– Iako je zadovoljstvo trenutačnom poslovnom situacijom u rujnu manje nego što je bilo u prethodnom mjesecu, relativno velika očekivanja od poslovanja u idućih pola godine podigla su indeks poslovnog optimizma HLIPO sa 83,3 boda u kolovozu na 89,9 u rujnu – objašnjava Anđa Crnjac, voditeljica istraživanja u Hendalu.
Rujan optimističniji od ljeta
Rujan je također završio u minusu, ali u usporedbi s prosincem 2008. godine, kada je indeks prvi put pao ispod neutralnih 100 bodova, rujanskih 89,9 ipak predstavlja lagani rast. Posebice uzevši u obzir ljetne mjesece, kada je primjerice u srpnju indeks dotaknuo dno sa samo 64,3 boda. Čini se da poslovnjaci, barem oni koji su do sada ostali stajati, vide svjetlo na kraju tunela.
Posebno su zanimljive krivulje koje pokazuju stanje stvari po pojedinoj djelatnosti uključenoj u istraživanje. Prijevoz i usluge, čini se, najrealnije su sagledali trenutačnu situaciju i očekivanja za sljedeće razdoblje. Graf pokazuje oštar pad u srpnju, dočim se kolovoz i rujan ponovo penju na proljetne vrijednosti.
Građevinari se nadaju, turizam se žali
Graditeljstvo, posebno vitalna grana hrvatske ekonomije koja je prije recesije zapošljavala svakog petog Hrvata ima ozbiljnih problema s realnim sagledavanjem situacije na terenu. U očekivanju ulaganja, njihov optimizam para nebo, dočim im se trenutačni poslovni rezultati vuku po dnu grafikona.
Suprotno razmišljaju u sektoru turizma. Dok su kukali nad svojom sudbinom, predviđajući katastrofično ljeto, rezultati poslovanja gotovo su im dosegnuli prošlogodišnje vrijednosti, kao nijednoj drugoj djelatnosti.
Sektor proizvodnje, motor svake nacionalne ekonomije pada od kolovoza prošle godine. Ipak, ohrabrujuća činjenica jest da njihov optimizam ponovo penje na vrijednosti na vrijednosti od prošle zime.
Metoda i sadržaj ankete
Indeks se izračunava tako što se ispitanike, direktore kompanija, anketira o njihovoj projekciji poslovanja u sljedeća dva kvartala. Indeks 100 je polazišna točka, koja označava nulu. Sve iznad toga su pozitivni „optimistični” bodovi, a vrijednosti ispod 100 bodova označavaju pesimizam za sljedeće poslovno razdoblje.
Hendal Liderov indeks poslovnog optimizma Hlipo uključuje pet djelatnosti (proizvodnja, graditeljstvo, trgovina, prijevoz/usluge, turizam), istraživanje se radi na uzorku od 400 hrvatskih kompanija a ispitanici su direktori poduzeća.