Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Izdvojeno

Kako izraditi poslovni plan?

Imate dobru ideju za projekt, ali malo vlastitog kapitala. Ostatak bi htjeli „uzeti“ od banke, ali nekako ne uspijevate ispričati svoje ideje bankarskim jezikom. Ako se nalazite u takvoj situaciji, ono što trebate je dobro izrađen poslovni plan.

Imate dobru ideju za projekt, ali malo vlastitog kapitala. Ostatak bi htjeli „uzeti“ od banke, ali nekako ne uspijevate ispričati svoje ideje bankarskim jezikom. Ako se nalazite u takvoj situaciji, ono što trebate je dobro izrađen poslovni plan.

„Poslovni plan alat je koji tjera na promišljanje o poslovanju, daje odgovor na pitanje gdje i kako pronaći informacije potrebne za vođenje poslovanja, kako osigurati razvoj poduzeća i kako ostati konkurentan.“

Sam po sebi predstavlja pisani dokument koji jasno opisuje poslovnu ideju, njene efekte, početna sredstva, resurse i metode potrebe za njeno ostvarivanje.

Oblik poslovnog plana nije zadan i teško će se dogoditi da je svaki poslovni plan jednak. Izgled poslovnog plana prvenstveno ovisi o tome na koji se biznis ili projekt odnosi.

Formalno bi plan trebao obuhvaćati do tridesetak stranica sa pregledom sadržaja, sažetkom, čitljivim jasnim i informativno oblikovanim tekstom uz korištenje grafikona i dijagrama, te bi se istim trebalo izbjeći nepotrebno pričanje koje nitko ne voli.

Treba imati na umu da se vrijednost poslovnog plana kao pisanog dokumenta mjeri stupnjem njegove izvodljivosti i realnosti očekivanih učinaka, a ne opsegom i vanjskim izgledom.

Osnovne cjeline kvalitetnog poslovnog plana bi trebale obuhvaćati sljedeće:

•    sažetak plana – jako bitan dio – predsjednik uprave banke neće čitati cijeli izvještaj!!!
•    opći podaci o društvu i projektu – služi da pružatelji financija vide o kome i čemu se uopće radi;
•    opis industrije – služi kao uvod u financijski dio plana. Nije realno da određena industrija raste 3% godišnje, a Vaše društvo po financijskom planu 25%;
•    projekcija prihoda i troškova poslovanja društva / projekta;
•    financijski izvještaji za buduće periode sastavljeni na temelju projekcija poslovanja

Sažetak

Sažetak projekta dio je poslovnog plana koji se prezentira na samom početku, a radi se posljednji, nakon što su svi drugi dijelovi završeni. Na osnovi sažetka stvara se prvi, a ujedno i najvažniji dojam o poduzetničkom projektu.
Sažetkom na jednu do dvije stranice prikazuje se poduzetnička ideja i sve njene najvažnije značajke te planirana uspješnost pothvata. Sažetkom se mora zainteresirati osoba/institucija da se detaljnije upozna s projektom.

Opći podaci o društvu / projektu

Ovaj dio daje osnovne informacije o Vašem društvu, kao što su kada je osnovano, broj zaposlenika, glavna djelatnost, vlasnici itd. Također, daje kratak konceptualni prikaz projekta, npr. projektom se planira izgradnja bio plinskih postrojena u Slavoniji, gdje je predviđeni broj postrojena 26, od čega bi svako postrojene trebalo imati X zaposlenika, te generirati Y prihoda.

Analiza industrije

Plan prihoda poduzetničkog pothvata priprema se na osnovi kvalitetne tržišne analize. Analizom prodajnog tržišta utvrđuje se koji je potencijalni opseg prodaje koji tvrtka može ostvariti. Preporučujemo koristi javne izvore kao što su Državni Zavod za Statistiku, Eurostat i sl.

Projekcija prihoda i troškova

Prvi je korak u izradi plana prihoda projekcija prodaje proizvoda po razdobljima. Pri planiranju prodaje preporučljivo je za prvu godinu prikazati kretanja po mjesecima, a za ostale godine samo godišnju vrijednost. Nužno je pouzdano procijeniti prihode, te ih vezati za određenu nezavisnu varijablu. Kao primjer bi mogli poslužiti prihodi od smještajnih kapaciteta u Splitu, gdje bi se prihod trebao vezati za broj noćenja u prethodne tri godine, planirani turistički rast na temelju javno dostupnih podataka itd.

Jednom kada se napravi projekcija prihoda, kreće se na projekciju rashoda koji su obično direktno vezani na obim poslovanja (prihode). Pri tome je jako važno razumjeti biznis u kojem se nalazite jer će se prihodi astronomski razlikovati ako prodajete usluge poreznog savjetovanja ili proizvodite sapun. Kada prodajete usluge, glavni rashod su ljudi, dok kada proizvodite nešto, treba voditi računa o pogonskim gorivima, tekućem održavanju itd.

Financijski izvještaji

Na temelju gore navedenih projekcija, na kraju se izrađuju financijski izvještaji, prvenstveno:
–    račun dobiti i gubitka s posebnim naglaskom na dobit iz operativnog poslovanja;
–    novčani tijek, gdje bi investitoru trebalo biti jasno kako će Vaše društvo / projekt stajati s novcem u svakom pojedinom periodu;

Zaključak

Dobar poslovni plan smanjuje rizik ulaganja i povećava izglede za uspjeh. Poduzetniku treba uvijek reći: “Izradom poslovnog plana procjenjujete svoje šanse i šanse svog poduzeća. Nema potrebe da sebe zavaravate. Jer možete propasti vi, a ne netko drugi.” Treba paziti da se izbjegnu uobičajene pogreške koje čine poduzetnici pri definiranju ulaznih podataka za poslovni plan, a to su prvenstveno:
– nerealno procjenjuju tržište i mogućnosti plasmana robe , moguću cijenu, podcjenjuju troškove i precjenjuju prihode;
– pri tome nemaju obrtna sredstva za poslovanje, te na kraju što je najgore
– ne prate ostvarivanje poslovnog plana

Ukoliko nemate dovoljno ekonomskog znanja, izradu poslovnog plana prepustite stručnjacima.

Tekst je u suradnji s portalom www.profitiraj.hr/beta pripremio Cinotti Revizija/Savjetovanje/Računovodstvo


Napisao

Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Lifestyle

Blog Lifehack tvrdi da su ljudi koji piju kavu uspješniji.

Lifestyle

Uspješni ljudi znaju iskoristiti svoje vrijeme i ustaju rano. Ne zato što to rade svi uspješni ljudi, nego zato što je to mudro.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.