Ako analizom računovodstveno-financijskih podataka menadžment uoči da je poslovanje problematično, to je svakako učinjeno prekasno jer je u većini slučajeva riječ o krizi koja je mnogo prije zahvatila poslovanje a nije na vrijeme dijagnosticirana. Postavlja se pitanje kako rano prepoznati krizu u poduzeću i povući kvalitetne poteze radi oporavka poslovnih aktivnosti. Vražja spirala pokazuje kako nastaje kriza u poduzeću i kamo dovodi u slučaju da se ne zaustavi.
Na putu prema dolje
1. Informacije o tržištu stižu suviše kasno i nesistematski (menadžment je orijentiran prema internim procesima i organizaciji mnogo više nego prema praćenju eksternih uvjeta poslovanja: konkurencija, kupci, dobavljači, uvjeti poslovanja…).
2. Najviše rukovodstvo poduzeća ima premalo izravnih kontakata s kupcima.
3. Rezultati poslovanja nisu uvijek i u svim detaljima usklađeni s kretanjima i razvojem tržišta.
4. Konkurencija otima dobre kupce – uvijek je potrebno znati tko su nam dobri kupci, odnosno kupci gdje ostvarujemo najveću profitabilnost. Takvim kupcima moramo posvetiti najviše pažnje i ulaganja.
5. Vlastita mjesta vođenja tržišta postaju nesigurna.
6. Gubi se postotak udjela na tržištu – prvi alarm za kompaniju.
7. Kupci odugovlače rasprave o cijenama, smanjuje se doprinos pokriću – drugi alarm.
8. Proizvodi s originalnom upotrebnom vrijednosti postaju malobrojni u ukupnoj ponudi poduzeća – gubi se fokus kompanije prema core businessu.
9. Prihodi stagniraju iako su popusti na cijenama uobičajeni – treći alarm.
10. Menadžment kao prioritet naglašava svijest o važnosti troškova – štednja postaje adut za ostvarivanje rezultata poslovanja.
11. Mladi, perspektivni kadrovi napuštaju poduzeće.
12. Poduzeće smanjuje proračun za istraživanje, reklamu, a proces restrukturiranja i reorganizacije nastavlja se iz godine u godinu.
13. Djelatnici zaduženi za prodaju energično zahtijevaju nove proizvode i više reklame kako bi mogli ostvarivati definirane planove.
14. U poslovnom planu izostavljaju se investicije za obnovu proizvodnih pogona i druge materijalne imovine nužne za nesmetano odvijanje poslovnih procesa.
15. Kao ključna kategorija svih sastanaka uprave poduzeća pojavljuje se analiza ukupnih troškova i vrijednosti koje se isporučuju kupcima.
16. Menadžment radi štednje ograničava sve proslave koje su bila tradicija poduzeća.
17. Zapošljava se jeftinija radna snaga – kvalitetan kadar uvijek se mora dobro platiti, kompanija prelazu u defenzivu.
18. Prikrivaju se napetosti u poduzeću; pojavljuje se sindrom guranja problema pod tepih.
19. Osporavaju se troškovi unapređenja koja se ostvarili djelatnici prodaje.
20. Nema obnove menadžmenta i ključnih kompetencija.
21. Na svim područjima poslovanja i upravljanja vlada osrednjost.
22. Banke zahtijevaju visoke garancije i instrumente osiguranja kao uvjet nastavka poslovne suradnje s poduzećem.
23. Visoke kamate na tuđi kapital premašuju realiziranu stopu prinosa.
24. Banke i dobavljači otkazuju dosadašnju politiku odgode plaćanja.
25. Poduzeće je slučaj za sanaciju.