Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Novosti

Što bi trebalo biti izvanredno, kod nas je normalno – 14 rebalansa u 11 godina

Hrvatska u razdoblju 1999-2009. nije imala ni jednu godinu bez rebalansa državnog proračuna – bilo je 14 rebalansa u 11 godina, ističu Dunja Beš i Katarina Ott u najnovijem newsletteru Instituta za javne financije s naslovom „Kratka povijest rebalansa hrvatskog državnog proračuna 1999.-2009.“ U analizi proteklih 11 godina zamjećuju kako su gotovo redovito rebalansima povećavani rashodi – i u godinama kad su rasli prihodi, ali i u godinama kad su prihodi smanjivani.

Hrvatska u razdoblju 1999-2009. nije imala ni jednu godinu bez rebalansa državnog proračuna - bilo je 14 rebalansa u 11 godina, ističu Dunja Beš i Katarina Ott u najnovijem newsletteru Instituta za javne financije s naslovom „Kratka povijest rebalansa hrvatskog državnog proračuna 1999.-2009.“ U analizi proteklih 11 godina zamjećuju kako su gotovo redovito rebalansima povećavani rashodi - i u godinama kad su rasli prihodi, ali i u godinama kad su prihodi smanjivani.

– Nešto što bi trebalo biti izvanredno i zbog čega u dobro uređenim državama znaju padati ministri financija, pa čak i čitave vlade, u Hrvatskoj je tako normalno da se s time kalkulira već na samom početku godine, pa i sam ministar financija pri donošenju proračuna najavljuje da će se problemi rješavati rebalansom, a opozicija i mediji sredinom godine čak i prozivaju vladu zbog kašnjenja s rebalansom, – ističu autorice.

U analizi proteklih 11 godina zamjećuju kako su gotovo redovito rebalansima povećavani rashodi – i u godinama kad su rasli prihodi, ali i u godinama kad su prihodi smanjivani.

U predizbornim godinama veći rashodi za zaposlene i socijalne naknade

Iznimka je 2009. kad su smanjivani i prihodi i rashodi, ali rashodi ipak znatno manje nego prihodi, ističu Beš i Ott i naglašavaju kako su pri svakom rebalansu, osim 2009., posebice u godinama parlamentarnih izbora, povećavani rashodi za zaposlene i socijalne naknade.

Parlamentarni izbori 2000. održani su u siječnju, a rebalansom 1999. rashodi su povećani, značajno je povećan i deficit, a prijenosi izvanproračunskim korisnicima povećani su za čak 2,2 milijarde kuna.

Parlamentarni izbori 2003. održani su krajem studenog, rebalansom se te godine ukupna masa prihoda i rashoda nije mijenjala, ali su značajno povećani rashodi za zaposlene i socijalne naknade, ističu Dunja Beš i Katarina Ott i napominju kako su rashodi za zaposlene rebalansom povećani najviše baš 2003.

I 2007. su parlamentarni izbori održani krajem studenog, a rashodi za zaposlene rebalansom su doživjeli drugo najveće povećanje u promatranom razdoblju, dok su socijalne naknade povećane kao nikad dotad i nikada poslije, ističe se u analizi.

Napominjući kako su brojne prepreke i ograničenja donošenju konkretnijih zaključaka, Beš i Ott ističu kako česti rebalansi, te velika povećanja i smanjenja prihoda, rashoda i deficita, upućuju na nerealno planiranje i nedovoljno vođenje računa o realnim gospodarskim kretanjima.

„Ministar financija trebao bi biti fiskalno odgovoran“

Istraživanje je pokazalo i vezu između rebalansa državnog proračuna i ciklusa parlamentarnih izbora, pa autorice ističu da bi s tom činjenicom „planeri proračuna trebali računati, kad se već političari sami ne mogu obuzdati.“

– Premda se za neplanirana predizborna povećanja socijalnih naknada, rashoda za zaposlene i razne pomoći (dotacije) općenito optužuje Vlada, ministar financija trebao bi biti fiskalno odgovoran i ne popuštati takvim pritiscima. U njegovim je rukama državna riznica iz koje se obavljaju sva plaćanja, pa bi upravo on morao grčevito braniti doneseni proračun. Ukoliko je u vladi u tome onemogućen, uvijek mu preostaje mogućnost ostavke, – naglašavaju Dunja Beš i Katarina Ott.

U zaključku također ističu da analiza ukazuje na loše planiranje javnih financija koje se očito vode stihijski, od danas do sutra.

Nagle promjene u proračunskom sustavu treba – izbjegavati

S takvom praksom treba prestati, stvaranjem mehanizama za dugoročnije i vjerodostojnije fiskalne politike, ističu autorice navodeći uz ostalo da treba izbjegavati krupne i nagle promjene u proračunskom sustavu, poboljšati kvalitetu procjena makroekonomskih pokazatelja, usredotočiti se na kvalitetnije planiranje rashodne strane proračuna, posebice na stalno rastuće socijalne naknade i rashode za zaposlene te donijeti kvalitetan zakon o fiskalnoj odgovornosti i njegovim provođenjem onemogućiti povećanje rashoda u predizbornim razdobljima.


Napisao

Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Lifestyle

Blog Lifehack tvrdi da su ljudi koji piju kavu uspješniji.

Lifestyle

Uspješni ljudi znaju iskoristiti svoje vrijeme i ustaju rano. Ne zato što to rade svi uspješni ljudi, nego zato što je to mudro.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.