Od elektrotehnike do uglednog PR stručnjaka
– Odmah na početku rata javio sam se da vidim kako mogu najviše pomoći. Zbog znanja stranih jezika procijenili su da ću biti najkorisniji za komunikaciju sa stranim medijima, informiranje i promidžbu. Na tom sam se poslu zadržao do kraja „Oluje”, nakon čega su me ponude odvele dalje prema PR-u – rekao nam je Krešimir Macan, ugledni hrvatski PR stručnjak za krizno komuniciranje, strateško komuniciranje u politici i odnose s medijima.
Krešimir Macan s tvrtkom Manjgura, koju je otvorio 1997. godine, spada među pionire PR-a u Hrvatskoj. Imenovanje za prvoga glasnogovornika i direktora korporativnih komunikacija na HRT-u i sredinom 2003. godine imenovanje za savjetnika predsjednika Vlade RH samo su neki od poslovnih uspjeha koji dovoljno govore o kvaliteti Macanova rada. Uz to, sa 24 godine postao je načelnik u Ministarstvu vanjskih poslova, čime je postao najmlađi čovjek ikad izabran na takvu funkciju.
Važnost komunikacije u dobru i zlu
Nezadovoljstvo poslodavcima pomoglo mu je u odluci da krene u privatne vode, a specijalizirao se za krizno komuniciranje, gdje su česte pogreške sudionika komunikacije.
– Uvijek treba komunicirati iskreno, o tome što se stvarno događa, samo treba znati i osjetiti što i kada reći. Laganje nije dugoročno rješenje jer poslije bude još gore. Najbitnije je biti proaktivan i voditi raspravu jer ako vođenje prepustite drugima, situacija neće dobro završiti. Tvrtke često nemaju jasno definiranu pripremu i proceduru za normalne situacije, pa kako će onda reagirati u kriznima? Dobrom komunikacijom može se postići efekt da je nešto što je napravljeno u dotičnoj situaciji bilo ispravno i dobro. Menadžeri kada dobro riješe krizu često nemaju dovoljno kvalitetnu osobu koja će cijelu situaciju predočiti okolini – objašnjava Krešimir Macan.
Crna strana PR-a
Odnosi s javnošću imaju i crnu stranu. „Možete li mi srediti prilog u Dnevniku?” ili „Zaustavite Reuters” samo su neki od „zadataka” koje klijenti znaju tražiti od ljudi iz PR-a. Navodno neke tvrtke imaju cjenik za takve poslove.
– Ako mi tko dođe s takvim pitanjem, samo odgovorim da se time ne bavim i da pita na drugome mjestu. Plaćanje priloga jest oglašavanje, a ako mi kažu da zaustavim Reuters, objasnim im da je nemoguće zaustaviti vijest i da je bolje problem riješiti pozitivno – kaže Macan.
Pred nama su lokalni izbori, koji su prvi put neposredni. Građani će glasati za konkretnoga kandidata, što donosi promjene u pristupu kampanji i predstavljanju kandidata.
– Izbori koji slijede biti će prvi pravi izbori gdje će građani birati konkretne osobe. Do sada nije bilo iznenađenja, izbori su bili predvidivi jer se znalo koja stranka u kojem gradu ima izgleda za pobjedu. Pojedinci poput Željka Keruma poremetit će te odnose i građani su zbog toga zadovoljni. Izbori postaju zabava, šou, i kome to nije jasno, taj nema što tražiti na izborima u budućnosti. Siguran sam da će i odziv građana biti veći zbog tog razloga – veli Macan.
Recesija u Hrvatskoj
Recesija i ekonomska kriza u Hrvatskoj dugo se ignorirala pa je mnoge novonastala situacija neopravdano zatekla. Krešimir Macan pristup Vlade tom problemu komentira izrekom “Lijek kakav god bio mrtvacu nije dobar”.
– Kada ekonomija propada, treba pravodobno reagirati. Premijer Sanader populist je. Nije jedini krivac za tu situaciju, ali odlučuje o tome kako će se situacija voditi. Trebao je prije priznati recesiju i tako pripremiti državu na tešku situaciju. Ovako ćemo platiti visoku cijenu neodlučnosti i populizma. Trebalo je sačuvati radna mjesta u perspektivnim tvrtkama jer je mnogo lakše sačuvati radno mjesto nego otvoriti novo – tvrdi Macan.
Manjgura se bavi organizacijom medijskih treninga za članove uprava različitih tvrtki i za ljude koji u njihovo ime komuniciraju s javnosti, PR-ovcima i glasnogovornicima, a najnoviji projekt „Izborni šalabahter” namijenjen je sudionicima lokalnih izbora kao pomoć u kampanji.
Kako svi govore o recesiji, zanimalo nas je kako se kriza odrazila na tvrtke za odnose s javnošću.
– Manjgura za sada nema poseban pad poslovanja, ali razlog je što nam klijenti dolaze iz različitih branši. Ako u jednoj zapne, u drugoj će krenuti pa se situacija izjednači. Manjgura ima 50 posto manji pad od prosjeka tržišta – završava Krešimir Macan.