Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Izdvojeno

Liderstvo, bez mistifikacije

pixabay.com

U Sjedinjenim Američkim Državama  prije financijske krize dogodilo se da se za natječaj za poziciju “head of risk” natjecao i do zadnjeg kruga dogurao profesionalni slikar, dakle čovjek koji ne poznaje financijsku matematiku i nikada nije čuo za VaR. Kada su ga upitali kako to da se odlučio prijaviti na tu funkciju u financijskom sektoru za koju očito ne posjeduje kompetencije, odgovorio je da poznaje jednog glazbenika komu je to već pošlo za rukom, te da je menadžment ionako precijenjen, a da je liderstvo samo po sebi umjetnost, a on svakako jeste umjetnik, dakle kvalificiran upravljati rizikom na najvišoj razini u jednoj financijskoj instituciji.

Ma kako bizarna bila, ova situacija dobro opisuje sve rašireniji stav, pogotovo u laičkoj populaciji, o međusobnom odnosu menadžmenta i liderstva, u kojem menadžment prolazi lošije, a vođenje i vođe se do te mjere naširoko mistificira da postaje sve teže povjerovati da se radi o dobro proučenom, svakidašnjem fenomenu, a ne umjetnosti rezerviranoj tek za šačicu odabranih.

Sljedbeništvo

Liderstvo je lakše razumjeti kada ga se promatra iz perspektive sljedbenika, a ne vođe. Za početak, potrebno se odmaknuti se od „prostornih“ metafora – lidera se ne prati u prostoru, nego se imitira njegovo ponašanje. Sljedbenici to čine iz različitih razloga u rasponu od ljubavi do zavisti, ali i nesvjesno, ili jer se ne žele isticati u masi. Lideri su dakle, po definiciji, ljudi koje imitira veliki broj ljudi, dulje vrijeme. Ponekad su vođe u isto vrijeme i inovatori, odnosno začetnici trendova, no ne nužno. Iako se u današnjem društvu i poslovnom okruženju na liderstvo najčešće gleda jednostrano i sa simpatijama, ono je vrijednosno neutralno – zli ljudi i neuspješni menadžeri također mogu biti izvrsni vođe. Na žalost, nerijetko su upravo oni model koji većina ljudi smatra uzorom, a ne neki drugi koji to svojim „sadržajem“ zaslužuju ali nemaju liderske kvalitete. Loše navike se najlakše šire upravo imitacijom.

Promatrano iz poslovne perspektive, vođenje je rješenje za kompleksne i krizne situacije u organizaciji provjereno u praksi i potvrđeno tisućama godina evolucije. Naime, koordinacija i upravljanje u iole većim zajednicama ljudi je izuzetno težak problem, što ima za posljedicu da organizacija najčešće funkcionira suboptimalno, odnosno sklizne u kaos ili u drugoj krajnosti postane previše rigidna da bi se nosila s izazovima dinamičnog okruženja. Ma kako to nestvarno zvučalo, istraživanja pokazuju da je upravo vođenje lijek za previše ili premalo komunikacije u organizaciji.

Zapravo, vođe u pravilu svoje ideje, u strogom smislu te riječi, ne „komuniciraju“ nego pokazuju primjerom ili tek samo dijele informacije sa ljudima u svojoj najbližoj okolini i tako s minimalnim uloženim naporom utječu na poslovne procese, kreiraju korporativnu klimu i postižu svoje ciljeve. Pogotovo se to odnosi upravljanje krizama i promjenom – ne postoji nikakva modularna ili druga „pametna“ organizacijska forma, dijalog ili konsenzus, koja može tako brzo, učinkovito i efikasno donijeti rezultate kao dobar vođa i vođenje.

Hijerarhija u sjeni

Snaga vođenja ogleda se i u činjenici da se su u većini kompanija uz službenu upravljačku strukturu koju čine menadžeri koji u isto vrijeme nisu i lideri koegzistira i tzv. hijerarhija u sjeni koju čine neformalne vođe, a koji do izražaja dolaze najčešće tek onda kada se tvrtka suoči s poslovnim izazovima za koje postojeća hijerarhija, organizacijske uloge i pravila nisu dostatni.

Odnos međusobnog nadmetanja i dominacije karizmatičnih vođa i birokratske organizacije plastično opisuje primjer parkova. U svakom parku (pa i u državama gdje se građani slijepo drže zakona) postoje zelene površine i šetnice onako kako su ih zamislili krajobrazni arhitekti, ali i utabane staze tamo gdje ih po projektu ne bi trebalo biti, a koje su stvorili sami prolaznici hodajući, sljedeći jedni druge i trag u travi koji su ostavili drugi prije njih. Tu i tamo uvidjevši da je upravo takav raspored staza optimalan, vlasti te „divlje“ već utabane putove legaliziraju, nadograde i održavaju.

Poslovna organizacija i funkcija liderstva, u optimalnom funkcioniranju tvrtke, nije daleko od te slike. Naravno da su za uspjeh potrebna pravila i rutine, tehnologija također, ali s pravom uz bok njima možemo staviti i liderstvo. Ukoliko želite „prodati“ svoj cilj i postići neku pozitivnu promjenu u organizaciji, lidersko načelo je najjeftinija, a ponekad i jedina opcija. Vođe su u pravilu ljudi poput drugih ljudi. Ponekad to postanu slučajno, ponekad zbog višeg socioekonomskog statusa, ali u svakom slučaju, liderstvo je više nešto banalno, nego tajnovito i mistično.

Krunoslav Demirović


Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Ljudski resursi

Uvijek imajte na umu da vam je cilj postići dogovor. Svakako ne pristajte na prvu ponudu, no pazite a vaše ne u konačnici ne...

Lifestyle

Svijetu ne treba još jedan loš vođa koji negativno utječe na zaposlenike, njihovo zdravlje, klijente i tvrtku.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.