Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Računovodstvo i financije

Primjeri iz prakse – Trgovina cvijećem na malo

Odlučili smo dio tjedne rubrike posvetiti i prikazivanju konkretnih djelatnosti kako bi vam primjerima iz života pomogli u svakodnevnom poslovanju. Trgovina cvijećem na malo skriva mnoge specifičnosti. Upravo zato smo ovu djelatnost odabrali kao prvi primjer.

Odlučili smo dio tjedne rubrike posvetiti i prikazivanju konkretnih djelatnosti kako bi vam primjerima iz života pomogli u svakodnevnom poslovanju. Trgovina cvijećem na malo skriva mnoge specifičnosti. Upravo zato smo ovu djelatnost odabrali kao prvi primjer.

U trgovini na malo cvijećem trgovac mora osigurati sve evidencije koje su propisane za djelatnost trgovine, a u isto vrijeme treba se pridržavati i Zakona o potrošačima. Podsjećamo vas da djelatnost trgovine na malo mogu obavljati:

• pravne i fizičke osobe registrirane za trgovinu na malo cvijećem

• pravne i fizičke osobe registrirane za obavljanje proizvodne djelatnosti, kad svoje proizvode prodaju u trgovini na malo

• nositelji ili članovi seljačkog gospodarstva

Sve navedene osobe moraju za obavljanje trgovine ispunjavati propisane uvjete iz čl. 12. Zakona o trgovini, a to znači da prethodno moraju zatražiti od nadležnog ureda rješenje o ispunjavanju uvjeta za obavljanju djelatnosti trgovine na malo.

Slovo zakona i buketi

U prodavaonici u kojoj se prodaje cvijeće na malo moraju se osigurati sve evidencije koje su propisane za trgovinu na malo. Zakonom o trgovini koji je u primjeni od 02.kolovoza 2008.godine nema više obveze vođenja evidencije u trgovini na malo u obliku knjige popisa. Ipak u čl.16. Zakona o trgovini propisano je da trgovac mora osigurati za uvid inspekciji podatke o stanju robe u prodavaonici. Ako se podaci o stanju robe ne vode u prodajnom objektu onda je trgovac dužan najkasnije u 24 sata nakon zahtjeva inspektora dostaviti tražene podatke.

Bez obzira što Zakonom nije više propisana knjiga popisa kao evidencija ulaza i izlaza robe većina trgovca zadržala je takav popis kao evidenciju, prvenstveno iz razloga što se pokazala vrlo praktičnim alatom u praćenju poslovanja. Ako se knjiga popisa koristi kao evidencija i na taj način se osigurava evidencija o gotovinskom prometu, u tom slučaju se knjiga popisa mora nalaziti u prodajnom objektu prema Općem poreznom zakonu. Nadalje prema Zakonu o zaštiti potrošača svi proizvodi koji se prodaju u prodavaonicama moraju imati obavijest o proizvodu tj. deklaraciju. Na buketima koje trgovac izrađuje samostalno dovoljno je napisati npr. : „buket“, naziv tvrtke, sjedište trgovca (u ovom slučaju proizvođač).

Formiranje cijena buketa

Također trgovci cvjećari imaju pravo na dopušteni manjak propisan Pravilnikom HGK. Taj postotak u trgovini na malo cvijećem iznosi 5 % na rezano cvijeće i 3 % na lončanice od ukupno prodane količine u obračunskom razdoblju.

Trgovina na malo cvijećem vrlo je specifična trgovina ako znamo da se cvijet može prodavati komadno prema prodajnoj cijeni po kojoj je zadužen, ali to isto cvijeće može biti predmet prodaje oblikovano u aranžman ili vijenac. U praksi su takvi proizvodi najčešće skuplji od vrijednosti samih cvjetova. U ovakvim slučajevima javlja se problem evidencije kroz knjigu popisa ili kroz neku drugu evidenciju. Cijeli problem nastaje u tome što je roba zadužena po jednoj cijeni, a izlazi po nekoj drugoj (najčešće višoj) cijeni. Za to imamo nekoliko mogućih rješenja.

Tri načina vođenja cijene cvijeća

Dakle u spomenutom slučaju kada maloprodajna cijena nije jednaka cijeni korištenih cvjetova, već je cijena buketa veća od maloprodajne cijene cvjetova.

Prva je opcija da u knjizi popisa tada napravimo zaduženje za razliku u cijeni.

Druga mogućnost je da storniramo svaki pojedinačni cvijet iz knjige popisa i tada knjigu popisa ponovo zadužimo za iznos aranžmana.

Treća mogućnost je da fakturiramo svaki cvijet prema maloprodajnoj cijeni, a na računu dodamo uslugu aranžiranja. U ovom slučaju usluge aranžiranja ne upisuju se u knjigu popisa već u neku drugu evidenciju gotovinskih primitaka. Pri tome ovakva usluga mora biti vidljivo istaknuta na prodajnom mjestu trgovine.

Naše je mišljenje da bi svaki cvjećar trebao zelenilo, trake, spužve, papir za zamatanje zaprimiti kao potrošni materijal i voditi analitičku evidenciju, ali bez zaduživanja njihove maloprodajne vrijednosti kroz knjigu popisa iz razloga što je to vrlo teško točno odrediti. Osnovni savjet je dakle da u poslovanju treba strogo odvojiti potrošni materijal od robe kako bi trgovac mogao u svakom trenutku mjerodavnim tijelima točno dokazati da to služi samo za aranžiranje i da nije predmet prodaje. Na ovaj način postići će potpunu transparentnost poslovanja.

U sljedećim člancima pročitajte nove zanimljive primjere svakodnevnih poslovnih djelatnosti.


Napisao

Pročitajte još:

Lifestyle

Blog Lifehack tvrdi da su ljudi koji piju kavu uspješniji.

Komentari

Excel je postao neizostavan alat u poslovnim okruženjima diljem svijeta zbog svoje sposobnosti organizacije, analize i prezentacije podataka u raznolikim industrijama.

Komunikacija

Taj početni dojam nije uvijek najtočniji, ali ga je obično teško preokrenuti ili poništiti i često bude temelj za daljnji odnos između dvije osobe.

Ljudski resursi

Beznačajne sitnice, koju većina ignorira i dopušta da tijekom vremena izblijede, zapravo mogu biti jako važne u građenju karijere.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.