Povjerenje je jedna od onih riječi kod kojih što se više trudite shvatiti njihovo značenje, to ga teže razumijete. U ovom smo slučaju zainteresirani za povjerenje u istraživanje tržišta kao profesiju. Ne samo da je uvijek dobro znati što ljudi misle o vama kao predstavniku profesije nego i kako vas uspoređuju s drugima.
Povjerenje najbitnije za dobru anketu
Ovdje je bitno spoznati općenitu razinu povjerenja građana jer ono mora imati određeni utjecaj na stupanj konkretnog odgovaranja na ankete, na iskrene i promišljene odgovore u istraživanju – dakle, ono što nama istraživačima treba od ispitanika.
GfK mjeri povjerenje građana prema raznim profesijama od 2003. godine, a nedavno je na listu stavljeno i pitanje o istraživačima tržišta te o propagandistima. Standardna lista obavezno uključuje liječnike, bankare, učitelje, policiju, vojsku i još neke profesije. Premda najšira publika koju se ispituje nema dovoljno znanja o svim profesijama, ovdje se mjeri percepcija o svakoj od njih.
Hrvati najmanje vjeruju političarima
Tako primjerice podaci iz 2007. i 2009. godine pokazuju da su u Hrvatskoj najlošije ocijenjeni političari, vlada i sudstvo (vjeruje im tek oko 10-15 posto populacije). Na suprotnoj strani nalazi se policija, vojska, crkva i liječnici, koji uživaju znatno više povjerenja (GfK Hrvatska – „Povjerenje u institucije”, svibanj 2009.).
Svjetska istraživanja pokazuju da su istraživači tržišta smješteni negdje u sredini. Manje im se vjeruje nego na primjer učiteljima ili liječnicima, ali više nego odvjetnicima, novinarima, profesionalcima u marketingu, vrhunskim menadžerima ili propagandistima. Ipak, značajno više povjerenja uživaju nego bankari ili političari.
Profesije kojima se vjeruje postoje u cijelom svijetu
Kada se ocjene povjerenja promatraju prema profesijama dulje razdoblje, vidljivo je da je opća razina povjerenja konzistentna – nema velikih skokova ni globalno ni u zapadnoj Europi. Nešto više pozitivnih pomaka ima u istočnoj Europi, a Grčka odskače u negativnom smislu, po padu povjerenja. Razina povjerenja stabilna je i kada se profesije promatraju unutar pojedine zemlje.
Iz rezultata proizlazi da postoje dva osnovna grupiranja profesija – one kojima se generalno vjeruje i suprotno – one kojima se definitivno manje vjeruje. Gotovo se može reći da imamo – autentične/vjerodostojne profesionalce i „spin”-profesionalce, a istraživanje tržišta upravo je između njih.