Telefonske ankete smatraju se dobrim omjerom cijene i dobivenih rezultata. Iako u troškove ubrajamo osobe koje trebaju biti uvježbane u takvom načinu komunikacije s anketiranima te telefonski račun i ostale manje troškove – takav način istraživanja mnijenja i dalje košta manje od trećine cijene koju ćete izdvojiti za provedbu intervjua uživo.
Telefonska anketa
Neke od prednosti telefonskih istraživanja svakako jesu brzina ankete te mogućnost pokrivanja velike geografske površine, što kompanijama može biti vrlo važno (ako se ide na nacionalni uzorak, a ne primjerice ispitivanje mnijenja određene županije). Brzina provedbe ankete nije cilj sam po sebi jer primarna stavka trebaju biti vjerodostojni podaci, ali ne treba smetnuti s uma da uvježban i rutiniran ispitivač može odraditi do 10 ispitanika u sat vremena.
Ispitivanje tržišta telefonskom anketom ima odziv od desetak posto.
Kod provedbe telefonske ankete na umu treba imati sljedeće
– Na početku ankete vaš zaposlenik treba se predstaviti (svoje ime ili ime agencije/kompanije u čije ime zove). Isto pravilo vrijedi zovu li se fizičke ili pravne osobe.
– Na početku je potrebno ukratko objasniti zbog čega se anketa provodi, zašto je važno da nazvana osoba na anketu odgovori te koliko će anketa trajati.
– Ne treba ulaziti u predetaljno objašnjavanje ankete dok niste sigurni da ste zainteresirali ispitanika.
– Treba izbjeći dulje pauze u govoru – osoba s druge strane linije lako će izgubiti motiviranost.
– Treba ostvariti tehničke pretpostavke da u slučaju potrebe postoji mogućnost ponovnog poziva (zbog dodatnih objašnjenja) ili da intervjuirani može sam zvati – ako za to postoji potreba.
Intervjui uživo – što nam mogu donijeti?
Drugi način provedbe istraživanja i skupljanja podataka jesu intervjui uživo. Postoje dvije osnovne vrste – grupni intervjui (fokus grupe) i takozvani dubinski intervjui, gdje je ispitanik u fokusu istraživanja.
Po zdravoj logici – takav način intervjuiranja najskuplji je oblik, ali smatra se i najpreciznijim. Najznačajnija ispitivanja (na razini države – popis stanovništva, primjerice) obavljaju se razgovorom uživo. Treba naglasiti kako je mudro promisliti o profesionalnim agencijama koje su specijalizirane za tu vrstu istraživanja ako se kompanija odluči na takvo skupljanje informacija.
Fokus-grupe
Fokus-grupe obično angažiraju velike ili srednje kompanije prije uvođenja novog ili redizajniranja postojećeg proizvoda. Fokus-grupa sastoji se od odabranih potrošača (prema spolu, dobi, obrazovanju, vjeri…) koji pod vodstvom profesionalaca razgovaraju o proizvodu.
To je dobar načina za brainstorming – uvid u detalje proizvoda s druge, potrošačke strane. Kompanije tako skupljaju vrijedne informacije o preferencijama, očekivanjima od proizvoda, motivaciji prije kupnje i slično.
Dubinski intervju
Intervju jedan na jedan ispitivaču daje najveću mogućnost prikupljanja informacija. Obično se obavlja na ciljanim grupama pojedinog proizvoda ili usluge, zbog visokih troškova provedbe.
Sam intervju može biti otvorenog tipa (koji vodi sam ispitanik), u kojem ga se pusti da govori o proizvodu uz minimalni broj potpitanja i usmjeravanja razgovora. Drugi su način pripremljena strukturirana pitanja prema kojima se vodi razgovor.