Vinistra, udruga vinara i vinogradara Istre priprema 28. izložbu vina. , predsjednik udruge otkrio nam je kako teku pripreme, koji su novi trendovi u proizvodnji malvazije i što se promijenilo u pandemiji.
Kako teku pripreme za Vinistru, najstariju i jednu od najatraktivnijih izložbi vina u Hrvatskoj, koja se napokon održava u tradicionalnom terminu?
S obzirom da je riječ o 28 izdanju, već imamo uhodan tim i pripreme teku bez stresa. Veseli nas što se napokon, nakon dvije pandemijske godine, sve vratilo na staro. Vinistra se vraća na tradicionalnu lokaciju, u porečku dvoranu Žatika i u tradicionalnom je terminu, održava se drugog vikenda u svibnju, točnije od 6. do 8. svibnja. Interes izlagača nikad nije bio veći, jer nakon dvije iznimno teške godine svi su se zaželjeli druženja s kolegama, poslovnim partnerima i ljubiteljima vina.
Koji su najnoviji trendovi u proizvodnji malvazije, najprepoznatljivije sorte Istre?
Odležana malvazija je definitivno jedan od pravaca u proizvodnji vina. Sad većina istarskih vinara koji u svojoj ponudi imaju svježu mladu malvaziju isto tako proizvode odležanu. Iako vjerojatno, po obujmu neće dostići svježu i mladu, odležana malvazija potvrđuje iznimnu kvalitetu sorte i njezin veliki potencijal odležavanja. Drugi važan pravac je svakako usmjerenje prema ekološkoj proizvodnji. Sve više vinara razmišlja u tom pravcu što je jako dobro, s obzirom da su kupci s najrazvijenijih svjetskih tržišta ekološki sve osvješteniji pa su vina s ekološkim ili biodinamičkim certifikatom sve traženija.
Koliko je pandemija promijenila način prodaje vina u Istri i vraća li se sve na staro?
Prodaja vina u Istri temelji se na tri kanala – prodaji u vlastitoj vinariji, u HoReCa sektoru i putem maloprodajnih lanaca. Istarski vinari najviše vina, oko 80 posto, prodaju kroz prva dva kanala. Prve godine pandemije, 2020., uz iznimku turističke sezone, koja je bila kraća nego ikad i trajala je nešto više od dva mjeseca, prodaja putem HoReCa kanala drastično se smanjila, a pad turističkih dolazaka smanjio je i prodaju u vinarijama.
Prošle godine iznimno uspješna turistička sezona uspjela je kompenzirati dio gubitaka iz 2020., a usudio bih se reći da se sve polako vraća na staro pa vinari imaju velika očekivanja od ove turističke sezone, iako i tu treba biti vrlo oprezan. Protekle dvije godine tražili su se alternativni načini prodaje, definitivno možemo reći da je u pandemiji procvala online prodaja. Iako je u to vrijeme postala iznimno popularna, online prodaja nije uspjela nadomjestiti dva tradicionalna kanala – HoReCa i prodaju na vlastitom pragu. Ipak, dovela je neke nove kupce, nove generacije, koje većinu vremena provode uz mobitele i ekrane. Tako smo u pandemiji naučili još jednu važnu lekciju. Nužno je disperzirati prodajne kanale.