Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Slobodna zanimanja i obrti

Old school business – tako su to radili naši stari

U Zagrebu je otvoren Markov sajam, Festival starih zanata u organizaciji Kraljeva ulice. Građani Zagreba moći će od 21. do 24. svibnja uživati u proizvodima 120 obrtnika iz Zagrebačke županije, a susrest će se i s kostimiranim vitezovima, kovačima, alkemičarima i renesansnim glazbenicima iz Koprivnice. Osim turističkih aspektata te manifestacije, istražili smo i ekonomske, koji su možda i bitniji obrtnicima u ovim teškim vremenima.

U Zagrebu je otvoren Markov sajam, Festival starih zanata u organizaciji Kraljeva ulice. Građani Zagreba moći će od 21. do 24. svibnja uživati u proizvodima 120 obrtnika iz Zagrebačke županije, a susrest će se i s kostimiranim vitezovima, kovačima, alkemičarima i renesansnim glazbenicima iz Koprivnice. Osim turističkih aspektata te manifestacije, istražili smo i ekonomske, koji su možda i bitniji obrtnicima u ovim teškim vremenima.

Već četiri godine u Koprivnici se održava renesansni festival te se zahvaljujući suradnji turističkih zajednica ta manifestacija doselila i u Zagreb.

Predstavljeni stari zanati

Svijeće se tvornički izrađuju na traci, za nekoliko lipa po komadu. Na sajmu gledali smo tradicionalnu izvedbu.

– U velikom drvenom kotlu nalazi se vosak kojim se polijeva fitilj koji visi s obruča. Vosak se tako hvata za fitilj i oblikuje se svijeća. To su nekada radili naši djedovi, a danas to radimo samo u ovakvim prilikama, uglavnom za turiste. Više nitko ne izrađuje svijeće na tradicionalan način, svi ih sada izrađuju strojno – kaže Berislav Vrban iz tvrtke „Zdenkini medenjaki”, koja se bave proizvodnjom licitarskih srca, lampaša i ostalih tradicionalnih proizvoda.

Logožare od rogoza i broševe od kukuruza na tradicionalan način izrađivala je Marjana Abran iz Koprivnice.

– Prvo je žetva rogoza u srpnju u mulju, u bari. Potom se suši, kala, izrađuju ručke i onda se tka. Jedan takav logožar izrađuje se po šest-sedam sati, a njegova trajnost iznosi i do osam godina. To je ekološki, 100 posto prirodni materijal i proizvod – ističe Abranova.

Turisti najbolji kupci

Na Trgu bana Jelačića mogu se zateći srednjovjekovni paževi, borbe vitezova, majstori koji izrađuju novčiće i nakit te velika ponuda tradicionalnih jela i pića.

Ivan Grošek, obrtnik iz Koprivnice, bavi se proizvodnjom kupinova vina. Prema njegovu mišljenju, danas je lakše biti obrtnik jer se prije sve izrađivalo ručno, što je dugo trajalo i bilo kompliciranije nego danas. Sajam mu mnogo pomaže u promidžbi proizvoda, a ističe kako su turisti ipak najbolji kupci.

Gospodin Funtek, također iz Koprivnice, bavi se limarijom, no dio programa prilagođen je tom srednjovjekovnom festivalu.

– Danas je proizvodnja mnogo složenija, a i obrtnicima nije lako. Veća je konkurencija i teže je doći do tržišta. Proizvodi koje danas predstavljamo služe kao suveniri, ne mogu baš reći da imaju konkretnu uporabnu funkciju. To radimo iz ljubavi i nostalgije za ručnim radom jer se proizvodnja na tradicionalan način više ne isplati – kaže Funtek.

Dobrodošla promidžba

Promidžba proizvoda na takvim festivalima, slažu se svi izlagači, i te kako pomaže. Neki čak većinu svojih proizvoda upravo i prodaju na takvim manifestacijama, kao što je Obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo Orešković iz Varaždina, koje se bavi proizvodnjom i preradom lavande.

– Imamo ekološku proizvodnju, ali ona je ipak modernija nego što je nekada bila. Ne mogu reći da je moderna proizvodnja isplativija od tradicionalnije, sve je to tu negdje – ističe Orešković.

Moda, profit ili pak želja za očuvanjem tradicije – sve su to motivi proizvođača i izlagača na Festivalu starih zanata, ali u svakom slučaju, dobar, kvalitetan, ekološki i izvorno hrvatski proizvod uvijek će biti prepoznat i tražen.


Napisao

Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Lifestyle

Blog Lifehack tvrdi da su ljudi koji piju kavu uspješniji.

Lifestyle

Uspješni ljudi znaju iskoristiti svoje vrijeme i ustaju rano. Ne zato što to rade svi uspješni ljudi, nego zato što je to mudro.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.