Kvantitativna istraživanja
Razlika između numeričkog i vaganog indeksa distribucije je u tome što vam indeks numeričke distribucije govori na koliko je prodajnih mjesta prisutna vaša roba (npr. ako ukupno postoji 1000 prodajnih mjesta, a vaš proizvod se nalazi na njih 800, onda vam je indeks numeričke distribucije 80 ili 80%). S druge strane tih 1000 prodajnih mjesta nema istu „težinu“. Ne ostvaruje se isti promet u velikom prodajnom centru i u malom dućanu.
Kao 100 najvećih prodajnih mjesta može nositi 80% ukupnog prometa u nekoj kategoriji. Indeks vagane distribucije govori o prisutnosti vašeg proizvoda u tih 200 prodajnih mjesta, ali uzimajući u obzir cijelo tržište.
Kako to izgleda u praksi?
Primjerice od 100 prodajnih mjesta vaš proizvod je prisutan u njih 95. Tada vam je vagana distribucija 95×80% (koliko tih 100 prodajnih mjesta nosi prometa)= 76 odnosno 76%. Ako je vaš proizvod bio prisutan samo na tih 95 prodajnih mjesta onda bi vam indeks numeričke distribucije bio samo 9,5, a vagane 76.
Temeljem ovakvih, kvantitativnih podataka prodajnoj sili zadajete zadatke. Primjerice želite od konkurencije uzeti 10% tržišnog udjela ili želite dignuti indeks vagane ili numeričke distribucije za neki postotak. Sve to u konačnici rezultira porastom prodaje. Ali da biste to postigli morate imati i određene alate. Može se raditi o korekciji cijene ili nekom marketinškom alatu (o tome je bilo riječi u ranijim tekstovima).
Kvalitativna istraživanja
Kvalitativna tržišna istraživanja vam više daju informaciju o proizvodu samom odnosno o percepciji vašeg proizvoda u očima potrošača. Često je ta percepcija u očima proizvođača i potrošača različita. Ako se radi primjerice o prehrambenom proizvodu, proizvođač smatra da je proizvod kvalitetan ako ugrađuje najkvalitetnije sirovine i poštuje visoke tehničke i tehnološke norme i standarde, dok za potrošača može biti važan jedino okus proizvoda i temeljem samo tog parametra donosi svoju ocjenu o kvaliteti proizvoda.
Što potrošači misle?
Ne treba pri tom zanemarivati viske tehničke i tehnološke norme i standarde, ali da bismo imali cjelovitu i objektivnu sliku o svom proizvodu, trebamo pitati i potrošače što misle o tome. Postoje različiti načini i metode kako da to saznamo. Skup tih različitih istraživanja naziva se kvalitativna tržišna istraživanja. Tu spadaju primjerice ankete i fokus grupe. Pri svim tim istraživanjima jako je važno izabrati i po broju i po strukturi reprezentativan uzorak potrošača.
Važna je i struktura pitanja koja postavljate ispitanicima na takvim istraživanja. Radi objektivnosti istraživanja pitanja ne smiju biti sugestivna, odnosno ne smiju sugerirati odgovor. Sustavnim i učestalim provođenjem ovakvih istraživanja možete dobiti čitav niz korisnih informacija, koja vam mogu pomoći u kreiranju ili promjeni vašeg proizvoda, kako bi on bio što prihvatljiviji potrošaču i kako biste u konačnici bili uspješniji od konkurencije.