Za početak, bitno je naglasiti da je zakonom uređena razlika između promidžbe, reprezentacije i darovanja kao poslovnih troškova društva koji se po svom tretmanu razlikuju s motrišta poreza na dobit te poreza na dodanu vrijednost.
Trošak promidžbe
Troškovi promidžbe koje čine poduzetnici u svrhu upoznavanja potrošača i kupaca sa svojim proizvodima i uslugama priznaju se u potpunosti sa gledišta poreza na dobit te se i pretporez priznaje u cijelosti.
U troškove promidžbe možemo ubrojiti troškove nastale putem sredstva javnog priopćavanja, na oglasnim stupovima i pločama, telopima, lecima, katalozima, sajmovima, troškovi nagradnih igara u skladu s propisima o priređivanju nagradnih i sličnih igara, te troškovi kojima se promiče ime, dobro ili usluga poreznog obveznika na drugi način koji ima javno obilježje.
Kao dobar primjer troška promidžbe bi bilo plaćanje reklame na televiziji.
S druge strane, u troškove promidžbe potpadaju i proizvodi i roba iz asortimana poreznog obveznika, prilagođeni za te svrhe s oznakom „nije za prodaju“ te u manjim pakiranjima u kojima se uobičajeno ne prodaje, a ako se daju potrošačima do 160 kuna pojedinačne vrijednosti bez PDV-a (do 18. prosinca 2013. godine taj limit je iznosio 80 kuna bez PDV-a).
Isti tretman vrijedi za druge reklamne predmete s nazivom tvrtke, proizvoda i drugog oblika reklame (čaše, pepeljare, stolnjaci, podmetači, olovke, rokovnici, upaljači, privjesci i slično), dane za uporabu u prodajnom prostoru kupca.
Trošak reprezentacije
Reprezentacijom se smatraju ugošćenja, darovi sa ili bez utisnutog znaka tvrtke ili proizvoda, troškovi odmora, sporta, rekreacije i razonode, zakupa automobila, plovila, zrakoplova, kuća za odmor u visini nastalih troškova iz poslovnih odnosa s poslovnim partnerom.
Troškovi reprezentacije se dijele na 30% porezno priznati rashod te 70% na porezno nepriznati rashod, dok se pretporez ne može priznati te se uključuje u trošak. Ako se za reprezentaciju daju vlastiti proizvodi, roba ili usluge za koje je pri nabavi odbijen pretporez, porezni obveznik treba izdati interni račun, obračunati pripadajući PDV i iskazati ga kao obvezu u obrascu PDV.
Kao dobar primjer troška reprezentacije može se uzeti plaćeni ručak poslovnom partneru.
Troškovi darovanja za općekorisne djelatnosti
Darovanje za neke općekorisne djelatnosti, kao što su školstvo, zdravstvo, socijalne potrebe, humanitarne organizacije, sport, znanstvene, odgojne, vjerske, ekološke i druge svrhe, udrugama i drugim osobama koje te djelatnosti obavljaju prema posebnim propisima, smatra se porezno priznanim rashodom do propisanih svota, čime se takvim aktivnostima poduzetnika daje poseban poticaj i motivira ih se na financiranje tih djelatnosti.
Generalno je pravilo da su takva darovanja porezno priznata do 2% prihoda prošle godine, uz određene izuzetke. To konkretno znači da društva koja su osnovana u tekućoj godini nemaju pravo troškove darovanja prikazati kao porezno priznati rashod jer u prošloj godini nisu ostvarili prihode.
Dobar primjer ovog troška je donacija lokalnoj crkvi koju pohađate ili domu za nezbrinutu djecu.
Zaključak
Prilikom poklanjanja različitih subjekata, nužno je znati i kakve porezne efekte proizvodi takvo darovanje. Zaključno, troškovi promidžbe su porezno priznati trošak s aspekta poreza na dobit, te se porezni obveznik može koristiti pravom odbitka pretporeza bez obveze ponovnog zaračunavanja PDV-a. Trošak reprezentacije se dijeli na 70% porezno nepriznat rashod te 30% porezno priznat rashod, dok se pretporez ne može odbiti te se uključuje u iznos troška, dok su troškovi darovanja porezno priznat rashod do 2% prihoda iz prošle godine.
_______________________________
Mazars Cinotti Audit, Mazars Cinotti Consulting i Mazars Cinotti Accounting su specijalizirana društva koja počivaju na principima profesionalnosti, te pružanja vrijednosti za novac našim klijentima.
Društva Mazars Cinotti su specijalizirana za pružanje revizijskih, poreznih, financijskih te računovodstveno – knjigovodstvenih usluga. Pokrivamo cijeli spektar usluga s navedenih područja te za iste posjedujemo potrebne licence te višegodišnje međunarodno i domaće iskustvo. Mazars Cinotti društva su članovi Mazars grupe. Mazars je međunarodna, neovisna organizacija specijalizirana u područjima poreza, revizije, računovodstva te pravnog i poslovnog savjetovanja (www.mazars.hr i www.mazars.com).
Tekstovi su informativnog karaktera te se isti ne bi trebali koristi za donošenje poslovnih odluka.