Izostanak planiranja realnost je mnogih kompanija u Hrvatskoj i svijetu. Bolje je imati i nesavršeni plan nego nikakav, a najbolje je imati realan plan.
Imati realan poslovni plan znači izraditi pisani dokument koji jasno definira ciljeve vašeg poslovanja i u kratkim crtama prikazuje načine i metode dolaska do postavljenog cilja.
Realan poslovni plan je plan koji funkcionira. U njemu ćete osim definicije ciljeva definirati i način kako ćete ih provesti u djelo, definirati sve raspoložive resurse kao i one koje treba osigurati, definirati sposobnosti i vještine zaposlenika potrebne za njegovo provođenje.
Zašto vam treba realan poslovni plan?
- Tjera vas da objektivno, kritički i neemotivno sagledate svoj poslovni projekt i poslovanje
- Omogućuje vam da razmislite o svim mogućnostima koje imate i koracima koje poduzimate
- Omogućuje vam da se usredotočite na ključna pitanja i probleme
- Pomaže vam pri uspješnom vođenju posla – daje vam pravac koji slijedite s periodičnim provjerama i pokazateljima kako bi znali razvija li se vaš posao u željenom smjeru
- Pomaže u razmišljanju o potencijalnim problemima i kako da ih što uspješnije riješite
- Prikazuje vaše ideje drugima i osnova je za financiranje budućem kreditoru
- Utvrđuje vaše vrijednosti i osigurava korištenje kapaciteta u potpunosti.
Poslovni plan je vaš plan za uspjeh. To je važan alat za upravljanje i širenje uspostavljenog poslovanja.
Budući da su svaki posao i svaka kompanija različiti i svaki poslovni plan je drugačiji. No, svi uspješni poslovni planovi imaju neke zajedničke karakteristike. Za poslovno planiranje nije dovoljno samo procijeniti prihode od prodaje i rashode poslovanja, već detaljno sve analizirati.
Kvalitetna analiza obuhvaća:
- Detaljnu analizu strukture poslovanje (ili investicije ako se radi o planu investicijskog projekta)
- Analizu opravdanosti svakog segmenta uz uvažavanje njegovog financijskog aspekta
- Detaljnu razradu prihoda s analizom kalkulacije izlazne cijene proizvoda/usluge u odnosu na konkurenciju i količine proizvoda/usluge koje se nude
- Detaljnu projekciju broja, strukture i troškova djelatnika
- Kalkulaciju nužnih kapitalnih ulaganja u planiranom razdoblju
- Druge specifične stavke koje mogu utjecati na realizaciju vašeg poslovnog plana ovisno o grani poslovanja kojom se bavite.
Važan element prilikom izrade poslovnog plana je stavljanje svih važnih stavki poslovanja u realan vremenski okvir koji će definirati vrijeme potrebno da se od ideje dođe do željenog cilja.
Od iznimne je važnosti i razrada rashoda poslovanja i njihovo razgraničenje na fiksne i varijabilne troškove. Razlog je taj kako bi optimalno procijenili potreban obrtni kapital za poslovanje, a to se često zna zanemariti, pa poslovni plan poklekne na samom početku.
Planirajte dakle realno i detaljno, u skladu sa svojim mogućnostima i raspoloživim resursima. Takvi planovi su funkcionalni ostvarivi. Sve drugo lijepo izgleda samo na papiru.
Dubravka Lacić,
BASIS Savjetovanje d.o.o.