Većini je poznato kako smo ulaskom u Europsku uniju dobili mogućnost financiranja domaćih projekata iz europskih fondova i da na raspolaganju imamo nešto više od osam milijardi eura raspoloživih do 2020. godine, no ono što većina nas ne zna je odakle krenuti u slaganju projekta koji bi potencijalno mogli biti financirani iz ovih fondova. Do sredstva iz fondova uz kvalitetan projekt mogu doći svi, a ono što vam treba je i kvalitetno razrađena dokumentacija za prijavu projekta.
Nedovoljna informiranost o fondovima Europske unije glavni je razlog koji dovodi do straha o prekompliciranosti pisanja projekta za financiranje iz fondova EU i jedan od glavnih razloga zašto Hrvati ne predaju više projekata Europskoj komisiji no uz prave informacije sve je vrlo jednostavno. Upravo zato je Institut za razvoj i međunarodne odnose – IRMO sa svojim partnerom Medijskom tvornicom u sklopu projekta „ClosEUp / Europa izbliza“ izradio i objavio u potpunosti besplatan on-line priručnik dostupan svakome.
Priručnik sadrži 20 kratkih video lekcija dostupnih na web stranicama projekta ClosEUp / Europa izbliza. Hoćemo li dočekati natječaje spremni, s razrađenim projektnim idejama i prijavama, uvelike ovisi o nama, o vremenu koje uložimo u pripremu i razradu. Upravo zbog toga, IRMO organizira i besplatne savjetodavne seminare i usluge za izradu projektne prijave na natječaje za sredstva EU fondova.
Uz pomoć ovih 20 glavnih koraka otkrijte kako financirati projekt iz EU fondova.
1. Osnovno informiranje o Europskoj Uniji
Da bi se razumjelo kakvi se projekti mogu financirati iz Europske Unije treba znati najvažnije informacije o ciljevima Europske Unije i načine na koji se postižu. Svi projekti financirani iz EU fondova moraju biti usmjereni prema ostvarenju zajedničkih EU ciljeva.
2. Detalji o pristupu RH fondovima
Važno je znati koji fondovi postoje, koji su nam dostupni i u kojim ćete ključnim dokumentima pronaći informaciju koja su to područja od glavnog ekonomskog interesa za RH. Na području cijele EU pa tako i Hrvatske prioritetni su projekti zapošljavanja, zaštite okoliša, prelaska na obnovljive izvore energije, poticanja malog i srednjeg poduzetništva te istraživanja koja rezultiraju konkretnim proizvodima i to treba imati na umu priliku pisanja svakog projekta.
3. Daljnje važne informacije o funkcioniranju EU fondova
Ova lekcija odnosi se na daljnje informiranje o strukturi programa financiranja te objašnjenju funkcioniranja Europskih fondova po načelu koncepta solidarnosti nacionalnih udjela i sufinanciranja.
4. Upravljanje projektnim ciklusom – odakle početi
Ova lekcija je jako bitna kako bi svima bilo jasno odakle treba krenuti i kako treba izgledati cijeli proces odabira i vođenja projekta. Poanta europskih fondova nije dobiti novac za vlastite poduzetničke pothvate već dobiti novac za ideje koje su rješenja određenih problema. Zato je jako važno proći kroz svih 6 faza ovog procesa. Cilj upravljanja projektnim ciklusom je povećanje kvalitete programa i projekta.
5. Pregledajte raspisane natječaje i pozive
Kada imate projektnu ideju, sljedeći korak je naći odgovarajući natječaj, a to ćete naći na središnjoj stranici fondova EU. Ova lekcija vam govori o tome kako pronaći najprikladniji natječaj za vaš projekt te objašnjava po kojim se kriterijima dodjeljuju sredstva iz europskih fondova te kakav mora biti vaš projekt da bi vam odobrili financiranje. Isto tako, govori na koje stvari morate paziti prilikom pregleda i pripreme natječaja.
6. Što sve europski projekt mora imati – opis projektne ideje za prijavu na natječaj
Ova lekcija govori o tome što sve projekt Europske Unije mora imati – kratki i dugi naziv, svrhu, ciljeve i kakvi oni moraju biti, indikatore, isporuke te na koja sve pitanja kvalitetni projekt mora odgovarati.
7. Analiza problema i ciljne skupine
Lekcija koja govori o potrebi analize trenutnog stanja područja na kojemu su potrebne promjene te uzroka i posljedica problema koji bi vaš projekt trebao riješiti. Isto tako objašnjava koje dvije grupe korisnika projekta imamo i tko su dionici na vašem projektu.
8. Ocjena relevantnost projekta
Lekcija govori o tome za koga sve vaš projekt mora biti relevantan, kako se ocjenjuje relevantnost projekta i na koje se strateške dokumente i na koji način morate pozvati pri ocijeni relevantnosti u vašoj projektnoj dokumentaciji.
9. Opis organizacijske strukture projekta
Prilikom opisa projekta u projektnoj prijavi trebate opisati sve suradnike, njihove uloge i odgovornosti te dati pregled organizacijske strukture projekta. U ovoj lekciji dan vam je primjer kako to točno i detaljno treba izgledati.
10. Planiranje aktivnosti, metodologija i raspored u vremenu
Voditelj projekta mora brinuti o planiranju i vremenskom rasporedu planiranih aktivnosti te ih mora navesti u opisu projekta, a lekcija govori o kojim uvjetima pritom mora paziti. Svaki projekt se mora razraditi u projektne cjeline, a deseta lekcija govori i o tome na koji se način svaka cjelina u projektu mora opisati.
11. Financijsko planiranje
Ova lekcija govori o tome što se sve može financirati iz fondova Europske Unije i kakva sve sredstva možete dobiti, zatim u kojem postotku EU financira prijavljene projekte, a u kojem postotku prijavljivači moraju sami sudjelovati, gdje možete naći dokumente koji govore više o ovom djelu te koji su prihvatljivi, a koji neprihvatljivi izdaci projekta te koja je važnost tijeka plaćanja.
12. Pretpostavke, preduvjeti i rizici
Dvanaesta lekcija govori o razmatranju prepreka uspješne provedbe projekta i na što se one dijele, kako ih identificirati i ocijeniti koje su važne.
13. Procjena održivosti projekta
Svrha svakog projekta je održivost, odnosno dugoročna pozitivna promjena, što znači da je bitno da isporuke i rezultati nastave kontinuirano pridonositi programima i nakon završetka projekta. Upravo je održivost jedan od kriterija ocijene projekata i ova lekcija govori na koja pitanja moramo odgovoriti kako bi argumentirali održivosti projekta te kako se gleda održivost.
14. Promidžba i vidljivost
Promocija projekta jedan je od obaveznih dijelova projekta i ova lekcija govori koja je svrha aktivnosti promocije te na što se pritom mora paziti i koji su glavni komunikacijski alati promocije projekta, što oni moraju sadržavati i gdje se nalaze detaljne upute.
15. Obvezna i dodatna dokumentacija
Lekcija koja govori koji dokumenti i obrasci čine obveznu, a koji dodatnu dokumentaciju za prijavu za natječaj određenog projekta i kako oni moraju izgledati te gdje se nalazi popis potrebne dokumentacije za pojedine projekte.
16. Ocjenjivanje projektne prijave
U ovom videu ćete saznati tko ocijenjuje projektne prijave, koji su kriteriji te koje su faze ocjenjivanja projektne prijave, što se ocijenjuje, koji je najveći mogući broj bodova i kako izgleda ugovor o bespovratnim sredstvima.
17. Implementacija: kvaliteta, nadzor, kontrola, izvještavanje
S obzirom da su korisnici sredstva zaduženi za provedbu projekta, ova lekcija ih informira s čim sve sama implementacija mora biti usklađena i na što se sve treba posebno paziti prilikom iste, za što su sve odgovorni, kakva sva izvješća i koliko često trebaju slati, kako u ugovor dodavati modifikacije projekta i kakve izmjene ugovora postoje, koje su mogućnosti kontrole provedbene agencije i koliko dugo su mogući kontrolni terenski posjeti.
18. Uvjeti nabave
Koja su pravila i načela za nabavu odnosno odabir dobavljača, kakva mora biti dokumentacija te koje vrste nabave postoje.
19. Interna i vanjska evaluacija i revizija
Kakvu evaluaciju i reviziju imamo i tko je provodi, što se evaluira i na koji način i koje su razlike između evaluacije i revizije.
20. Zatvaranje projekta
Kako izgleda završno izvješće, kada se dostavlja, što mora sadržavati i koja mu je svrha.