazumjeva i utjecaj na sva važnija pitanja vezana uz prometnu infrastrukturu u Hrvatskoj.

Cijena cestarina

Stoga treba spomenuti i kineski uvjet za preuzimanje gradnje autocesta u Srbiji, da 40 posto radova izvode srbijanske, a 60 posto kineske tvrtke. Uvjet koji, prije ili poslije, može biti ponovljen i u Hrvatskoj. Isto tako, najveća bojazan ostaje u pitanju koliko će cestarina poskupjeti nakon eventualne monetizacije? Hoće li to biti kao kod koncesije za autocestu Zagreb-Macelj, koju ima Strabag, a po kilometru je danas gotovo dvostruko skuplja od ostalih autocesta u Hrvatskoj. Bili to Kinezi ili netko drugi, taj je scenario za građane Hrvatske najgori i najopasniji, jer bi prodajom autocesta dodatni teret i dug zgodno bio prebačen na leđa korisnika, a to su većinom upravo građani RH.


Napisao

Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Ljudski resursi

Uvijek imajte na umu da vam je cilj postići dogovor. Svakako ne pristajte na prvu ponudu, no pazite a vaše ne u konačnici ne...

Lifestyle

Ako želite napredovati u životu, morate se riješiti određenih stvari i trebate zamijeniti trenutne životne poglede novima.

Lifestyle

Svijetu ne treba još jedan loš vođa koji negativno utječe na zaposlenike, njihovo zdravlje, klijente i tvrtku.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.