Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Novosti

Isplati li se kupovati vozilo prije ulaska u EU?

Novi zakon o trošarinama je pedantno pa i logično posložen kad je u pitanju ekologija, ali socijalno neosjetljiv: najpovoljnije poskupljuje, skuplja moderna tehnologija – pojeftinjuje.

Novi zakon o trošarinama je pedantno pa i logično posložen kad je u pitanju ekologija, ali socijalno neosjetljiv: najpovoljnije poskupljuje, skuplja moderna tehnologija – pojeftinjuje.

Kako se u zapadnom društvu boriti protiv recesije i depresije? Jednostavno, kao i u slučaju ujeda zmije otrovnice – ubrizgavanjem seruma napravljenog uz pomoć otrova, odnosno drugom bolešću: »šopingholijom«. Ili – isključivo potrošnjom! Sustav zapadnih ekonomija i njime izazvanih »potreba« može pozitivno funkcionirati isključivo ako natjera svoje podanike na potrošnju jednaku primanjima, piše Novi list. Odnosno, mora natjerati ljude na takav balans između prihoda i rashoda po kojem sve što zarade, unaprijed – potroše. Na energente, vodu, kredite za stan, namještaj, automobil. Dođe li do prekida takvog načina ponašanja i obzirnijeg odnosa prema novcu, automatski dolazi do prekida potrošačkog lanca, ili kako češće izgleda potrošačkih okova, a logična posljedica svega je recesija. Uz koju ide i nerazdvojna pratilja – depresija.

Ušteda – 83 kune

Prema procjenama koje je načinio Volkswagen, prošlogodišnji lider prodaje automobila u Hrvatskoj, poskupjet će oko 80 posto njihovih automobila. Kod partnera iz koncerna, češke Škode čiji se automobili smatraju jednim od najkorisnijih, odnosno najboljih kad je riječ o omjeru između uloženog i dobivenog, slika je malo bolja jer pojeftinjenje očekuje 35 posto modela. Istina,. kad bismo kod Škode isključili najmanje Citigo i Fabiju, od 22 ponuđena modela samo će njih 3 biti povoljnija. Pa će tako dizelski Roomster nakon 1. srpnja biti jeftiniji za – 83 kune!

Ljudima iz zapadnjačkih društava u koja dakako ne računamo samo stanovnike Njemačke, Francuske, SAD-a ili njima susjednih država nego i one iz Rusije, Ukrajine, Turske, Rumunjske ili Hrvatske, malo je što draže od – trošenja,a automobili su posebno cijenjena meta. Koliko god prosječni stanovnik Hrvatske novi automobil kupuje u intervalima većim od deset godina, zanimanje za novitete na četiri kotača i njihove cijene svakodnevna su tema. Potvrđuju to i podaci po kojima u zemlji u kojoj izlazi tek nešto više od deset dnevnih novina, mjesečno izlazi gotovo deset specijaliziranih autorevija, a i svi dnevnici imaju opsežne tjedne automobilske priloge. Stoga, ma koliko svjedočili silnom padu prodaje automobila – i ove se, kao i lanjske godine očekuje po prilici 45 tisuća »registracija«, točnije očekuje se prodaja od 30 do 35 tisuća novih i desetak tisuća rabljenih automobila – zanimanje za četiri kotača se ni najmanje ne smanjuje.

»Neopreznost«

Zadnjih mjeseci je ipak evidentna poveća depresija kad je riječ o prodaji automobila. I dok je 2008. godine kupce mjesečno pronalazilo više od sedam tisuća automobila, u razdoblju od listopada do prosinca 2012. bilo ih je jedva nešto više od tisuću i pol mjesečno. Dio uzroka o gotovo propasti tog segmenta prodajne mreže leži u silnom osiromašenju hrvatskoga puka i značajnom porastu nezaposlenosti, ali jedna »neopreznost« najviših političkih struktura jednako je toliko, ako ne i negativnije, utjecala na potencijalne kupce – izjava kako je 2012. bila loša, ali kako ni 2013. neće biti ništa bolja. Reći nekom u zapadnoj ekonomiji »nemoj trošiti jer idu crni dani« na granici je državnog suicida.

Lani je u Hrvatskoj najprodavaniji model automobila bio VW Polo. Njegov najpovoljniji primjerak – 1,2 litre, 60 »konja« – ima cijenu 84.053 kune. Nakon ulaska u EU iznos će mu skočiti na 86.280 kuna. Poskupjet će, dakle, za 2228 kuna. Njegov će najjeftiniji dizelski primjerak – 1,2 litre, 75 KS – pojeftiniti za sličan iznos: 2475 kuna, sa 100.455 na 97.980 kuna.

Slična je priča vezana i uz Škodu Fabiju. Najpovoljnija benzinska verzija će s 80.385 kuna otići na 82.275 kuna, dok će dizelska verzija 1.6 TDI sa 103.868 kuna pasti na 101.835 kuna.

Kad su automobili u pitanju, još je jedan element silno zbunio »ekipu«. Najavljen je novi sustav trošarina. One će od 1. srpnja, uđemo li tog datuma u EU, biti ovisne o nabavnoj cijeni automobila, ali i o njegovom ekološkom karakteru, odnosno o količini grama ugljičnog dioksida (CO2) što ispušta u okolinu po svakom prijeđenom kilometru. U javnosti se stvorila slika kako će nakon tog datuma automobili silno i masovno – pojeftiniti! Krivo! Osim u rijetkim slučajevima.

Zamršeno, ali jasno

Sustav novih trošarina je, naime, okrenut nagrađivanju povoljnijih, manjih automobila s tehnološki naprednijim motorima. No, kad se pažljivije zagleda u strukturu prodaje modela automobila, uočava se da su danas najpovoljniji oni s manjim benzinskim motorima pomalo zastarjele viševentilske tehnologije. Njihova emisija CO2 je značajnija, a novi zakon čini oštri trošarinski postotni rez kod automobila čija je emisija tog po okolinu štetnog spoja viša od 120 grama po kilometru.

Motori najpovoljnijih automobila u pravilu u okoliš ispuštaju oko 150 g/km CO2, što znači da je postotak što se pribraja postotku trošarine na cijenu – inače vrlo skladnom jer se od 50 do 250 tisuća kuna penje za 0,5 posto na svakih 50 tisuća kuna osnovice – skoro 4 puta (!) veći no za one što ostaju u zoni do 120 g/km. Djeluje zamršeno, no izračuni prema izloženim tablicama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, u čijim temeljnim odredbama jasno piše kako je usklađen s važećim aktima EU, jednostavni su i jasno poručuju – kupujte automobile prije ulaska u tu najveću paneuropsku asocijaciju jer će ih većina nakon toga – poskupjeti. Manjina kupaca koja je orijentirana na turbodizelske motore skromnije zapremine ili pak na sve raširenije, mada u Hrvatskoj još uvijek ne i popularnije i prodavanije, turbobenzince – neka čeka srpanj. Novi zakon o trošarinama je, ukratko, pedantno pa i logično posložen kad je u pitanju ekologija, ali socijalno neosjetljiv: najpovoljnije poskupljuje, skuplja moderna tehnologija – pojeftinjuje.

Bez mane

Da je kupovanje automobila upravo ovih zimskih dana pametna odluka, ukazuje i još nekoliko činjenica. Značajno se spuštaju cijene na neprodana vozila prošlogodišnje proizvodnje. Riječ je o potpuno novim automobilima bez ikakve mane, tako da je njihova nabavka sasvim opravdana. Nadalje, trgovci se nalaze na najnižoj mogućoj točki opstojnosti. Prodaji je, pa čak i pod nepovoljnim uvjetima, sve podređeno kako bi se pokrenuo »hranidbeni lanac« (servisiranje, izmjena ulja, guma…) tako da su i zbog spašavanja trgovaca i servisera, kupci u povoljnijem položaju. Naravno, sve to vrijedi imate li potrebu, odnosno materijalne snage krenuti u nabavku novog automobila. Za veliki, najveći broj građana sve su ove dileme ipak samo zgodna priča uz jutarnju kavicu.

Recesija i depresija. Očekivani odgovor na neracionalno ponašanje, ali u Hrvatskoj zadnjih mjeseci i refleks na nepromišljene, ma koliko realno bile i istinite, izjave najviših državnih dužnosnika. Oni bi ubuduće morali pažljivije pred novinare, jer samo uravnoteženi odnos između prihoda i rashoda omogućava optimalno punjenje proračuna. Poruči li netko s vrha kako nam idu crni dani, psihološki efekt na populaciju je toliko snažan da njime prouzročeni zastoj u »potrošačkom lancu« može opako poljuljati čak i same temelje države. Ili kako je Angela Merkel prije nekoliko godina, još tamo na početku krize, poručila Njemačkoj i nizom poticanih mjera tome pomogla: trošite jer samo nas to može izvući iz krize. Ove godine je dodala – trebaju nam svježe ideje. I u pravu je. Ali – to je Njemačka. A ona, kao što nam je poznato, ne stanuje u Hrvatskoj.


Napisao

Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Lifestyle

Blog Lifehack tvrdi da su ljudi koji piju kavu uspješniji.

Lifestyle

Uspješni ljudi znaju iskoristiti svoje vrijeme i ustaju rano. Ne zato što to rade svi uspješni ljudi, nego zato što je to mudro.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.