Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Marketing i prodaja

Shvatite svoje tržište – kvantitativna i kvalitativna istraživanja

Ispravno postavljena politika prodaje znači provođenje tržišnih istraživanja. Tržišna istraživanja se dijele na kvantitativna i kvalitativna. Kvantitativna vam govore podatke o tome koja je ukupna veličina tržišta na kojem se takmičite, tko su vam konkurenti, kakvi su tržišni udjeli vaših proizvoda i konkurencije, kakvi su vam numerički i vagani indeksi distribucije, cjenovne pozicije vas i konkurencije i sl.

Ispravno postavljena politika prodaje znači provođenje tržišnih istraživanja. Tržišna istraživanja se dijele na kvantitativna i kvalitativna. Kvantitativna vam govore podatke o tome koja je ukupna veličina tržišta na kojem se takmičite, tko su vam konkurenti, kakvi su tržišni udjeli vaših proizvoda i konkurencije, kakvi su vam numerički i vagani indeksi distribucije, cjenovne pozicije vas i konkurencije i sl.

Kvantitativna istraživanja

Razlika između numeričkog i vaganog indeksa distribucije je u tome što vam indeks numeričke distribucije govori na koliko je prodajnih mjesta prisutna vaša roba (npr. ako ukupno postoji 1000 prodajnih mjesta, a vaš proizvod se nalazi na njih 800, onda vam je indeks numeričke distribucije 80 ili 80%). S druge strane tih 1000 prodajnih mjesta nema istu „težinu“. Ne ostvaruje se isti promet u velikom prodajnom centru i u malom dućanu.

Kao 100 najvećih prodajnih mjesta može nositi 80% ukupnog prometa u nekoj kategoriji. Indeks vagane distribucije govori o prisutnosti vašeg proizvoda u tih 200 prodajnih mjesta, ali uzimajući u obzir cijelo tržište.

Kako to izgleda u praksi?

Primjerice od 100 prodajnih mjesta vaš proizvod je prisutan u njih 95. Tada vam je vagana distribucija 95×80% (koliko tih 100 prodajnih mjesta nosi prometa)= 76 odnosno 76%. Ako je vaš proizvod bio prisutan samo na tih 95 prodajnih mjesta onda bi vam indeks numeričke distribucije bio samo 9,5, a vagane 76.

Temeljem ovakvih, kvantitativnih podataka prodajnoj sili zadajete zadatke. Primjerice želite od konkurencije uzeti 10% tržišnog udjela ili želite dignuti indeks vagane ili numeričke distribucije za neki postotak. Sve to u konačnici rezultira porastom prodaje. Ali da biste to postigli morate imati i određene alate. Može se raditi o korekciji cijene ili nekom marketinškom alatu (o tome je bilo riječi u ranijim tekstovima).

Kvalitativna istraživanja

Kvalitativna tržišna istraživanja vam više daju informaciju o proizvodu samom odnosno o percepciji vašeg proizvoda u očima potrošača. Često je ta percepcija u očima proizvođača i potrošača različita. Ako se radi primjerice o prehrambenom proizvodu, proizvođač smatra da je proizvod kvalitetan ako ugrađuje najkvalitetnije sirovine i poštuje visoke tehničke i tehnološke norme i standarde, dok za potrošača može biti važan jedino okus proizvoda i temeljem samo tog parametra donosi svoju ocjenu o kvaliteti proizvoda.

Što potrošači misle?

Ne treba pri tom zanemarivati viske tehničke i tehnološke norme i standarde, ali da bismo imali cjelovitu i objektivnu sliku o svom proizvodu, trebamo pitati i potrošače što misle o tome. Postoje različiti načini i metode kako da to saznamo. Skup tih različitih istraživanja naziva se kvalitativna tržišna istraživanja. Tu spadaju primjerice ankete i fokus grupe. Pri svim tim istraživanjima jako je važno izabrati i po broju i po strukturi reprezentativan uzorak potrošača.

Važna je i struktura pitanja koja postavljate ispitanicima na takvim istraživanja. Radi objektivnosti istraživanja pitanja ne smiju biti sugestivna, odnosno ne smiju sugerirati odgovor. Sustavnim i učestalim provođenjem ovakvih istraživanja možete dobiti čitav niz korisnih informacija, koja vam mogu pomoći u kreiranju ili promjeni vašeg proizvoda, kako bi on bio što prihvatljiviji potrošaču i kako biste u konačnici bili uspješniji od konkurencije.


Napisao

Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Lifestyle

Blog Lifehack tvrdi da su ljudi koji piju kavu uspješniji.

Lifestyle

Uspješni ljudi znaju iskoristiti svoje vrijeme i ustaju rano. Ne zato što to rade svi uspješni ljudi, nego zato što je to mudro.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.