Pod pritiskom globalizacije i stalnih novih izazova u okruženju, čak i prije aktualne krize, restrukturiranje je postala stalna i nužna aktivnost kompanija.
Razlozi za restrukturiranje
Tvrtke širom svijeta okrenule su se restrukturiranju iz tri razloga:
• kako bi poboljšale financijske rezultate (povećanje profitabilnosti i troškovne efikasnosti), koji su pod pritiskom krize ugrozili poslovanje ili ga čak doveli tvrtku do ruba stečaja,
• kako bi primijenile novu korporativnu strategiju ili iskoristile novu poslovnu priliku, vrlo često vođene izdvajanjem dijelova poslovanja ili pripajanjem drugih kompanija,
• kako bi ispravile značajnu pogrešku u tržišnoj vrijednosti kompanije što je čest slučaj u velikim i diverzificianim kompanijama, gdje analitičari i investitori imaju problema s razumijevanjem razloga slabog poslovanja.
Hrvatska praksa i iskustva u pogledu restrukturiranja su raznolika, kako u pogledu uzroka, tako i u pogledu rješenja.
Hrvatske tvrtke u znatnom zaostatku
Podaci ugledne konzultantske tvrtke Roland Berger pokazuju da su hrvatske tvrtke u znatnom zaostatku za zapadnoeuropskim tvrtkama u području restrukturiranja. Primjerice, većina je zapadnoeuropskih tvrtki započelo s restrukturiranjem u roku od godine dana nakon što su prepoznale znakove krize dok je samo 20% hrvatskih tvrtki reagiralo u istom razdoblju, a čak je 50% hrvatskih tvrtki čekalo dvije godine prije nego su poduzele bilo kakve korake u pogledu restrukturiranja.
I dok restrukturiranja traju u prosjeku dulje od 18 mjeseci u Zapadnoj Europi, većina hrvatskih tvrtki posvećuje manje vremena ovom bitnom zadatku što dovodi do pitanja učinkovitosti provedbe restrukturiranja unutar tvrtke.
