Prvi dan srpnja Hrvatska će postati nova članica Europske unije, no za otprilike tri i pol tisuće ljudi zaposlenih u domaćim špediterskim tvrtkama taj će datum ostati zapamćen kao “crni ponedjeljak”. Ulaskom Hrvatske u europsku carinsku uniju značajno će se smanjiti potreba za špediterskim i otpravničkim poslovima.
Budući da se više od 60 posto vanjskotrgovinske razmjene Hrvatske odvija s državama EU, liberalizacije graničnog i carinskog sustava rezultirat će time da će se opseg domaćih špeditera smanjiti i do 80 posto, a vještine većine ljudi zaposlenih u tom sektoru postat će trajno nepotrebne. Iako egzaktni podaci ne postoje, pretpostavlja se da bi bez posla u špediterskom sektoru moglo ostati između 50 i 80 posto zaposlenih, što znači novih dvije tisuće otkaza u posrnuloj nacionalnoj ekonomiji. Otkazi bi mogli početi potkraj ovog, ili početkom sljedećeg mjeseca.
Kriza u špediterstvu dugo je najavljivana, a slični su se problemi događali u svim zemljama koje su pristupile EU. Unatoč višegodišnjim upozorenjima strukovnih udruga, piše Večernji list, državne institucije dosad nisu učinile ništa da ublaže šok koji će u špediterskom sektoru nastati ulaskom u Uniju.
Jednako kao što će ulaskom u EU nestati potrebe za radom većine špeditera smanjit će se i potreba za djelatnicima carine. Prema neslužbenim informacijama, u carini trenutačno ima oko 500 ljudi viška, no, većina bi njih trebala biti zbrinuta u pravosudnoj policiji, poreznoj upravi te inspekcijskim službama.