Prethodni tekst: Predstavljanje dizajna klijentima – što treba napraviti prije prezentacije?
Pričajte jasno. Jasnoća i jednostavnost pokazuju poštovanje prema vašem klijentu, govore im da ste dobro promislili materiju i da vjerujete u njihovu sposobnost razumijevanja onoga što govorite. Govorite glasno, samopouzdano i ne mumljajte.
Koristite jezik vaše publike. Ako držite prezentaciju nekome tko je navikao koristiti rječnik dizajna, svakako pokažite da vladate terminologijom. Međutim, u većini slučajeva trebat ćete obratiti pozornost na suptilne znakove da li vas klijent slijedi – prazni pogledi, pauze, nepovezani komentari ili pitanja. Pokušajte ispitati kakvim vokabularom klijent vlada i to slušajući ga pozorno. Postanite učinkovitiji tako da naučite govoriti i o konkretnim detaljima kao i o principima svog poslovanja.
Gledajte ljude u oči. Pokazivanje da ste iskreni i strastveni u pogledu onoga o čemu pričate ima zarazan učinak. I drugi sudionici projekta će se osjećati ushićeno i motivirano kao i vi.
Ne upadajte u riječ. Ako netko drugi priča, dopustite im da završe. Ljubaznost mnogo znači.
Slušajte. Istinski pokušajte shvatiti tuđa stajališta. Razmotrite svoju reakciju i što bi značio kompromis – možda manje ambiciozan dizajn, ali sretnijeg, lojalnijeg klijenta. Imati otvoren um omogućuje vam slušanje povratne informacije koja bi mogla unaprijediti posao.
Ne ispričavajte se osim ako se zaista nemate radi čega ispričavati. Na primjer, nije greška postaviti pitanje – ne budite mlaki ili sramežljivi ako nešto želite diskutirati do kraja. Čuvajte isprike za prave promašaje.
Prihvatite komplimente i idite dalje. Ego može uništiti moral tima i kočiti napredak. Nastojite primati hvale za dobro obavljen posao sa zahvalnošću i skromnošću.
Poslije prezentacije
Popratna korespondencija zna biti najvažniji dio prezentacije dizajna. Jednostavan čin izražavanja da ste čuli želje klijenta na sastanku mogu biti ona presudna kap koja će ih privući baš vama.
U popratnoj komunikaciji, za koju preporučamo pisanu formu kako bi se na nju kasnije lakše referirali, pobrinite se da:
• nabrojite sve ključne stavke – jeste li rekli sve što ste željeli?
• promislite – je li vam klijent iznio pitanja na koja traži odgovore?
• jasno naznačite naredne korake
• raspodijelite odgovornost za svaku stavku
Uvijek zaokružite sastanak u optimističnom tonu bilo u obliku komplimenta, ili samo u konstatiranju napretka.
Nastojite ne završiti prezentaciju sve dok nešto pozitivno iz nje ne proizađe – entuzijazam i dobra volja će projekt lansirati ka okončanju i učiniti vašu radnu atmosferu ugodnijom.