Sve veća količina informacija i teorija o menadžmentu uzrokuje pojavljivanje cijelih novih „slengova” koji se rabe u svakodnevnoj poslovnoj komunikaciji. No iako takvi izrazi i rečenice sjajno zvuče na seminarima i u radionicama, u stvarnom životu lako mogu izazvati obrnut učinak od željenog.
Na primjer, možete čuti nešto poput: „Ostvarivanje rezultatski usmjerene verbalne komunikacije može povesti tvrtku i samog lidera prema nedefiniranoj paradigmi…”. Količina popularnih „buzzworda”, riječi koje bi same po sebi trebale izazvati divljenje slušatelja, pretvorila je tu rečenicu u nesretan slijed nabacanih riječi koje daju zbunjujuću poruku.
Fraze poput globalizacije, intelektualnoga kapitala, temeljnih kompetencija, ljudskih potencijala i sličnog zamagljuju stvarnu svrhu poruke i postaju krive riječi na krivome mjestu, gubeći svoje stvarno značenje. Stoga, evo prijedloga nekoliko strategija kojima će menadžeri očistiti svakodnevni govor od nepotrebnog žargona i učiniti poruke jasnijima.
1. Prestanite se pretvarati
Ljudi često rabe stručni žargon kako bi ispali pametniji i upućeniji u temu razgovora. To je do određene mjere korisno, no kada se pretjera, prelazi se u nejasno brbljanje. Stvar će funkcionirati sve dok jedna osoba, a treba se nadati da to neće biti klijent, ne shvati da žargon predstavlja samo ukras jednostavnim činjenicama i ne razotkrije pravo značenje.
2. Budite hrabri
Nije potrebno povoditi se za drugim ljudima koji se bave istim poslom i rabiti njihov žargon. Jasnoćom poruke i odsutnošću žargona izdvojit ćete se iz mase i razviti svoj, osobni, prepoznatljiv stil koji će donijeti kvalitetnije rezultate.
3. Budite primjer zaposlenicima
Netko mora biti prvi, a dobro je za tvrtku da je to vlasnik ili vodeći menadžeri. Izbacite žargon iz obraćanja zaposlenicima, pokažite primjerom kako se stvari mogu reći jasno i jednostavno, kako bi se kolege poveli za vama i pročistili svoj jezik.
4. Izbacite žargon iz komunikacije s klijentima
Ako vaše ponude, upute za rad i slični pisani proizvodi koje dobivaju klijenti vrve žargonom, neprestano primate pozive u kojima treba potrošiti određenu količinu vremena da se ti izrazi prevedu klijentima i objasni njihovo značenje. Uštedite jasnoćom vrijeme i sebi i drugima.
5. Pratite konkurenciju koja primjenjuje istu strategiju
Niste jedini s dobrim idejama o takvom unapređenju odnosa s klijentima. Ako su vaše usluge ili proizvodi zahtjevni i jasnoća donosi bolju poziciju na tržištu, pratite što rade kolege iz branše i nemojte dopustiti da budu bolji od vas u tom segmentu.
6. Ne zaboravite klijente
Kada počnete primjenjivati jasnije izražavanje u svakodnevnoj poslovnoj komunikaciji, uključite i klijente već u prvoj fazi. Kako su se već navikli na određen način komunikacije, trebat će i njima vremena da se prilagode i počnu rabiti isti jezik u komunikaciji s vama.
7. Izbjegavajte klišeizirani govor
Ako stvarno mislite da je vaša tvrtka mercedes među fićekima i da se bikove veže za rogove, a ljude ta riječ, nije nužno da to svakome naglašavate. Klišeji su već prilično izlizane fraze koje stalnim ponavljanjem gube na važnosti i postaju smiješne. Svakodnevna uporaba riječi koje smatramo snažnima i potrebnima zato što ih rabe ostali kolege koji se bave istim poslom pretvorit će naš jezik u mješavinu arhaičnih fraza koje smo naslijedili od starijih, iskrivljenih stranih riječi kojima se struka počela koristiti u nedostatku domaćih izraza i vlastite inačice standardnog jezika koji bi trebao zamijeniti lokalno narječje i dati ozbiljnost našim rečenicama.
Pročitajte ono što napišete u ponudi ili opisu proizvoda i usluge i zapitajte se koliko je to razumljivo vašim roditeljima ili djeci. Još bolje, dajte im da sami pročitaju. Ishod možete pretpostaviti – zbunjenost i pitanja tipa „a što ovo zapravo znači”. Tako se vjerojatno osjeća i većina vaših klijenata. Pomozite i njima i sebi, počnite jasnije komunicirati. To će vas predstaviti jednako ozbiljnim, ali ujedno i bitno pristupačnijim.