Poduzetništvo je poput vožnje automobilom. Na početku, pažljivo mijenjate brzine, izbjegavate rupe po cesti i trudite se svim snagama samo da motor ne stane. No, što se događa kada odlučite naglo ubrzati? Ako niste spremni, lako možete izgubiti kontrolu…
Isto vrijedi i za poslovni svijet. Brz rast tvrtke može zvučati kao ostvarenje sna svakog poduzetnika, no u stvarnosti nosi mnoge nevidljive zamke. Mnoge tvrtke propadnu upravo u trenutku kada im ide najbolje. Zašto je to tako?
Problem: Brz rast znači brze probleme?
Kada tvrtka raste postepeno ima dovoljno vremena za prilagodbu: zapošljava nove ljude u odgovarajućem tempu, optimizira procese i usmjerava resurse gdje su potrebni. Međutim, ako rast dođe prebrzo, problemi mogu eskalirati u nekoliko ključnih područja:
- Operativni kaos – Iznenadni priljev klijenata može preopteretiti postojeće sustave i resurse, što dovodi do grešaka u isporuci usluga ili čak do smanjenja kvalitete.
- Financijski pritisak – Viši prihodi ne znače nužno veće profite. Troškovi se mogu povećati jednako brzo, ili čak brže od prihoda. Tvrtka se može naći u ozbiljnoj likvidnoj krizi.
- Kultura i tim – Brzo zapošljavanje u cilju podrške rastu može dovesti do toga da se ne angažiraju pravi ljudi. Osim toga, tvrtka u hodu može zanemariti svoju izvornu kulturu i viziju.
Jedan od najpoznatijih primjera u Hrvatskoj je Agrokor. Tvrtka je brzo širila svoju poslovnu imperiju preuzimajući mnoge brendove, ali ubrzani rast i prekomjerni dugovi doveli su je do financijskog kolapsa. Poduzetnici su u žurbi za rastom previdjeli dugoročne rizike, a problematično upravljanje nije bilo održivo. Slične izazove imali su i Kraš i Podravka. Iako su uspjeli stabilizirati svoje poslovanje, u prošlim su godinama prošli kroz faze brzog širenja koje su im stvorile logističke i organizacijske probleme.
Spar – poznat po svojoj brzoj ekspanziji na hrvatskom tržištu, također je u početku morao upravljati izazovima poput kaotične logistike i opterećenja sustava zbog brzog otvaranja novih trgovina. Međutim, zahvaljujući dugoročnoj strategiji i poboljšanju procesa, uspjeli su stabilizirati rast. S druge strane, Njuškalo, koji je ubrzo postao najposjećenija online platforma u Hrvatskoj, također je prošao kroz faze brzog rasta. Ključno za njihov uspjeh bilo je očuvanje visoke kvalitete usluge, što im je omogućilo da rastu bez gubitka kontrole.
Kako izbjeći zamke brzog rasta?
1. Pazite na zapošljavanje – Brzi rast često znači brzu potrebu za novim zaposlenicima, no bolje je neko vrijeme čekati i zaposliti prave ljude nego kasnije ispravljati pogreške. Postavite jasne kriterije za zapošljavanje i pazite na kulturnu usklađenost s tvrtkom.
2. Osigurajte likvidnost – Ubrzan rast povećava troškove, a klijenti možda ne plaćaju na vrijeme. Mnogi poduzetnici precijene novčani tok i zaborave osigurati adekvatnu likvidnost za pokriće tih troškova.
3. Fokusirajte se na kvalitetu, a ne na kvantitetu – Nemojte se širiti na više tržišta odjednom, osobito ako niste sigurni da možete održati visoki standard usluge i proizvoda. Bolje je polako graditi temelje i strateški širiti poslovanje, nego izgubiti sve u hipu.
4. Postavite jasne procese – Ako je poslovanje previše ovisno o vama, ubrzo ćete doseći svoje limite. Automatizacija i delegiranje ključni su faktori za održivi rast. Uvođenje učinkovitih sistema i procesa omogućit će da se rast odvija bez gubitka kvalitete.
Dar ili prokletstvo?
Brzi rast može biti i blagoslov i izazov – sve ovisi o tome koliko ste spremni upravljati njime. U euforiji uspjeha, poduzetnici često zaborave da je najvažnije zadržati kontrolu i stabilnost. Najuspješniji poduzetnici ne sanjaju samo o rastu – oni znaju kako njime upravljati i dugoročno osigurati uspjeh. Brzi rast nije samo o brojkama i zaradi – to je proces koji zahtijeva promišljanje, strpljenje i strateško planiranje, a upravo će vas to odvesti do vaših poduzetničkih ciljeva.
Diplomirana novinarka s golemim iskustvom u digitalnom marketingu, copywritingu i PR-u. Od terenskih novinarskih početaka do agencijskih brainstorming sesija - priče su moj svijet, a storytelling mi je strast.
