Što uzrokuje bijedno stanje europskih avio-kompanija?

Što uzrokuje bijedno stanje europskih avio-kompanija?

Hrvatska državna zrakoplovna kompanija Croatia Airlines (CA) u teškom je stanju zbog dugova te zbog rata uprave i dijela sindikata, koji zadnjih mjeseci pokazuju zavidnu izdržljivost u borbi za povoljan kolektivni ugovor.

CA je dosad potpisala novi ugovor s tri sindikata – Novim sindikatom, Samostalnim strukovnim sindikatom aviomehaničara Hrvatske (SSSAH) i Sindikatom inženjera i tehničara u zrakoplovstvu (SITUZ). Potpisani ugovori primjenjivat će se do 31. prosinca 2014.

Upravi predstoji teži posao – postići sporazume s Hrvatskim sindikatom prometnih pilota (HSPP), Samostalnim hrvatskim sindikatom zaposlenika u zrakoplovstvu (SHSZUZ) i Sindikatom kabinskog osoblja zrakoplova (SKOZ).

Zasad se kompanija i preostali sindikati nepomirljivo razilaze, jer uprava ne samo što ne želi povećati materijalna prava radnika, kako zahtijevaju sindikati, nego niti produljiti neka od prava iz prethodnog kolektivnog ugovora.

Tako su piloti Croatia Airlinesa sredinom travnja zaprijetili otvorenim štrajkom, nezadovoljni prijedlogom ugovora, koji podrazumijeva 20-postotno rezanje plaća, smanjenje broja neradnih dana i praznika. Prosječna je plaća pilota CA oko 3000 eura, što je po riječima pilotskog sindikata, među najnižima u Europi.

“Svake se godine od nas traži da radimo više za manje plaće”, požalio se Zoran Bilić, predsjednik Sindikata pilota CA, dodavši da uprava stalno prijeti otpuštanjem dijela pilota.

“Svjesni smo teške situacije u kojoj se nalazi naša kompanija. U interesu je svih nas da CA uspije, no u ponudi uprave ne vidimo izlaz iz krize, nego samo nastavak agonije”, izjavio je Bilić.

Epidemija – avionske gripe?

Moguće je da s borbom oko radničkih prava ima veze i “naglo pogoršanje zdravlja” većeg broja zaposlenih. Uoči 1. svibnja, 39 stjuardesa i stjuarda iznenada je prijavilo bolovanje. Kad se ovima pribroje otprije bolesni radnici, ukupno je iz zdravstvenih razloga izvan stroja 45 radnika, što je “jedinstven slučaj u povijesti kompanije”, reče glasnogovornik CA, Goran Janušić. Zbog manjka radne snage CA je bila prisiljena otkazati dio letova, ali je i prionula na provjeru uzroka tolikog broja bolovanja.

Uprava dopušta mogućnost da masovno obolijevanje ima veze sa stavom Sindikata kabinskog osoblja zrakoplova, koji ne pristaje na uvjete novog kolektivnog ugovora, nepovoljnije od onih zajamčenih prošlim ugovorom, isteklim 31. ožujka.

Po računici uprave, manja prava, uključujući i niže plaće, nužne su za uspješno restrukturiranje i opstanak kompanije. Sindikati, međutim, odgovaraju da menadžment ne planira dati obol restrukturiranju tako da se odrekne vlastitih pogodnosti – visokih plaća, službenih automobila i kartica, dugih godišnjih odmora…

Trojka najzaduženijih

Kriza u Croatia Airlinesu nije iznimka, jer i mnogi drugi europski avio-prijevoznici loše stoje. Mađarski Malev prošle je godine stavio ključ u bravu, kao i belgijska Sabena 2001., a prošlogodišnji gubici triju najvećih europskih avio-kompanija prekoračili su 1,2 milijarde eura. Air France-KLM završio je godinu s minusom od 591 milijuna, Lufthansa od 381 milijuna, a International Airlines Group od 230 milijuna eura.

Štrajk zemaljskog osoblja Lufthanse krajem travnja izazvao je otkazivanje 1720 letova, a deseci tisuća putnika nisu mogli obaviti putovanje. Legendarna njemačka kompanija pretrpjela je ne samo višemilijunski novčani gubitak, nego i teško procjenjivu štetu u poslovnom ugledu. Štrajk je pogodio zračne luke u Frankfurtu, Düsseldorfu, Münchenu, Berlinu, Stuttgartu i druge.

Pokretač štrajka bio je sindikat uslužnih radnika Ver.di, koji traži 5,2-postotnu povišicu za 33.000 zaposlenika Lufthanse. Mjesec dana ranije, Ver.di je organizirao još jedan štrajk, koji je trajao sedam sati i uzrokovao otkazivanje 700 letova. Lufthansa je često poprište štrajkova. Prije pola godine održan je najveći štrajk u trajanju od nekoliko dana i uz otkazivanje više tisuća letova.

Kao i kod većine štrajkova, najgore su prošli potpuno nedužni putnici – kao i kad su u jesen 2011. u Zagrebu štrajkali taksisti potpuno neshvatljivo vjerujući da će time pritisnuti gradske vlasti i nagovoriti ih da spriječe ulazak konkurencije iz Cammea.

U Španjolskoj, uprava Iberije nije pokleknula pred sindikalnim pritiskom već je krajem 2012. otpustila 4500 od 20.000 radnika, uzdajući se da se “preživjeli” neće upustiti u avanturu protiv tako radikalno nastrojenih poslodavaca. Glavni razlog za taj korak Iberije bilo je opadanje broja putnika, od kojih su mnogi prešli na jeftinije (i manje udobne) avio-prijevoznike, kao što je španjolski Vueling.

Ako je međunarodnim kompanijama teško, regionalne su u još lošijem položaju. Nedavno je njemački OLT Express Germany, koji je ponajviše djelovao u Njemačkoj i Švicarskoj, objavio stečaj. OLT Express Germany je zapravo dio poljskog OLT Expressa, koji je prestao s poslovanjem još 2012. Njemačka je ispostava pokušala opstati samostalno, ali nije uspjela uvjeriti poljske vlasnike u plan financijskog oporavka.

Nepodnošljivo skupo gorivo

Vodeći ljudi avio-kompanija tvrde da krivnja leži na visokim cijenama goriva, nametima za letove, ograničenjima noćnih letova i kvotama na emisiju štetnih plinova. Međunarodna udruga zračnog prijevoza (IATA) dodaje da su razlozi i visoki porezi u Europi, neučinkovito upravljanje zračnim prometom, infrastruktura, komplicirani, teško ispunjivi propisi i visoka cijena radne snage.

Od troškova, najveći udio otpada na gorivo, koje je u zadnje dvije godine poskupjelo za 38 posto. Svako poskupljenje goriva snažno ugrožava profitabilnost avio-prijevoznika, gurajući ih dublje u gubitke.

“Cijene goriva u sprezi sa smanjenim brojem putnika u najskupljim kategorijama uzrokovali su pogoršanje financijskog poslovanja europskih prijevoznika”, ocijenio je stručnjak za tržište avio-prijevozništva, Sebastian Goschinarek, prenosi moskovska Pravda.

“S jedne strane, manje ljudi putuje klasičnim avio-kompanijama, a s druge strane, neki su njihovi putnici odustali od poslovne klase i prešli na ekonomsku klasu”, veli Goschinarek.

Stručnjaci se slažu da čelnici sektora avio-prijevozništva moraju rezati troškove i približiti se niskobudžetnim prijevoznicima, ali ipak zadržati izvjesnu prednost u udobnosti i pouzdanosti. Europske nacionalne avio-kompanije imaju za desetak posto veće troškove od novijih, azijskih prijevoznika. Razlika je još veća u odnosu na low cost prijevoznike.

Tih je desetak posto razlike u troškovima manevarski prostor koji omogućuje rast mlađim prijevoznicima, kao što je Emirates Airlines. Njihovi su troškovi niži zbog jeftinije radne snage i zbog nižih doprinosa za mirovine. Povrh toga, u arapskom svijetu sindikati su mnogo slabiji nego u razvijenoj Europi, gdje se radnici bune i zbog malih pogoršanja uvjeta iz kolektivnog ugovora.

Razbijanje nacionalnog tabua

Još jedan uzrok povećanih troškova etabliranih nacionalnih kompanija starost je njihovih flota zrakoplova, koje zahtijevaju češće i skuplje popravke. Novije kompanije, od kojih su mnoge azijske, imaju niže troškove po toj osnovi, što im daje dodatan prostor za sniženje cijene karata.

Tako su stare europske kompanije suočene s nemogućom dilemom između spuštanja cijena vlastitih letova, što im daje konkurentnost, ali smanjuje profitabilnost, te otpuštanja i kresanja plaća, što ih vodi u rat s moćnim sindikatima, u štrajkove i posljedične direktne i indirektne materijalne gubitke.

Prodaja vlasničkog udjela strancima mogla bi izvući neke zadužene kompanije, no mnoge europske zemlje doživljavaju svoje državne avio-kompanije kao simbol nacionalnog ponosa i suvereniteta. Zbog toga, inozemni ulagači ne mogu ostvariti većinski udio u vlasništvu europskih kompanija.

Međutim, hrvatska se vlada neće inatiti u pogledu nacionalnosti vlasnika CA. Po riječima ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Siniše Hajdaša Dončića, Vlada planira prodati dio ili cijeli Croatia Airlines. Ako budući strateški partner dolazi iz Europske Unije, veli Hajdaš Dončić, Hrvatska mu je spremna prodati i do sto posto vlasničkog udjela, a ako je izvan EU, tada će mu ograničiti udio na maksimalno 49 posto. Croatia Airlines bit će hrvatska i ako joj (su)vlasnik bude, primjerice, katarski.

Strah stjuardesa od Dash 8-Q400?

U sklopu mučnih pregovora s upravom, kabinski radnici Croatia Airlinesa navodno su tražili dodatak od 1000 kuna po danu leta na Bombardieru Dash 8-Q400, uz objašnjenje da im let tim zrakoplovima izaziva strah i stres. U međuvremenu je nadležni sindikat odustao od tog zahtjeva.

Vijest o potraživanju naknade vjerojatno je zabrinula putnike, jer ako stjuardese imaju razloga tražiti nadnice za strah, bi li putnici možda trebali dobiti poseban popust ili čak honorar da se upuste u avanturu s dotičnim zrakoplovom?

OBJEKTIV

Podijeli

Odgovori

Top